تابناک چهارمحال وبختیاری- شهرستان كيار با مركزيت شلمزار، یکی از مناطق مهم چهارمحال و بختیاری بوده که دارای پیشینه غنی فرهنگی، اقتصادی و تاریخی است.
کد خبر: ۵۸۳۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵ 26 March 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرستان كيار یکی از شهرستان‎های چهارمحال و بختیاری بوده که دارای شرايط جغرافيايی و كوهستانی و دارای آب و هوای سرد كوهستانی و تابستان‌های معتدل است.
اين شهرستان از شمال با شهرستان‌های شهركرد و فارسان، از جنوب با شهرستان لردگان، از شرق با شهرستان بروجن و از غرب با شهرستان اردل همسايه است.
چشمه درياچه شلمزار، ‌آبشار سر آسياب ناغان، ‌سرچشمه‌های شهر گهرو، آبشار دره عشق، حاشیه رودخانه کارون، آبشار سبزه‌كوه، مناطق حفاظت‌شده سبزكوه و هلن، رودخانه سبزكوه، رودخانه ارمند، آبشار دورک، باغات انار، چشمه گوگردی، گردشگاه روستای قلعه‌تک، باغات گهرو و ناغان، ‌قايق‌راني در آب‌های خروشان رودخانه كارون و تالاب سولقان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان کیار به شمار می‌رود.
قلعه‌های تاريخي همچون قلعه دزک، قلعه اميرمفخم بختياري دزک، قلعه دزک، بقاياي قلعه نجفقلی‌خان صمصام‌السلطنه شلمزار، بقايای قلعه روستاي دستنا، بقايای پل قديمی روستای دوپلان، پل تاريخي روستای خراجی، امامزاده شاهزاده عبدالله سورک، امامزاده جعفر گهرو، امام‌زاده سرتنگ محمود، امامزاده مريك و ‌امامزاده اسماعيل روستای برنجگان از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی این شهرستان هستند.
از ديگرمسائل قابل طرح در اين شهرستان ارتباط پتانسيل‌هاي گردشگري و آب فراوان، مراتع سرسبز و جنگل‌های گسترده است كه از جمله آن می‌توان به درياچه شلمزار و تنگه‌های موجود درشهرستان از جمله تنگه گهرو، جنگل‌های هلن در دامنه رشته كوه‌های زاگرس و تالاب سولقان ناغان اشاره کرد.
تولید آب معدنی، پرورش ماهیان سردابی و توسعه زیرساخت های گردشگری، کشاورزی و دامپروری از مهم‌ترین استعدادها و ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان کیار است.
انواع بافته‌های داری مانند قالی، گلیم، جاجیم و خرسک، خورجین و البسه محلی از صنایع‌دستی مهم شهرستان کیار محسوب می‌شود.
سوغات محلی شهرستان کیار شامل انواع لبنيات شامل ماست، دوغ، پنیر، کره، روغن حیوانی، کشک، قارا و شیر، پولكي، نبات و سبزیجات معطر کوهی است.
شلمزار، مرکز شهرستان کیار در 35 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری و در منطقه کوهستانی زاگرس، در مسیر ارتباطی و گردشگری به خوزستان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار