مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : اگر دمای هوا پس از برف ،امشب به چهار تا پنج درجه سانتی گراد زیر صفر برسد ،احتمال خسارت به درختان سیاه ریشه دارای شکوفه و میوه وجود دارد.
کد خبر: ۵۹۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳ 16 April 2018

به گزارش تابناک : بارش برف و باران در مازندران از اواخر وقت روز شنبه هفته جاری شروع و طبق گزارش هواشناسی تا عصر امروز دوشنبه ادامه خواهد داشت.
بنابر گزارش هواشناسی ،ارتفاع برف در مناطق پائین دست بخش های مختلف کوهستانی و سردسیر استان مازندران حدود پنج سانتی متر و در ارتفاعات به حدود 30 سانتی متر رسیده است.
عبدالرحمان زاغی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به این که این فصل زمان گلدهی درختان سیاه ریشه است از اینکه در پی سرد شدن ناگهانی هوا و سرما و یخبندان خسارتی به باغ های میوه در این بخش وارد شده باشد ،محتمل است.
وی اظهار داشت: از آنجاییکه درختان گیلاس، سیب، آلبالو و گردو در ارتفاعات در مرحله باز شدن شکوفه ها قرار دارند، اگر یخبندان صورت بگیرد، نگرانی خسارت وجود دارد.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی و با توجه به گذشت حدود یک ماه از فصل بهار، پس از برف سرما و یخبندان نخواهیم داشت و دمای هوا افزایش می یابد.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران 160 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان باغ است که 110هزار هکتار آن باغ مرکبات و مابقی باغات هسته دار نظیر سیب ، گلابی ، گردو، هلو ، شلیل و انار است.
زاغی با بیان اینکه زراعت گندم و جو از گیاهان مقاوم در مقابل سرما محسوب می شوند، گفت: نگرانی از بابت خسارت ناشی از برف و سرما به کشت زراعی در ارتفاعات مازندران وجود ندارد.
سالانه حدود 65هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت گندم می رود که 30 درصد آن در ارتفاعات کشت می شود.
هر چند بارش برف و باران در روزهای پایانی نخستین ماه ازفصل بهار کم نظیر بوده و سبب نگرانی باغداران درختان سیاه ریشه در ارتفاعات شده اما این بارش در نزد شالیکاران که در مرحله آب تخت کردن و نشاکاری هستند، به عنوان بارندگی به هنگام یاد می شود.
مازندران با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید حدود 42درصد برنج کشور را تامین می کند.
بر اساس گزارش هواشناسی ، از فردا به تدریج شاهد کاهش ابر و طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری دمای هوا افزایش می یابد.

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار