رئیس دامپزشکی اقلید از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین این شهرستان خبر داد و بر لزوم جدیت درزمینهٔ اتلاف سگ‌های ولگرد تأکید کرد.
کد خبر: ۵۹۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ 26 April 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:خدارضا امیدی از آغاز اجرای مرحله دوم طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی در دام سبک این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: مرحله نخست این طرح اسفندماه سال 96 اجرا شد.

وی با بیان اینکه مرحله دوم طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی از یکم اردیبهشت‌ماه جاری آغاز شد، عنوان کرد: با احتساب آمار مرحله نخست، تاکنون بیش از 90 هزار رأس دام سبک در سطح شهرستان اقلید تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

امیدی افزود: این طرح با استفاده از توان بخش دولتی اجرا می‌شود و بسیاری از روستاهای شهرستان اقلید و نیز دام عشایر در صورت عدم انجام واکسیناسیون در شهرستان‌های جنوبی استان (قشلاق) تحت پوشش قرار می‌گیرند.

رئیس دامپزشکی اقلید یادآور شد: طرح واکسیناسیون تب برفکی در دام سنگین نیز از 15 اسفندماه 96 در سطح شهرستان اقلید آغاز و 31 فروردین‌ماه 97 به پایان رسید.

وی با بیان اینکه این طرح با توان بخش خصوصی و دولتی اجرا شد و با تأکید بر عدم گزارش مورد خاص یا بیماری، اظهار کرد: در اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهرستان اقلید، 7 هزار و 500 رأس دام سنگین تحت پوشش قرار گرفتند.

رئیس دامپزشکی اقلید بر لزوم همکاری دامداران تأکید کرد و گفت: دامداران روستایی و عشایری در صورت مشاهده هرگونه مشکل و بیماری، اطلاع‌رسانی کنند تا بررسی‌های لازم، ارسال نمونه و سایر اقدامات ضروری صورت گیرد.

وی توجه کافی موارد امنیت زیستی و اصول اولیه بهداشتی درزمینهٔ کنترل بیماری‌های دامی توسط دامداران عشایری و روستایی را ضروری دانست و بر لزوم رعایت آن و نیز همکاری برای واکسیناسیون که می‌تواند مانع بروز احتمالی بیماری‌ها و کاهش خسارت اقتصادی دامداران شود، تأکید کرد.

امیدی با بیان اینکه بازدیدها، سرکشی‌ها، نمونه‌برداری‌ها و... بر اساس زمان‌بندی انجام می‌شود، عنوان داشت: سایر بیماری‌ها درزمینهٔ دام‌ها، پرندگان، آبزیان و... تحت کنترل است و تاکنون موردی در سطح شهرستان اقلید مشاهده نشده است.

رئیس دامپزشکی اقلید در پایان سخنان خود جدیت بیشتر بخشداران، شهرداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها درزمینهٔ اتلاف سگ‌های ولگرد را خواستار شد و بیان داشت: اتلاف سگ‌های ولگرد یک کار علمی است که باعث قطع چرخه زندگی انگل‌هایی چون کیست هیداتیک و نیز کاهش گزارش بیماری هاری می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار