رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم مطرح کرد:
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم وضعیت بودجه عمرانی در دستگاه‌های استان در سال گذشته را سخت توصیف کرد.
کد خبر: ۵۸۴۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ 29 March 2018

به گزارش تابناک قم،سید حسن رضوی اظهار کرد: در بودجه سال ۹۶ نزدیک به ۶۰ درصد دریافت اوراق و نقدینگی مورد نظرش را داشتیم که کارسازی شده است.

وی افزود: به این دلیل که بیش از ۹۵ درصد این بودجه‌های عمرانی به صورت اوراق است، دستگاهها باید تا پایان خرداد ۹۷ کارسازی کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت: یکی از نگرانی‌های ما این است که دستگاه‌ها سازوکار اوراق را با نقدیگی مقایسه کنند و شاید احساس کنند مانند نقدینگی باید عمل کنند که تذکراتش از طرف ما و اداره اقتصاد و دارایی و استاندار داده شده.

وی افزود: دستگاه‌ها باید صورت وضعیت های پیمانکاران را آماده کنند و سند بزنند و به خزانه ارسال کنند و خزانه به بانک ملی ارجاع می دهد و در آنجا اوراق به نام پیمانکاران صادر می شود.

رضوی با اشاره به اینکه این روند با گذشته متفاوت است ادامه داد: در گذشته نقدینگی به دستگاه‌ها برای پروژه‌ها داده می‌شد، می آمد در اختیار دستگاه، و ذی حساب تشخیص لازم را می داد و با نوشتن یک چک پرداخت می کرد.

وی با اشاره به اینکه ساز و کار اوراق قدری مشکل است گفت: برخی مواردی که در میانه سال ۹۶ اهمال شد به این دلیل بود که اوراق کارسازی نشد. البته ما پیگیری کردیم و در نهایت منجر به نقدینگی و پرداخت شد اما چون عدد کمی بود موفق به انجام این کار شدیم. اگر عدد زیاد باشد کار با مشکل روبرو می شود.

سال آخر بودجه‌های دفتر مقام معظم رهبری

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم با بیان اینکه شرایط عمرانی سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ بدتر بود اظهار کرد: شرایط از نظر اعتبارات مشابه بود و فقط یک مورد که ما به عنوان سفر مقام معظم رهبری داشتیم ابلاغاتش انجام شده ولی اینکه نقدینگی است یا اوراق هنوز مشخص نیست.

به گفته وی استان قم به این دلیل که در انتهای پروژه های مقام معظم رهبری هستیم نسبتِ اعتبارات به سال قبل کاهش داشته و همین موضوع اقدامات عمرانی را با مشکل مواجه می‌کند.

رضوی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۲۴ میلیارد تومان اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به قم اختصاص یافته بود اضافه کرد: در حالی که سالهای قبل اعداد بیشتری بود و پروژه‌های سفر مقام معظم رهبری تقریبا به اتمام رسیده و بعضی از پرداختی های کنونی دفتر رهبری از نظر کمک و همراهی با پروژه هایی است که جزو تعهدات سفر هم نبوده اما بازدید شده و در قالب سفر در نظر گرفته شده مانند ورزشگاه بلوار پیامبر اعظم و باغ موزه دفاع مقدس و شهرک سینمایی نور و پروژه‌هایی از این دست.

وضعیت اعتبارات هزینه‌ای در سال گذشته

وی با اشاره به اینکه از نظر اعتبارات هزینه‌ای سال ۹۶ وضعیت بهتری نسبت به دو سال قبل داشته ادامه داد: میانگین تخصیص در دو سال قبل ۹۵ درصد بوده و امسال ۱۰۰ درصد شد. ۵ درصد مازاد قرار است پرداخت شود که شرایط نسبت به قبل بهتر شده و شواهد آن را هم ادارت لمس کردند و می توانیم بگوییم ما از نظر هزینه ای سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ شرایط بهتری داشتیم.

رضوی با اشاره به اینکه بودجه مازاد درآمد اگر بین استان‌ها تقسیم شود شرایط اعتبارات بهتر خواهد شد ادامه داد: از این بودجه می‌توانیم برای یک سری از پروژه‌های غیر استانی استفاده کنیم که این از اختیارات استاندار است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار