رئیس اتاق بازرگانی همدان گفت: عدم ریسک پذیری مردم استان ما  در بسیاری از موارد باعث آسیب به بخش اقتصادی شده و ما ناچار هستیم برای توسعه و پیشرفت بیشتر استان از ظرفیت سایر کشور‌ها استفاده کنیم.
کد خبر: ۵۹۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ 26 April 2018

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ملایر درنشست  فعالان اقتصادی ملایر با سفیر کشور غنا و هیات تجاری همراه ضمن خوشامدگویی، به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهرستان ملایر در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: شهرستان ملایر از نظر راه‌های مواصلاتی، شاهراه غرب و جنوب کشور بوده و از نظر موقعیت جغرافیایی ، راه آهن و دیگر امکانات و زیر ساخت ها از جایگاهی خوبی برخوردار است.


به گزارش تابناک همدان از ملایر، عبدالعظیم رضایی عنوان کرد: ملایر دارای 6 شهر و بیش از 300 هزار جمعیت است و داشتن فرهنگ غنی، مردمی مهمان نواز و داشتن مراکز علمی و دانشگاهی، از دیگر توانمندی‌های ملایر است.

رضایی به ظرفیت‌های  بخش صنعت و معدن ملایر اشاره کرد و گفت: ملایر با داشتن معادن غنی دارای 44 معدن فعال بوده که 42 درصد معادن استان را در خود جای داده است.

وی با اشاره به اینکه ملایر  750 میلیون تن سنگ ذخیره دارد و در این حوزه آمادگی همکاری و ارائه خدمات در بخش معدن  را با کشور غنا دارد. تصریح کرد: آندولوزیت، سیلیس، فلدسفات، سنگ‌های قیمتی، سنگ آهن ، سنگ‌های گرانیتی و سایر سنگهای ساختمانی از جمله معادن این شهرستان محسوب می شود.
 
وی با بیان اینکه شهرستان  ملایر در حوزه باغات انگور  دارای بیش از 10 هزار هکتار باغ انگور است که  سالانه بیش از 45 هزار تن کشمش تولید می شود، افزود: در زمینه صادرات 17 نوع محصول از ملایر به کشورهای مختلف صادر می‌شود که در سال گذشته  بیش از 60 میلیون دلار صادرات از طریق گمرک این شهرستان به کشورهای هدف انجام شده است.

وی با بیان اینکه انگور ملایر از نوع مرغوبترین و با کیفیترین انگورهای جهان است گفت: بزرودی نیز شاهد ثبت جهانی انگور ملایر در فائو خواهیم بود.
 
 
ملایر مهیای ایجاد روابط تجاری و اقتصادی با کشور غنا است.
 
معاون استاندار همچنین به پتانسیل‌های ملایر در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و تصریح کرد: بیش از 4 هزار و 500 کارگاه کوچک،متوسط و بزرگ در صنعت مبل و منبت در ملایر فعالیت دارند که 8 هزار نفر به صورت مستقیم و 20 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقینم  در این صنعت فعالیت دارند

رضایی با بیان اینکه 62 درصد تولید مبل و منبت کشور مربوط به ملایر است، خاظرنشان کرد: با توجه به ثبت ملی منبت ملایر 410 میلیارد تومان فروش  مبل و منبت در شش ماهه دوم سال گذشته صورت گرفته است.

وی با اشاره به پتانسیلهای گردشگری این شهرستان نیز گفت : وجود 300 اثر تاریخی، تفریحی و گردشگری در ملایر از جمله ارگ نوشیجان و شهر زیر زمینی سامن از پتانسیل‌های گردشگری ملایر است که امیدوایم این سفر زمینه حضور گردشگران کشور غنا را به ملایر فراهم کرده و بتوانیم شاهد همکاری خوب ملایر با کشور غنا در حوزه‌های مختلف باشیم.

فرماندار ملایرخطاب به سفیر کشور غنا و هیات همراه گفت: ما از اطمینان خاطری که در کشور غنا وجود دارد خوشحالیم  و باید بگویم که ایران نیز جز امن‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری و ملایر  نیز از امن‌ترین شهرها در زمینه سرمایه گذاری است.
 
ملایر می تواند یک شهر بین المللی باشد

محمد سیوتی یحیی ایدی سفیر کشور غنا در نشست خود و هیات همراه تجاری از کشور غنا  با فعالان اقتصادی ملایر ضمن تقدیر از مهمان نوازی مسئولان و مردم ملایر عنوان کرد:با توجه به بازدیدی که از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های ملایر در حوزه‌های مختلف داشتیم  ملایر از نظر من می‌تواند یک شهر بین المللی باشد.  

وی اظهار داشت:ملایر از نظر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف می‌تواند صادرات بسیار بالایی را داشته باشد مابه همراه یک هیات تجاری از قسمت شمالی غنا به ملایر سفر کرده‌ایم و می‌توانیم به عنوان یک نماینده از کشور غنا در این شهرستان باشیم.

سفیر کشور غنا با اشاره به  بازدیدهای صورت گرفته از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی ملایر افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که تشابهات مختلفی با این شهرستان داریم که می‌توانیم آنها را به اشتراک بگذاریم.
 
وی اظهار امیدواری کرد و گفت: ما در این دیدار یک یاداشت  تفاهم در راستای همکاری‌های اقتصادی بین کشور ایران و غنا و شهرستان ملایر با مسئولان استان همدان  به امضا  خواهیم رساند. 

سیوتی در ادامه گفت: با توجه به بازدیدهایی که داشتم می توان گفت  کارهای زیادی برای توسعه و همکاری بیشتر بین غنا و ملایر می‌توان در آینده انجام داد.
  
 وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور غنا و تشابهات این ظرفیبت‌ها با ملایر افزود: در واقع می‌توان گفت همکاری زیادی بین ایران و غنا می‌توان ایجاد کرد که دراین راستا ملایر نباید از قلم بیفتد.

 سفیر غنا در بازدید از صنعت مبل و منبت ملایر تصریح کرد: با توجه به اینکه  یک سری چوب‌های مناسب با نام « تیبا» نیز در قسمت شمال غنا وجود دارد که  می‌توان برای ساخت مبل و منبت از آن استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: تولیدات این چوب یکی از عمده صادرات غنا است و  پیشنهاد ما این است که هنرمندان ملایری نیز  به غنا بیایند و در زمینه ساخت مبل و منبت و استفاده از ظرفیت‌های غنا یک کارخانه در آنجا تاسیس کنند.
 
 سیوتی یاد آور شد: چوب‌هایی که درشمال کشور ما وجود دارد می‌تواند به تولیدات مبل منجر شود و  هنرمندان ملایری می‌توانند دانش و هنر و تکنولوژی خود را به کشور غنا منتقل کنند.

وی تصریح کرد: ما نیز متقابلا از مسئولان ملایر و هنرمندان این بخش به کشور غنا دعوت می‌کنیم و می‌توانیم اعلام کنیم که روابط ما باید گسترده‌تر و عمیق‌تر شود.

سفیر کشور غنا، در ادامه اظهار داشت: با توجه به پتانسیل‌هایی کشاورزی که در ملایر موجود است می‌توانیم  در شمال غنا به کار ببریم و این کار می‌تواند یک ارتباط دائمی بین ملایر و غنا بوده و مبادله محصول  بین دو کشور صورت گیرد.

 وی  خاطر نشان کرد: کشور غنا ار نظر آب و هوایی ظرفیت و پتانسیل خوبی برای تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه محصولات گرمسیری دارد، این کشور همچنین از نظر سیاسی و امنیتی جز کشورهای امن آفریقا است که سیاستمداران و سران آن از طریق انتخابات انتخاب می‌شوند.

 سیوتی گفت: سرمایه گذران  دراین کشور احساس امنیت دارند و افراد مختلفی از کشور ایران در این کشور سرمایه گذاری کرده‌اند.
 
عدم ریسک پذیری مردم باعث آسیب به بخش اقتصادی استان همدان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان،در این نشست نیز گفت:با توجه به روابط بین المللی 
 استان همدان با کشورهای مختلف در سال‌های اخیر، در صدد هستیم که هیات‌های تجاری را  از کشورهای مختلف به استان همدان دعوت کنیم و بتوانیم شاهد توسعه استان در حوزه‌های مختلف باشیم.

وی با  اشاره به اینکه قرار بود  سفیر ارمنستان به استان همدان سفری داشته باشد افزود: با توجه به مشکلات به وجود آمده در این کشور فعلا این سفر لغو شد و ما شاهد حضور سفیر کشور غنا در ملایر هستیم.

زبردست تصریح کرد: امروز برای توسعه و پیشرفت کشور و استان همدان نیازمند رابطه بین المللی با سایر کشورها هستیم و در این راستا باید به دیگر کشورها ورود پیدا کرده و  از ظرفیت‌ها و پتانسیلهای سایر کشورها برای توسعه استان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: چندین کشور در آسیای میانه و تعداد 5 کشور اروپایی را  برای ورود انتخاب کرده‌ایم و کشور غنا یکی از کشورهایی بود که از بین 54 کشور آفریقایی انتخاب کردیم تا روابط  تجاری و اقتصادی بیشتری با این کشور داشته باشیم.

وی افزود: کشور غنا دارای مردمی دوست داشتنی و امنیت بالایی است و یکی از قویترین کشورها از نظر دموکراسی بوده که با خیالی آسوده می‌توان در آن سرمایه گذاری کرد و  روابط تجاری و اقتصادی را با آن بیشتر کنیم.

 زبردست در ادامه گفت: در تیر ماه امسال ما حتما مردم استان همدان را  تشویق می‌کنیم که به کشور غنا مسافرت داشته و از نزدیک شاهد ظرفیت‌های این کشور باشند تا  در آینده بتوانیم روابط بیشتری را  با این کشور در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ ریزی‌های مختلف در آینده این آمادگی وجود دارد که هنرمندان و دانش آموختگان استان همدان به کشور غنا سفر کنند، بی شک در آینده شاهد گسترده شدن روابط تجاری و اقتصادی  بین استان همدان و کشور غنا خواهیم بود.
 
وی  با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشاورزی در کشور غنا گفت: این کشور  سالانه 3 هزار و 500 میلی متر بارندگی دارد  و با توجه به این نوع آب و هوا بسیاری از محصولات گرمسیری مانند نارگیل، انبه و.. در آن تولید و به عنوان بزرگترین تولید کننده کاکائو در جهان است.

رئیس اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه ظرفیت استان ما در بسیاری از زمینه‌‎ها عالی است، بیان کرد: عدم ریسک پذیری مردم استان ما  در بسیاری از موارد باعث آسیب به بخش اقتصادی شده و ما ناچار هستیم برای توسعه و پیشرفت بیشتر استان از ظرفیت سایر کشورها استفاده کنیم.

وی  با اشاره به ظرفیت مبل و  منبت ملایر گفت:  هیات جاری و سفیر کشور غنا اصرار دارند که  آموزش مبل و منبت ملایر به این کشور برود و این کار نیز در آنجا صورت گیرد.

زبردست ادامه داد:با توجه به جمعیت تحصیل کرده استان در رشته‌های مختلف فنی و مهندسی، کشاورزی و ... باید از ظرفیت کشورهای دیگر برای به کار گیری توانمندی‌های دانش آموختگان استان استفاده شود و کشور غنا این ظرفیت را دارد تا برای دانش آموختگان ما در رشته‌های مختلف کار و اشتغال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه با توجه به این بازدیدها تفاهم نام‌هایی را با کشور غنا با حضور مسئولان استانی در استان همدان امضا خواهیم کرد، یادآور شد: استان همدان، استان معین کشور غنا است و در آینده روابط بیشتری را با این کشور در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی خواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی همدان ضمن ابراز خرسندی از سفر  سفیر کشور غنا به اتفاق هیات همراه به ملایر بیان کرد: در این سفر توانمندی‌ها ملایر دیده شد و  قطعا ره اورد خوبی نیز برای این شهرستان به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در زمینه ساخت سد در غنا، آمادگی کامل داریم ودر تلاش هستیم در تیرماه امسال تیم‌های اقتصادی ملایر از کشور غنا و شرایط آن بازدیدی داشته باشند.

زبر دست در پایان اظهار داشت: با برنامه‌ ریزی‌های مختلف در آینده این آمادگی وجود دارد که هنرمندان و دانش آموختگان استان همدان به کشور غنا بیایند، بی شک در آینده شاهد گسترده شدن روابط تجاری و اقتصادی  بین استان همدان و کشور غنا خواهیم بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار