کد خبر: ۵۹۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹ 29 April 2018
سید جواد حسینی کیا در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بابیان اینکه باید فرهنگ کتاب‌خوانی را بین جوانان گسترش دهیم، گفت: باید بیش از گذشته با ارائه برنامه و کارهای جذاب زمینه حضور نسل جوان در محیط‌های فرهنگی همچون کتابخانه‌ها – فرهنگسراها- حسینیه‌ها و مساجد فراهم شود.
وی ارائه سبک زندگی ایرانی اسلامی را از دیگر ضروریات امروز جمعیت جوان کشور دانست و افزود: در این طرح باید یک الگویی با توجه به شاخصه‌های داخلی کشور به جوانان ارائه شود تا نسل نو با بهره‌مندی از الگویی مناسب به رشد و تعالی خود ادامه دهد. ما متأسفانه تاکنون نتوانسته ایم فرهنگ دوران مقدس خود را به نسل امروز منتقل کنیم و این حوزه به‌عنوان یک ظرفیت خالی برای جوانان کشور محسوب می‌شود که باید به آن توجه کرد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با نگاهی به نسل‌های گذشته درمی‌یابیم که آن‌ها پشت‌کار و تلاش بیشتری نسبت به جوان امروزی از خود نشان می‌داد‌ند و به تعبیری جهادی‌تر و کم‌توقع‌تر در هر حوزه کاری از جمله دفاع مقدس ظاهر می‌شدند. این مسئله بیانگر آن است که علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری ما در انتقال فرهنگ سبک زندگی نسل‌های قبلی به عنوان الگو به جوانان امروزی موفق عمل‌نکرده‌ایم.
حسینی کیا نبود قناعت و مناعت طبع در زندگی جوانان را از دیگر مشکلات جمعیت کنونی جوان کشور بشمار آورد و تصریح کرد: ما نمی‌گوییم همچون گذشته چندین نفر همه باهم در یک اتفاق زندگی کنند، اما از طرفی شاهد هستیم یک جوانی که تازه به سن ازدواج رسیده همه امکانات معیشتی را در همان بدو زندگی مشترک یکجا مطالبه می‌کند و این واقعاً در اول کار مقدور نیست. خود همین موضوع به بالا رفتن هزینه مسکن و زندگی دامن می‌زند و خودبه‌خود هم‌بار مالی آن بر والدین تحمیل می‌شود و هم به‌موازات آن ما شاهد بالا رفتن سن ازدواج هستیم و متاسفانه این موضوع معضل روز جامعه جوان ما شده است.
وی دراین‌باره خاطرنشان کرد: ازیک‌طرف جوان با مشکل بیکاری مواجه است که باید مسئولین اهتمام ویژه‌ای داشته باشند اما از طرف دیگر متأسفانه توقع جوان برای شروع به کار خیلی بالا رفته است به‌گونه‌ای حاضرند به خارج از کشور بروند و در پایین ترین رده مشاغل همچون کارهای خدماتی مشغول بکار شوند آن‌هم با درجه سختی کار بالاتر اما حاضر نیستند مشابه همان کار بلکه راحت را در مملکت خودشان انجام دهند.
حسینی کیا رسالت رسانه‌ها ازجمله صداوسیما در جهت‌دهی فرهنگی برای نسل جوان را بسیار سنگین و حائز اهمیت دانست و افزود: دولت موظف است منابع بانکی را به سمت ازدواج و اشتغال جوانان سوق دهد. راه‌کار عملی حمایت از جوان در این مقوله این است که هم مبلغ وام‌ها افزایش یابد و هم اینکه در ضمانت بانکی و وثایق تسهیلاتی از سوی دولت اندیشیده شود. وقتی ضمانت سخت از جوان گرفته شود و از طرفی کار هم برای جوان تولید نشده باشد و نتواند قسط دهد طبیعتاً باید از این جوان با ده برابر هزینه در زندان نگهداری کنند.
وی گرایش به استعمال دخانیات و مواد مخدر در بین جوانان را یکی از پیامدهای عدم اشتغال در کشور قلمداد کرد و ابراز داشت: امروز گردش مالی مصرف سیگار در کشور رقمی بالغ‌بر 12 هزار میلیارد تومان در سال است. 8 هزار میلیارد تومان از این گردش مالی در خارج از کشور صورت می‌گیرد یعنی عملاً سود اصلی این بخش را خارجی‌ها می‌برند و تنها 4 هزار میلیارد تومان برای داخل عواید دارد.
حسینی کیا یادآور شد: امروز کشور در حوزه درمانی رقمی در حدود 20 تا 30 هزار میلیارد تومان را صرف درمان جوانان و افراد سیگاری می‌کند و این‌یک خسارت و زیان برای کشور است درحالی‌که اگر نهادهای ذی‌ربط در همان ابتدای کار رشد استعمال دخانیات توسط جوانان را کنترل می‌کردند امروز این خسارات به کشور متحمل نمی‌شد و این مبالغ هنگفت را در حوزه اشتغال و ازدواج جوانان هزینه می‌کردیم و علاوه بر اینکه ناهنجاری‌های اجتماعی تا اندازه زیادی کاهش می‌یابد جوانان کشور بهتر از گذشته سروسامان پیدا می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار