رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگی بهاباد گفت: از120 اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده این شهرستان 22 اثر برای مراقبت و حفاظت در فهرست آثار ملی ثبت شد.
کد خبر: ۵۸۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 25 March 2018

حسن امینی افزود: همچنین 26 اثر و سه هزار و 600متر مربع بافت تاریخی بهاباد آماده ثبت ملی است.
وی اضافه کرد: در میان آثار متعدد بهاباد می توان به قلعه جنت آباد از بناهای دوره زندیه اشاره کرد که این روزها میزبان تعدادی از گردشگران نوروزی است.
وی یادآور شد: این قلعه که با سبک معماری ویژه ای احداث شده است، در گذشته از آن به عنوان دژ در برابر مهاجمان استفاده می شد.
قلعه یادشده در حوالی روستای احمدآباد بخش مرکزی و در 12 کیلومتری بهاباد قرار دارد و با وجود گذشت زمان همچنان بسیاری از بخش های آن سالم مانده است.
هنوز حصار و چهار برج دیده ‌بانی و نگهبانی قلعه سالم است و علاقه مندان به پژوهش آثار دوره زندیه می‌ ‌توانند در مطالعات خود از آن بهره ببرند.
در قلعه جنت‌‌آباد نمازخانه ‌‌هایی با سر صفه زیبا، اتاق ‌‌ها و راهرو هایی به سبک معماری زندیه بناست که برای علاقه مندان به تاریخ منطقه جالب است.
بنای تمام خشتی قلعه جنت‌‌آباد به شکل مربع است، طول هر ضلع آن 500 متر است، همین موضوع سبب شد تا این اثر از قلعه های عصر خویش متمایز باشد.
خانه‌هایی که در داخل قلعه قرار دارد، مربوط به خان ها، کشاورزان دامداران و طبقات مختلف مردم منطقه در آن دوره بود.
قلعه یادشده نمونه ای از ساخت و سازهای دوران ایران اسلامی است.
بهاباد یکی از شهرستان‌ های خوش آب و هوای استان یزد است و با هشت هزار و 235 کیلومتر مربع مساحت ، 200 کیلومتر تا شهر یزد و 85 کیلومتر تا شهر بافق فاصله دارد.
این شهرستان از 2 بخش مرکزی و آسفیج و مناطق حاصل‌خیز جلگه و ییلاقی بنستان تشکیل شده است، 249 روستا، آبادی و مزرعه دارد.
با وجودی که این شهرستان از لحاظ تقسیمات سیاسی مستقل، تاریخ زیادی ندارد، پس از جدا شدن آن چند سال قبل از بافق یکی از 10شهرستان استان است که آثار تاریخی بسیار بکر و دست نخورده ای دارد که می‌تواند مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد که یکی از این آثار قلعه جنت آباد است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار