کد خبر: ۵۹۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ 30 April 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین، محمد توحیدی؛"ابوالقاسم عارف قزوینی" شاعر و تصنیف ساز پر آوازه قزوینی که تصنیف های ملی و ارزشمندش همراه موسیقی منتشر شد و در طول عمرش از سال هزار و دویست و 59 تا هزار و سیصد و 12 شمسی ، تاثیر بسیاری در روزهای پر آشوب جامعه داشته است و در حال حاضر سروده هایش در قالب مختلف توسط هنرمندان اجرا می شود، اما چه سود، خانه ای که به عنوان تنها یادگاری باقی مانده از روزهای پر تلاطم اوست مورد بی مهری قرار گرفته است.

عارف نمادی از هویت تاریخی شهر قزوین است

در شهری هم مانند قزوین که دارای مشاهیر بزرگ و ارزشمندی است چرا باید در زمان ثبت خانه تاریخی عارف،نه تنها با منزل، بلکه با یک ویرانه روبرو شویم.

طبق تحقیقات به عمل آمده سالها پیش شهرداری دیوار اصلی این خانه را به دلیل تعریض معبر تخریب کرد در این بین، این سوال پیش می آید که چرا مسئولین مربوطه به شخصیت ملی این شاعر بزرگ منش توجه نکرده و با بی مهری خود،شخصیت عارف را که نمادی از هویت و ماهیت تاریخی شهر ماست را مورد کم لطفی قرار داده اند.

خانه عارف در کش و قوس مسئولان قزوینی

نکته جالب این است که چندی پیش مدیر کل میراث فرهنگی قزوین با اشاره به خانه عارف قزوینی تصریح کرده بود که تصویر پخش شده از خانه عارف قزوینی اصلا خانه او نبوده و نیست این موضوع در حالی است که در زمانی که باید منزل این شاعر بزرگوار توسط ایشان ثبت ملی می شد تا آیندگان بیشتر با مشاهیر قزوینی آشنا شوند اکنون،نه تنها به مرحله میراث فرهنگی نرسیده است بلکه به طور کلی مورد انکار قرار گرفته است.

همچنین چندی پیش، مهدیه السادات قافله باشی عضو شورای شهر قزوین در این باره اظهار کرده است،در اقدامی فرهنگی خانه عارف قزوین را تملک کرده ایم تا بازسازی شود که با این کارضمن حفظ و نگهداری از بناهای ارزشمند تاریخی گامی در مسیر معرفی هویت فرهنگی کشور و استان نیز برداشته خواهد شد. در بین، این ضد و نقیض های مسئولین مربوطه، آدمی به این فکر فرو می برد که اگر به واقع خانه عارف وجود دارد چرا سازمان میراث فرهنگی برای احیاء و نگهداری آن گامی بر نمی دارد ؟ اگر وجود ندارد چرا سازمان میراث فرهنگی نمی تواند این حرف خود را با سندی به ثبت برساند تا هیچ کس دچار یک توهم واهی نشود.

از سوی دیگر،آیا صحیح تر نیست،همان طور که برای یاد و خاطره شهدای این شهر تلاش می شود به همان شکل  ،برای دیگر مشاهیر قزوینی، نیز کوشش شود چرا که، این شاعر گرانقدر هم به اندازه شهدا، در مبارزه با استبداد تلاش کرده است ولی با سرانجامی تلخ ،تنها نشانی از او، ویرانه ای است که قلب هر بیننده ای را به درد می آورد.

عارف قزوینی در قیاس با "هرمان ملویل"

عارف قزوینی در قیاس با "هرمان ملویل" شاعر امریکایی که در کشور خود نه تنها مورد توجه قرار گرفته است بلکه دارای مقبره ای وسیع است که تا سالیان دراز آیندگان آن را فراموش نخواهند کرد.

همین خبر کوتاه تلنگری است برای مقایسه رفتار کشورهای دیگر با خانه های مشاهیر ادب و هنر با رفتار متولیان میراث فرهنگی ایران و استان ما در قیاس محل زندگی شاعران و نویسندگانی که قلب تاریخی این مرز و بوم هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار