با اتمام «ویژه برنامه»های نوروزی سیما(که با اقبال نسبی مخاطب همراه بود) به نظر می‌رسد که تلویزیون دچار یک رکود مشهود شده است. برنامه‌های پربیننده تمام شده‌اند و برنامه‌های جدید هم احیاناً قرار است از ماه رمضان به روی آنتن شبکه‌ها بیایند؛ در این فاصله تقریباً دو ماهه میان پایان عید نوروز و شروع ماه رمضان، تلویزیون ترجیح داده است تا در استندبای باقی بماند. شرایطی که بیننده‌ها را مجبور می‌کند برای سرگرم شدن سراغ چیزهای دیگری غیر از تلویزیون بروند!
کد خبر: ۵۹۸۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ 29 April 2018

برنامه‌های دم دستی تا رسیدن به سریال‌های مناسبتی

فصل جدید برنامه خندوانه از ماه رمضان پخش می‌شود، برنامه جدید فرزاد حسنی در تلویزیون نیز قرار است با شروع ماه رمضان پخش شود. مخاطبان تلویزیون هم منتظرند تا ماه رمضان بیاید و «ماه عسل» را تماشا کنند. انگار همه چیز دست به دست هم داده تا این روزهایی که در آن به سر می‌بریم به امید روزهای بهتر در تلویزیون پشت سر گذاشته شود. پخش مجموعه‌های نمایشی جزو مهم‌ترین بخش‌های کنداکتور برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی است. شبکه‌ها برای هر ماه یا هر فصل برنامه‌ریزی پخش سریال‌های تلویزیونی دارند و تلاش می‌کنند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که با پایان هر فصل، سریال‌های تلویزیونی مربوط به آن فصل هم به پایان رسیده و فصل جدید را با سریالی نو آغاز کنند.
اما آنچه بعد از نوروز شاهد آن بودیم این است که تنها یک شبکه پخش سریال جدید را آغاز کرده و باقی شبکه‌ها تلاش کرده‌اند در فاصله میان دو مناسبت مهم نوروز و ماه رمضان، سریال‌های باقی مانده از پیش از عید را به نمایش بگذارند.
شبکه سه سیما،  بعد از پایان سریال «دیوار به دیوار2»، اقدام به پخش 20 قسمت باقی مانده از سریال آنام کرده است. «آنام» به کارگردانی جواد افشار، سریالی 64 قسمتی است که هر شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود. از سوی دیگر شبکه یک سیما، دیگر شبکه پربیننده سراسری، بعد از آنکه منتخبی از سریال «ایراندخت» را در ایام دهه فجر سال گذشته با نام سریال «ستارخان» پخش کرد، این بار سریال اصلی را که یک درام عاشقانه در بستر تاریخ است ، پخش می‌کند. سریالی که به خاطر پخش قسمت‌های اصلی آن در پیش از عید شبیه بازپخش یک سریال تلویزیونی شده است تا پخش دست اول یک مجموعه تلویزیونی گرانقیمت تاریخی!
اما شبکه دو، بعد از نوروز و نمایش ضعیف سریال «تعطیلات رویایی» که جزو کم بیننده‌ترین برنامه‌های ویژه عید بود، سریال جدید «کوبار»، را روانه آنتن کرده است. «کوبار» به کارگردانی فریدون حسن‌پور از جمله کارگردانان شناخته شده سینمای کودک ساخته شده است. حسن‌پور در این سریال هم نگاهی به مشکلات دانش‌آموزان در مدارس شبانه روزی دارد. در کوبار شاهد حضور بازیگران شناخته شده سینما هستیم، اما روند کند و خسته‌کننده «کوبار» باعث شده تا پخش این سریال هم در روزهای کسادی شبکه‌های تلویزیونی برگ برنده‌ای برای شبکه دو سیما باشد.
حتی ورزش هم منتظر ماه رمضان است!
تماشای مسابقات ورزشی یکی از علاقه‌مندی‌های اصلی مخاطبان تلویزیون است اما از شانس بد تلویزیون، در روزهای مابین عید نوروز تا ماه رمضان، هم لیگ برتر فوتبال ایران به پایان رسید و هم لیگ‌های معتبر اروپایی که پخش زنده مسابقات آنها جزو کنداکتور ثابت شبکه‌های سه و ورزش است به خط پایان خود رسیدند. از آن بدتر هم نزدیک شدن به پایان مسابقات لیگ فوتبال اروپا است. دنیای فوتبال در حال آماده شدن برای برگزاری مسابقات جام جهانی است، مسابقاتی که تقریباً با ماه رمضان آغاز می‌شود!
تلویزیون گاهی به تقویم نگاه می‌کند!
در ایام اعیاد شعبانیه به سر می‌بریم که از نظر مذهبی، جزو مهم‌ترین اعیاد دینی است که تا 15 شعبان و میلاد امام عصر(عج) به طول خواهد انجامید. پیش از این اعیاد نیز در روزهای ماه رجب  اعیادی چون روز مبعث را پشت سر گذاشته‌ایم. همه این رخدادهای مذهبی اما جایی در برنامه‌ریزی صداوسیما نداشته اند! شاهد این بی‌برنامه بودن تلویزیون یادداشت انتقادی، محسن حدادی روزنامه نگار فرهنگی است. حدادی در یادداشتی با عنوان «تلویزیونی که ظاهراً برنامه ندارد!»، که بعد از روز سوم شعبان منتشر کرد، می‌نویسد: پنجشنبه شبی که گذشت، 18 شبکه سیما را در ساعت‌های 10 و 11 شب مرور کردم! غیر از تکرار برنامه دورهمی، تقریباً تلویزیون هیچ برنامه به دردبخوری که مخاطب بنشیند و ببیند و لذت ببرد نداشت؛ آن هم شبی که مردم یا زودتر به خانه آمده‌اند یا اصلاً روز تعطیل‌شان بوده! اینها اصلاً به کنار، پنجشنبه‌ای که گذشت شب میلاد امام عزیزی بود که همین تلویزیون با یک شورای معارف، یک دهه و گاه یک ماه برایش برنامه‌ریزی می‌کند که کدام شبکه در چه ساعتی از چه کسی سخنرانی و مداحی و مرثیه و برنامه ویژه پخش کند... مایه تأسف است که این شورا و آن مدیران و مجموعه رسانه ملی، امام حسین(ع) را فقط در محرم می‌شناسند! شاید هم فصل بهار، تأثیر شگرفی در مدیران رسانه ملی گذاشته طوری که بعد از پایان برنامه‌های نوروزی، تلویزیون یکباره از برنامه تهی شد؛ گویی فروردین 15 روز است!
رمضان هم مانند نوروز
گویا قرار است همه بی‌برنامه بودن‌های تلویزیون با رسیدن ماه رمضان یک شبه به پایان برسد. معاون سیما که از موفقیت تلویزیون برای رمضان امسال مطمئن است، در مصاحبه‌ای گفته است: ما برای ماه مبارک رمضان هم خدا را شکر مثل نوروز تدارکات وسیعی دیده‌ایم. 3 سریال را برای شب‌های رمضان درنظر گرفته‌ایم و همچنین مستند- مسابقه و برنامه ترکیبی خندوانه قرار است با شروع ماه مبارک رمضان به روی آنتن بروند.
وی ادامه داده: شبکه‌های یک، دو و سه سریال دارند اما به علت آنکه هنوز در حال تنظیم اسامی آنها هستیم؛ نمی‌توانم به طور مشخص سریال‌های هر شبکه را نام ببرم.معاون سیما افزود: در حال حاضر حدود 6 سریال به صورت آماده داریم که می‌توانیم در ماه مبارک رمضان پخش کنیم اما قطعاً سریال‌هایی را باید پخش کنیم که اقبال بیننده به تماشای آنها در ماه رمضان بیشتر است.
سؤالی که اما مرتضی میرباقری معاون سیما به آن پاسخ نداده این است که چرا همه برنامه‌ریزی‌های تلویزیون صرفاً برای ایام محدودی از سال انجام می‌شود و سازمان عریض و طویل صداوسیما برای باقی ایام سال توانایی برنامه‌ریزی و تولید برنامه‌های مناسب را ندارد؟ سؤالی که پاسخ به آن می‌تواند یکی از دلایل ریزش دائمی مخاطبان رسانه ملی را مشخص کند./روزنامه ایران

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار