بارش برف بهاری، خوشحالی جشن ' تی تی ' باغداران گیلاس بخش لاریجان شهرستان آمل را از آنان گرفت.
کد خبر: ۵۹۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ 17 April 2018

به گزارش تابناک : تنها کمتر از 48 ساعت زمان نیاز بود تا بارش برف بهاری، خوشحالی جشن ' تی تی ' باغداران گیلاس در لاریجان شهرستان آمل را به عنوان کانون کشت این محصول به نگرانی و رویای آنان برای در پیش بودن سالی پرمحصول را به کابوس تبدیل کند.
نیمه دوم فروردین ماه، زمانی است که شکوفه های گیلاس مناطق ییلاقی و کوهستانی مازندران از جمله آمل را زیر پوششی از رنگ صورتی قرار می دهد تا هم نویدبخش سالی پرمحصول برای باغداران باشد و هم برای مسافران و گردشگران چشم نوازی کند.
باغداران بخش کوهستانی لاریجان شهرستان آمل به عنوان خاستگاه اصلی کشت گیلاس در سطح استان های شمالی کشور، برای سومین سال پیاپی، روز جمعه گذشته جشن تی تی (شکوفه های گیلاس ) را در روستای ' امیری ' برای شکرگزاری پیش از تولید این محصول برگزار کردند.
بر اساس آمارهای رسمی، حدود 4 هزار هکتار از زمین های شیب دار این بخش زیر کشت گیلاس قرار دارد و سالانه بیش از 20 هزار تن گیلاس از سطح این برداشت شده که دارای مرغوبیتی بالا و کم نظیر است.
جشن تی تی امسال با حضور بیش از سه هزار نفر از مردم علاقه مند شهرستان آمل و شمار زیادی از شهروندان دیگر مناطق کشور برگزار شد.
مهم ترین نکته در جشن امسال ، خوشحالی وصف ناپذیر باغداران از  گلدهی درختان گیلاس در منطقه بود که در گفت و گو با یکدیگر و میهمانان غیربومی از در پیش بودن سالی پرمحصول و کم آفت نوید می دادند، نویدی که دو روز بعد در زیر پوشش 30 سانتی متری از برف بهاری دفن شد.
به گفته رضا مقدم بخشدار لاریجان، در این منطقه بیش از 6 هزار هکتار باغ سیاه ریشه وجود دارد که مهم ترین آن گیلاس بوده و آلبالو و سیب هم از دیگر درختان سیاه ریشه ای است که معیشت مردمان این منطقه را تامین می کند.
مدیر جهاد کشاورزی آمل با بیان اینکه شکوفه دهی درختان سیاه ریشه در بخش لاریجان امسال پربارتر از سال های گذشته بود و به نوعی ' سالی آور ' برای باغداران منطقه ارزیابی می شد گفت: برفی که شدت آن در روز 26 فروردین بیشتر شده بود، بخش زیادی از باغ های منطقه را سفیدپوش کرده و نگرانی های باغداران را نیز به همراه داشته است.
سیدحسین اسلامی افزود: بیشترین خسارت  ناشی از برف بر شکوفه های درخت گردو اثرگذاری می کند که آسیب پذیرتر بوده و در مقابل شکوفه و جوانه های گیلاس از مقاومت بیشتری نسبت به گونه های دیگر درختان سیاه ریشه برخوردارند که امیدواریم کمترین خسارت را متحمل شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با اشاره به اینکه بارش برف در روزهای پایانی فروردین برخلاف فصل زمستان، ماندگاری کمتری خواهد داشت گفت: انتظار داریم با مساعد شدن هوا از امروز سه شنبه 28 فروردین، شاهد خسارت کمتری باشیم.
اسلامی در باره خسارت های احتمالی ناشی از بارش برف به باغهاي  سیاه ریشه لاریجان آمل افزود: گزارش های میدانی دهیاران و باغداران منطقه در حال تهیه و ارسال به مرکز جهاد کشاورزی بخش لاریجان و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان است و در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل گفت: حدود 2 هزار باغدار در بخش لاریجان در تولید گیلاس فعالیت می کنند و پیش بینی شده بود امسال بیش از 20 هزار تن گیلاس از نیمه نخست خرداد ماه از باغ های این بخش برداشت شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم افزود: اگر دمای هوا پس از برف دو روز گذشته ، به چهار تا پنج درجه سانتی گراد زیر صفر برسد، احتمال خسارت به درختان سیاه ریشه دارای شکوفه و میوه بیشتر می شود. همچنین با توجه به زمان گلدهی درختان سیاه ریشه در این فصل و نیز سرد شدن ناگهانی هوا و سرما و یخبندان احتمال خسارت به باغ های میوه در این بخش وجود دارد.
عبدالرحمان زاغی با اشاره به اينکه درختان گیلاس، سیب، آلبالو و گردو در ارتفاعات در مرحله باز شدن شکوفه ها قرار دارند و در صورت یخبندان احتمال خسارت وجود خواهد داشت گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی دمای هوا افزایش می یابد.
با وجود آنکه شکوفه دهی درختان گیلاس بخش لاریجان خبر از روزهای خوش پرمحصولی این میوه باارزش وآب دار را نوید می دهد، اما کارشناسان کشاورزی نبود صنایع تبدیلی وخام فروشی این محصول را از دغدغه های جدی و هرساله باغداران این بخش می دانند.
کارشناس حوزه کشاورزی در بخش لاریجان افزود: بخش لاریجان از مناطق عمده و مهم کشور در تولید میوه های سیاه ریشه بخصوص گیلاس است و پیش بینی می شود با شرایط مناسب شکوفه دهی این درختان، گیلاس های باکیفیت و مرغوبی از باغ های لاریجان آمل برداشت و به بازارهای مصرف در سراسر کشور عرضه شود. 
محمدکاملی گفت: تولیدکنندگان گیلاس درسال های اخیر از نبود واحدهای فرآوری گیلاس در منطقه لاریجان رنج مي برند  و از تعطیلی 2 واحد کمپوت سازی که حدود 15 سال قبل در این منطقه احداث شده بود و اکنون یکی از آنها مخروبه شده و دیگری نیز تغییر کاربری داده است، گلایه دارند. 
وی، با بیان اینکه بخش لاریجان آمل از ظرفیت های بالایی در تولید انواع میوه و به خصوص گیلاس و آلبالو برخوردار است و نیاز جدی به واحدهای مختلف سردخانه ای مجهز و مدرن دارد افزود: به علت نبود این واحدها، همه ساله و همزمان با برداشت گیلاس، پای بسیاری از سودجویان برای ارزان خریدن و ضربه زدن به دسترنج باغداران منطقه باز می شود، که انتظار داریم جهادکشاورزی، بخشداری منطقه با نظارت در این بخش و حمایت از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی از تولید کنندگان این بخش حمایت کنند.
بخش کوهستانی لاریجان آمل با دارا بودن 2 شهر، حدود 80 روستا و جمعیت بیش از 12 هزار نفر در 70 کیلومتری شهرستان آمل مسیرجاده هراز به تهران واقع شده است.

 

 

منبع : صدا و سیما 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار