در آستانه جشن های نیمه شعبان،
مسئولان قم در جلسه ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر که روز شنبه در ساختمان اداری مسجد مقدس جمکران ترتیب یافت، بر آمادگی این استان برای میزبانی از یک و نیم میلیون زائر درایام نیمه شعبان تاکید کردند.
کد خبر: ۵۹۷۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴ 28 April 2018

به گزارش تابناک قم، معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در این جلسه با اشاره به قطعی شدن دست کم 110 ایستگاه صلواتی در اطراف مسجد جمکران گفت: از این تعداد ایستگاه صلواتی دارای مجوز، 40 ایستگاه صلواتی توسط استان های دیگر مدیریت می شود که این موضوع رشد 2 برابری نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

یونس عالی پور با اشاره به افزایش ظرفیت مخابراتی تلفن همراه در اطراف مسجد جمکران افزود: با فعال شدن 25 سایت آنتن بی تن سی(B.T.S) در نیمه شعبان علاوه بر افزایش ظرفیت مخابراتی تلفن همراه در این مکان مقدس و اطراف آن، کیفیت خدمت رسانی به زائرانی که قصد استفاده از تلفن همراه را دارند نیز به طور چشمگیری افزایش می یابد.

وی با بیان این که امسال هشت دستگاه آنتن بی تی اس بیش از سال گذشته در محدوده مسجد نصب می شود اظهار داشت: با افزودن این سایت ها، ظرفیت شبکه تلفن همراه در محدوده مسجد جمکران از 3650 تماس صوتی در سال گذشته به 7700 تماس همزمان ارتقا می یابد، ضمن این که ظرفیت دیتا در این محدوده از 38 گیگا بایت بر ثانیه در سال گذشته به 800 گیگا بایت بر ثانیه ارتقا می یابد.

عالی پور افزود: 64 دستگاه تلفن همگانی در پارک سوارها و محدوده مسجد جمکران نصب شده که 16 دستگاه بیش از سال گذشته است.

وی با اشاره به انجام هماهنگی های درون بخشی برای انجام سنجش بهداشتی آب و مواد غذایی توزیع شده در محدوده مسجد جمکران گفت: آزمایشگاه ویژه برای سنجش کیفیت آب و آزمایش مواد غذایی در مسجد مستقر و اقدام لازم برای سنجش آب و غذا و ایستگاه های صلواتی به صورت مستمر انجام می شود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری قم نیز گفت: برای کاهش آمار سرقت، چندین تیم از پلیس آگاهی به صورت محسوس و نامحسوس در داخل و خارج مسجد مستقر می شوند، ضمن این که به منظور کاهش سرقت از خودروهای پارک شده در پارکینگ های اطراف جمکران، از ظرفیت های سپاه پاسداران و بسیج نیز استفاده می شود.

حسین امیری از برگزاری جلسه آموزشی برای مسئولان ایستگاه های صلواتی برای توجه به موارد امنیتی و بهداشتی خبر داد و گفت: در سال های گذشته شاهد تحرک و تبلیغ فرقه های منحرف به بهانه برپایی ایستگاه صلواتی در اطراف جمکران بودیم که برای مدیریت این موضوع علاوه بر این که اقدام های لازم صورت گرفته، هوشیاری همه دستگاه ها ضروری است.

وی با ممنوع اعلام کردن پرواز هرگونه ریزپرنده در محدوده مسجد جمکران در ایام برگزاری جشن میلاد امام زمان(عج) اظهار داشت: به دلیل سقوط یک فروند ریزپرنده در سال گذشته و مصدوم شدن چند زائر، مجوز پرواز ریزپرنده در این ایام به صورت انحصاری به صدا و سیما داده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم نیز در این جلسه گفت: استقرار 24 تیم امدادی اورژانس، 30 تیم هلال احمر ، 15 تیم آتش نشانی، 6 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 6 تیم اورژانس اجتماعی و چادرهای درمانی از جمله اقدام هایی است که برای این ایام در نظر گرفته شده است.

محسن اوروجی با اشاره به آماده باش کامل بسیج جامعه پزشکی، بیمارستان های قم، اورژانس و هلال احمر در مسجد جمکران و اطراف آن، افزود: نیروهای واکنش سریع برای امدادرسانی به مصدومان احتمالی در داخل و اطراف مسجد حضور خواهند داشت.
وی افزود: ایمنی مسجد توسط کارشناسان آتش نشانی مورد بررسی قرار گرفته و آموزش های لازم به خادمان مسجد در این زمینه داده شده است.

وی با اشاره به ضرورت ساماندهی ایستگاه های صلواتی در این ایام به ویژه در اطراف مسجد جمکران و مسیرهای منتهی به آن گفت: با توجه به مشکلاتی که ایستگاه های صلواتی غیر مجاز در سال های گذشته ایجاد کرده اند، تاکید شده که تنها به ایستگاه های صلواتی دارای مجوز اجازه فعالیت در این ایام داده شود.

معاون اجرایی مسجد جمکران نیز در این جلسه گفت: همزمانی نیمه شعبان در روز چهارشنبه و تعطیلات پایان هفته موجب شده تا در جشن نیمه شعبان امسال با افزایش حضور گسترده مردم در مسجد جمکران مواجه باشیم.

احمد حاجی زاده ادامه داد: حدود یک میلیون و 500 هزار زائر در جشن های نیمه شعبان سال گذشته در قم حضور داشتند که پیش بینی می کنیم این آمار در سال جاری 10 تا 15 درصد افزایش یابد.

وی از آمادگی کامل تمام بخش های مسجد جمکران برای برگزاری هر چه باشکوهتر جشن نیمه شعبان خبر داد و گفت: علاوه بر هفت هزار خادم فعلی، یک هزار و 500 خادم افتخاری جدید نیز برای ارتقای خدمت رسانی به زائران ساماندهی شده اند.

وی بیان این که جشن نیمه شعبان در مسجد جمکران به دلیل حضور میلیونی مردم، نیاز به یک عزم ملی دارد گفت: وزارت خانه های مختلف کشور تمام امکانات خود را برای برگزاری این جشن بسیج کنند تا شاهد اجرای هرچه باشکوه تر برنامه های این ایام باشیم.

معاون اجرایی مسجد جمکران ادامه داد: هلال احمر، سپاه پاسداران، نیروی انظامی و پلیس راهور از جمله دستگاه ها و نهادهایی هستند که در سطح ملی برای برگزاری مناسب جشن نیمه شعبان وارد میدان شده و تمام امکانات خود را بسیج کرده اند.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم نیز در این جلسه با اشاره به استقرار10 کمیته، هشت ستاد خدمات رسانی و 5 پایگاه اطلاع رسانی در مسجد جمکران توسط این نهاد گفت: 16 پارک سوار با 200 هکتار وسعت پارکینگ برای امسال در نظر گرفته شده است که وسعت پارکینگ ها و پارکسوارهای اطراف مسجد جمکران نسبت به سال گذشته، 60 هکتار افزایش یافته است.

سید محسن میرهادی ادامه داد: ایجاد 5 پایگاه جدید راهنمای زائر در ورودی های مسجد، تشکیل ستاد گمشدگان و استقرار تیم های مختلف آتش نشانی در هسته مرکزی، مبادی ورودی شهر و نیز در مسجد و ورودی این مکان مقدس از دیگر اقدام های صورت گرفته برای نیمه شعبان است.

وی با اشاره به انتقال رایگان مردم از پنج نقطه شهر قم توسط ناوگان حمل و نقل عمومی به سمت مسجد جمکران گفت: برای نخستین بار این امکان برای مردم درنظر گرفته شده است.

میرهادی ادامه داد: تاکنون مجوز 88 ایستگاه صلواتی در بلوار پیامبر اعظم(ص) و 48 ایستگاه صلواتی در سطح شهر صادر شده است.

وی از استقرار 36 غرفه مایحتاج غذایی در سطح شهر خبر داد و گفت: 6 بوستان از جمله بوستان های فدک، امام رضا(ع)، غدیر، علوی و المهدی به عنوان استراحتگاه موقت برای زائران در نظر گرفته شده است، ضمن این که در این ایام سه هزار تن از کارکنان شهرداری به زائران خدمات ارائه می دهند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم نیز با اشاره به استقرار 24 پایگاه ثابت، سیار و نجات هلال احمر در محورهای مواصلاتی و مبادی ورودی شهر گفت: ایجاد 4 پایگاه ثابت در داخل صحن بزرگ مسجد جمکران و استقرار 30 تیم امدادی خواهر و برادر از جمله اقدام های هلال احمر برای ارتقای خدمت رسانی به زائران بوده است.

محمدرضا بهرامی همچنین از آماده باش بالگرد امدادی هلال احمر قم برای انجام ماموریت خبر داد و افزود: در صورت بروز حادثه احتمالی، بالگرد هلال احمر آماده اعزام به محل و انتقال مصدومان به مراکز درمانی می باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قم نیز در این جلسه با بیان این که از ظهر سه شنبه هفته جاری، اعمال محدودیت های ترافیکی در مسیرهای منتهی به مسجد جمکران اعمال می شود گفت: دستگاه های امدادی و اجرایی به دلیل این محدودیت ها باید تا پیش از ظهر سه شنبه امکانات خود را در محدوده مسجد مستقر کنند.

سرهنگ احمد پوربافرانی با بیان این که این محدودیت شامل خودروهای انتظامی و امدادی نمی شود گفت: خودروهای امدادی و انتظامی دارای مجوز بدون محدودیت امکان آمد و شد در این مسیر را دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش ظرفیت پارکینگ های مسجد جمکران و همچنین احداث و بازگشایی برخی مسیرهای جدید منتهی به این مسجد، پیش بینی می کنیم که شاهد وضعیت بهتر ترافیکی نسبت به سال گذشته باشیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار