سرپرست سازمان فرهنگي،اجتماعي و ورزشي شهرداري قزوين خبر داد:
اولين جشنواره ملي فرهنگ و سنن ايراني به عنوان يکي از بزرگترين رخدادهاي نوروزي کشور، توانست با اجراي بيش از 350 برنامه متنوع فرهنگي، هنري، آئيني، ورزشي و محلي، 99 هزار و 400 بيننده از داخل و خارج از کشور داشته باشد.
کد خبر: ۵۸۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 07 April 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین،  سرپرست سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري قزويار ن  اظهار کرد:اولين تجربه برپايي جشنواره ملي فرهنگ و سنن را از ديد بازديدکنندگان داخلي و خارجي،مسوولان کشوري، استاني و شهري بسيار ارزنده و درخور توجه عنوان کرد و گفت:اين برنامه فاخر فرهنگي حتي توانست چشم اندازهاي گردشگري شهر قزوين را رونق بخشد و موجب حضور 99 هزارو 400 بازديد کننده از شهرهاي مختلف ايران و حتي ديگر کشورها در قزوين شود و نشاط و شادابي شهروندان را رقم زند.

محمد در افشانی با بيان اينکه شعار قزوين شاداب نزديكترين مقصد، به درستي در اولين سال انتخاب آن اجرايي شد، افزود: حضور دکتر جمشيد انصاري معاون رئيس جمهور، نمايندگان مردم قزوين، البرز و آبيک و نمايندگان تاکستان و بويين زهرا در خانه ملت، استاندار و معاون عمراني وي، اعضاي شوراي شهر، شهردار، معاونين و مديران شهري، رييس فدراسيون ورزشهاي روستايي و بازيهاي بومي و محلي، معاون شهردار تبريز، سرگروه ها و اعضاي تيم هاي ورزشهاي بومي و محلي و آييني از سراسر کشور و استان، شخصيت هاي مطرح و هنرمندان کشوري همچون سروش صحت، مريم امير جلالي، علي انصاريان، مجيد اخشابي، پويا بياتي و فرزاد فرخ، حميد فولادي، ستار بهرامي، حسين شکري و مسعود حيدري به همراه گردشگراني از اسپانيا، کانادا، سوريه، آلمان، ژاپن و کره جنوبي از مهمترين چهره ها و ميهماناني بودند که از چهارم تا دهم فروردين ماه از جشنواره بازديد کردند و حتي ديگر آثار و ابنيه تاريخي و ميراثي شهر را مورد بازديد قرار دادند.

دبير اجرايي اولين جشنواره ملي فرهنگ و سنن با اشاره به تبليغات رسانه اي و بازتاب هاي خبري متنوع اين جشنواره گفت: بازتاب هاي اين برنامه 7 روزه از شبکه سيماي قزوين به شکل زنده تحت عنوان برنامه "همدلي"، پخش آن از شبکه ملي و فراملي 3 سيما و شبکه شما در چند بخش مختلف، انعکاس اخبار در خبرگزاريها و نشريات کشوري همچون فارس، مهر، ايرنا، همشهري، ايران، جام جم، خبر ورزشي و غيره، ساخت بيش از 20 کليپ و تيزر تلويزيوني و تلگرامي و انعکاس گسترده آنها در فضاي مجازي و سيماي قزوين، تهيه بيش از 700 خبر و بيش از دوهزارو 100 عکس خبري از جشنواره و انتشار آنها براي مخاطبان، انتشار 4 شماره نشريه داخلي جشنواره تحت عناوين "قيصريه" و "چهارسوق" (برگرفته از اسامي بخش‌هاي مختلف سعدالسلطنه) و نيز پرداختن به تبليغات محيطي و چاپ بيش از 2هزار مترمربع بنر، بيلبورد، فيکسچر و تيربرد در شهر، فضاي داخلي جشنواره و راه‌هاي منتهي به قزوين ازجمله کارهاي تبليغاتي بوده است که در اين جشنواره محقق شد.

درافشاني بخش تحريريه، عکاسي و مستند سازي جشنواره را از برنامه هاي اصلي عنوان کرد و گفت: همکاري با 45 نفر از خبرنگاران، مستند سازان، عكاسان، تيم تشريفات و مترجم، توانمندي رسانه اي اين جشنواره را حاکي است و تمامي ميهمانان نظرات خود را در قالب مصاحبه خبري بيان کردند و اغلب آن‌ها در دکور سنتي و ارزنده مستند سازي که ازسوي هنرمندان استاني تدارک ديده شده بود، از حسن ها و بازتاب‌هاي جشنواره گفتند. همچنين در اين جشنواره فيلمبرداري هوايي از جشنواره انجام شد و اين مهم يکي از جذابيت‌هاي اساسي آن بود.

اين مسئول با اعلام اينکه در کل جشنواره، بيش از 350 برنامه متنوع اجرايي شد از حضور 13 استان در اين جشنواره خبرداد که به اجراي برنامه هاي آئيني و ورزش‌هاي بومي و محلي همت گماشتند، افزود: حضور استان‌هاي سيستان و بلوچستان، گلستان، خراسان جنوبي، ايلام، قزوين، خوزستان، خراسان شمالي، گيلان، آذربايجان غربي، لرستان، اردبيل، کردستان و تهران در اين جشنواره حضور يافتند و 104 اجراي مختلف را در استيج اصلي سعدالسلطنه، کاخ موزه چهلستون و ديگر بخش‌ها براي مردم اجرايي کردند.

درافشاني ادامه داد: برنامه اجتماعي "کودک، خانواده و هويت" در طول جشنواره، 7 برنامه متنوع را براي خانواده ها، کودکان و نوجوانان در بخش‌هاي آييني، بومي، محلي و بازي‌ها، برپايي مسابقات خانواده محور، اجراي ميان برنامه هاي طنز و غيره براي خانواده ها اجرا کرد. همچنين در بخش اجراي "برنامه هاي آييني، هويتي و تاريخي" 14 برنامه متنوع شامل هنر نقالي، خيمه شب بازي، اجراي برنامه بازسازي عصر صفوي و رژه صفويه توسط هنرمندان مطرح استان اجرايي شد.

وي ادامه داد: درحوزه اجراي جنگ هاي شبانگاهي، 7 برنامه شاخص با حضور شخصيت هاي مطرح و هنرمندان کشوري و استاني اجرا شد، برنامه هاي توليدي مختلف دربخش گردشگري، نماهنگ، گزارش از بناها، وله توليد برنامه الک دولک و اجراي برنامه موسيقي استاني دف و ني نيز از جمله اين برنامه ها بود.

مدير اجرايي جشنواره يکي از مهمترين توانمندي هاي اين جشنواره را همکاري با مجريان مجرب در اجراي برنامه هاي عصرگاهي و شبانگاهي عنوان کرد.

رئيس سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري قزوين بيان کرد: برقراري استيج راديو نمايشگاه در حياط شترخوان از ديگر اقدامات صورت گرفته بود که طي 7 روز فعاليت جشنواره توانست 11 برنامه به همت گروه موسيقي پايکوبان، قلندري، گروه موسيقي کوتاه قدهاي بلند همت و تئاتر توانا و هنرنمايي 26 هنرمند اجرايي کند و مورد استقبال قرار بگيرد.

وي افزود: در بخش مشارکت و انعقاد قرارداد با صداوسيماي مرکز قزوين، 24 برنامه استاني و کشوري به مدت 775 دقيقه توليد شد، که 7 برنامه شبانگاهي به مدت 490 دقيقه، 7 برنامه زنده توليدي براي شبکه 3 سيما به مدت 70 دقيقه، سه برنامه الک دولک از روند نمايشگاه به مدت 75 دقيقه و 7 برنامه توليدي براي شبکه شما به مدت 140 دقيقه توليد و پخش شد.

وي ادامه داد: طراحي و ساخت دکورهاي اصلي حياط سعدالسلطنه و راديو نمايشگاه به شکل سنتي و با هويت تاريخي، برپايي مراسم افتتاحيه به شکل رسمي؛ طراحي، اجرا و چيدمان فضاي کلي نمايشگاه برگرفته از طرح هاي سنتي، شخصيت هاي تاريخي هنرمندان و مشاهير قزوين، طراحي و اجراي هفت سين نوروزي، برپايي نماز جماعت، ايجاد کانترهاي اطلاع رساني، بهره مندي از توان کارشناسان براي ترويج فرهنگ عفاف و حجاب، حضور تن پوشهاي عروسکي از ديگر اقدامات انجام شده در اين بخش بود.

درافشاني گفت: دربخش اجراي تئاتر خياباني، 53 برنامه شامل تئاتر طنز خياباني، اجراي ساز و دهل، برنامه شاد حاجي فيروز، تن پوشهاي عروسکي و غيره درطول ايام عيد به هنرنمايي پرداختند.

وي خاطرنشان کرد: از اقدامات مشارکتي سازمان فرهنگي به مناسبت ايام عيد ميتوان به برگزاري برنامه عيدانه با شهداي گمنام (در تپه نورالشهداء هنگام تحويل سال) و راه اندازي خانه موزه شهيد سرلشگر خلبان عباس بابايي به کمک بخش خصوصي جهت حضور بازديد کنندگان و مسافران نوروزي به مدت 13 روز اشاره کرد.

دبير اجرايي اين جشنواره خبرداد: در طول جشنواره 26 برنامه مختلف در غرفه هاي ورزشي حياط سعدالسلطنه و ديگر بخشهاي ورزشي برگزار شد؛ غرفه سلامت و موج تندرستي، سلامتي با دستگاه بادي کامپوزيشن آناليز، دارت، برج هيجان، مکعب بازيگوش، فوتبال دستي، بازي و نمايش اسپوکس، نمايش و بازي همگاني هاپکيدو و دفاع شخصي، ورزش باستاني، مسابقات همگاني کراس فيت، طناب کشي، رالي ماشينهاي سوختي، بندبازي مدرن و غيره براي اقشار مختلف بازديد کننده برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وي گفت: همچنين به همت کارگروه بومي و محلي استان قزوين حدود 70 بازي و سرگرمي سنتي (شامل قيش بازي، بارو پرش، کلاه پران، داجبال، هفت سنگ و غيره) به بازديد کنندگان از سوي حدود 40 نفر عرضه شد. همچنين به منظور معرفي قبايل و تمدن استان، اقدام به بازسازي و معرفي شاه طهماسب صفوي و درباريان آن همراه با حرکت تشريفاتي و بازرسي در مجموعه جهت معرفي عهد صفوي انجام شد. درکنار اينها کارناوال شادي در راسته ها و ورودي هاي سعدالسلطنه صورت گرفت و برنامه هاي ديگري در موزه چهلستون و نمايشگاه بين‌المللي براي مخاطبين عرضه شد.

وي در ادامه گفت: به همت مراکز آموزشي، 7 عنوان برنامه شاخص و مهم نوروزي همچون طرح اتوبوس کتاب، اتوبوس شادي (اجراي جنگ هاي شاد در محلات شهر )، برنامه جنگ عصرگاهي در نواحي منفصل شهري، طرح کوله کتاب، جشنواره برترين هفت سين،ارائه خدمات درقالب غرفه هاي فرهنگي ويژه کودکان در سعدالسلطنه و خدمات نوروزي کتابخانه هاي تحت پوشش سازمان از 26 اسفند ماه الي 15 فروردين ماه در قزوين، مناطق کمتر برخوردار و نواحي منفصل شهري برگزار شد که در قالب آنها 50 برنامه فرهنگي و آموزشي در قالب 400 ساعت خدمت فرهنگي به مخاطبين و علاقه مندان عرضه شد و مورد استقبال آنها قرار گرفت.

درافشاني يادآورشد: طرح اتوبوس کتاب در جاده سلامت، سبزه ميدان، ميدان مينودر، بوستان هاي ملاخليلا، رز، شهيد بابايي، فدک و ملت برپا شد، همچنين برنامه اتوبوس شادي از 26 اسفند 96 تا 7 فروردين 97 برنامه هاي شاد و متنوعي را در 9 محله راه آهن، نواب، بلاغي، راه ري، مولوي، مينودر، امامزاده حسين(ع)، دانشگاه و خانه سالمندان اجرا کرد و در کنار اينها، برنامه هاي عصرگاهي و جنگ شادي در نواحي منفصل دانش، باغ نشاط، مشعلدار، چوبيندر، اسماعيل آباد، نجف آباد و وثوق آباد براي شهروندان فهيم قزويني در اين نواحي، اجرا شد.

درافشاني بيان کرد:موزه مردم شناسي قجر از مراکز مهم گردشگري و توريستي کهن شهر قزوين به شمار مي آيد که نوروز امسال 27 هزار و 269 نفر بازديد کننده از قزوين، سراسر کشور و گردشگران خارجي داشته است. تعداد توريست خارجي اين مرکز در مقايسه با نوروز سال گذشته رشد داشت، به طوريکه در سال قبل 4 توريست و امسال 31 توريست از اين موزه به تبع برپايي اولين جشنواره فرهنگ و سنن بازديد داشتند.

وي گفت: همچنين بنابر تاکيد شهردار قزوين غرفه هاي شهروندي با حضور حوزه هاي معاونت حمل ونقل وترافيک، سازمان آتش نشاني، مديريت پسماند، باغستان سنتي، سازمان پارک‌ها و فضاي سبز، سازمان ساماندهي مشاغل و زيباسازي برقرار شد.

اين مسئول از اجراي برخي برنامه هاي سازمان با همکاري ميراث فرهنگي در دولتخانه صفوي خبرداد و گفت: تعدادي از سياه چادرهاي استان‌هاي مختلف در اين مکان تاريخي مستقر بودند و برخي آيين‌ها و ورزش‌هاي بومي و محلي در اين مکان اجرايي مي‌شد و مورد استقبال مخاطبان و بازديد کنندگان قرار گرفت.

سرپرست سازمان فرهنگي شهرداري قزوين در خاتمه از استاندار، معاونان و مديران وي، نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي، مديران استاني، اعضاي شوراي شهر، شهردار، مديران شهري، صداوسيما، نيروي انتظامي و تمامي ارگانها و نهادهايي که از جشنواره بازديد کردند، تشکر و قدرداني کرد.

گفتني است، اولين جشنواره ملي فرهنگ و سنن ايراني از چهارم تا دهم فروردين ماه سال جاري از ساعت 16 تا 22 در سراي سعدالسلطنه و دولتخانه صفوي به فعاليت پرداخت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار