به گزارش تابناک قزوین به نقل از مهرقزوین
قزوین- سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین گفت: اولین جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی نوروز ۹۷ در قزوین برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۸۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 19 March 2018

قزوین- سرپرست سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین گفت: اولین جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی نوروز ۹۷ در قزوین برگزار می شود.
محمد درافشانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد:جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی از چهارم الی ۱۰ فرودین ماه ۹۷ در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه و دولتخانه صفوی برگزار می شود.

وی «احیای سنت های آئینی و کهن ایرانی و در حال فراموشی و انتقال آن به نسل جوان»، «ایجاد روحیه نشاط اجتماعی در بین شهروندان و گردشگران نوروزی»، «معرفی توانمندی ها استان ها در زمینه صنایع دستی و تبادل فرهنگ و آداب سنن بومی به یکدیگر»، «معرفی ظرفیت ها و پتاسیل های فرهنگی، هنزی، اجتماعی و تاریخی» را از جمله اهداف مهم برگزاری این جشنواره ذکر کرد.

وی از دیگر اهداف برگزاری اولین جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی به «معرفی ابنیه های تاریخی و گردشگری مذهبی قزوین به جهت تقویت و تحقق رویکرد شعار قزوین «شهر شاداب نزدیک ترین مقصد»، معرفی شیرینی و غذاهای ستنی قزوین و آشنایی با اقوام ملی و استانی و معرفی شایسته شهر قزوین به منظور ایجاد زمینه های سرمایه گذاری اقتصادی، لردشگری و فرهنگی» اشاره کرد.

اجرای ۱۲۰ برنامه مفرح فرهنگی، مذهبی و ورزشی در جشنواره

این مسئول در ادامه به تشریح برنامه های اولین جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی پرداخت و گفت:اجرای ۱۲۰ برنامه مفرح فرهنگی، مذهبی، ورزشی و هنری در جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی یش بینی شده است.

درافشانی تصریح کرد:برپایی ۱۵غرفه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در حیاط سعدالسلطنه، اجرای رادیو نمایشگاه، برنامه های نورافشانی و اجرای جنگ اجتماعی و خانواده هم در این جشنواره تدارک دیده شده است.

وی اظهار کرد:شبکه ملی، صدا و سیمای استان، رسانه های، رادیو شهر از ظرفیت های بسیار ارزشمندی است که در جشنواره جهت معرفی کهن شهر تاریخی قزوین مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

برگزاری همایش بازی های بومی محلی

درافشانی برگزاری همایش بازی های بومی محلی با حضور هشت استان گلستان، اردبیل، کردستان، لرستان، گیلان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی و قزوین را از دیگر برنامه های اولین جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی برشمرد که استان های مذکور به ارائه بازی های بومی محلی و آئین های سنتی خود خواهند پرداخت.

وی تصریح کرد:استان های صبح ها در سعدالسلطنه به اجرای بازی های بومی محلی و آئین های سنتی خود می پردازند و بعد از ظهرها نیز در جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی به ارائه برنامه های پیش بینی شده خواهند پرداخت.

درافشانی از حضور هنرمندان و چهره های مطرح کشوری در اولین جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی خبرداد و گفت:۸۰ درصد برنامه های این جشنواره با استفاده از هنرمندان بومی اجرا می شود و با این کار زمینه اشتغال برای هنرمندان استانی نیز فراهم می شود.

اجرای ۲۰ تئاتر طنز خیابانی در سراهای سعدالسلطنه

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین اجرای ۲۰ تئاتر طنز خیابانی در سراهای سعدالسلطنه و عمارت چهلستون را از دیگر برنامه های اولین جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی ذکر کرد.

وی در ادامه گفت:برنامه های شهرانه نوروزی سازمان از ۹ اسفند ماه سالجاری آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه ۹۷ ادامه دارد.

برگزاری برنامه عیدانه با شهدای گمنام

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین اجرای برنامه «عیدانه با شهدای گمنام» ویژه برنامه آغاز سال جدید ۹۷ را از دیگر برنامه های شهرانه نوروزی سازمان برشمرد که ساعت ۱۸ در محل تپه نورالشهدا بوستان فدک برگزار می شود.

وی از اجرای طرح «هر فروشگاه یک نمایشگاه» در نوروز ۹۷ خبر داد و گفت:در سطح شهر بوستان های عبوری و ابنیه های تاریخی قزوین غذاها و شیرینی های سنتی از ۲۵ اسفند ماه الی ۱۵ فروردین ۹۷ به گردشگران و مسافران نوروزی معرفی می شود.

برگزاری ۹ پارک گالری؛ نوروز ۹۷ در بوستان های عبوری شهر و ابنیه های تاریخی

درافشانی برگزاری ۹ پارک گالری؛ نوروز ۹۷ در بوستان های عبوری شهر قزوین و ابنیه های تاریخی قزوین را از جمله برنامه های شهرانه نوروزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برشمرد که از اول تا ۹ فروردین ۹۷ ساعت ۱۰ صبح الی ۱۷ بعد از ظهر در بوستان های عبوری و ابنیه های تاریخی شهر قزوین برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد:این پارک گالری ها اول فروردین ۹۷در بوستان ملاخلیلا، دوم فروردین ماه در بوستان ملت، سوم فروردین ماه در بوستان بهشتی، چهارم فروردین ماه در عالی قاپو«خیابان سپه»، پنجم فروردین ماه در بوستان رز، ششم فروردین ماه در عمارت چهلستون، هفتم فروردین ماه در آرمگاه حمد الله مستوفی، هشتم فروردین ماه در بقعه چهارانبیاء و ۹ فروردین ماه در بوستان دروازه درب کوشک برگزار خواهد شد.

درافشانی خاطرنشان کرد:ایجاد فضای مناسب جهت ارائه و معرفی مشاهیر، علماء و جاذبه های گردشگری قزوین در بوستان ها و جاذبه های تاریخی شهر قزوین از جمله اهداف برگزاری این پارک گالری ها است.

وی افزود:راهنمایی مسافران به صورت حرفه ای روی نقشه جهت عزیمت به مکان های مورد نظرشان و معرفی غذاها و شیرینی های سنتی از دیگر برنامه هایی است که راستای معرفی شهر قزوین به مسافران نوروزی در این پارک گالری ها انجام خواهد شد.

اجرای طرح اتوبوس شادی / اتوبوس کتاب – یار مهربان در سطح محلات شهر

درافشانی طرح «اتوبوس کتاب – یار مهربان» با برنامه های شاد فرهنگی را از جمله برنامه های شهرانه نوروزی برشمرد که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین از ۲۶ اسفند ماه سالجاری تا ۱۵ فروردین ماه ۹۷ در سطح شهر قزوین در حال برگزاری است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری افزود:قصه گویی، نمایش عروسکی، فروش کتاب، مطالعه کتاب، کارگاه های آموزشی، اهدا کتاب و بازی های فکری از جمله برنامه های است که صبح ها و عصرها توسط «اتوبوس کتاب» برای شهروندان اجرا خواهد شد.

وی اظهار کرد:این طرح ۲۶ و ۲۷ اسفند ماه در جاده سلامت، ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه در خیابان ولی عصر (عج)، دوم و سوم فروردین ۹۷ در سبزه میدان، چهارم و پنجم فروردین ۹۷ در میدان مینودر (ورودی شهر)، ششم و و هفتم فروردین ماه در بوستان ملاخلیلا، هشتم و نهم فروردین ماه در بوستان رز (راه آهن)، ۱۰ و ۱۱ فروردین ۹۷ ماه در خیابان نواب «بوستان شهید بابایی»، ۱۲ و ۱۳ فروردین ۹۷ در بوستان فدک و ۱۳ و ۱۴ فروردین ماه بوستان ملت اجرا می شود.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین گفت:ماشین شادی و دوستی از دیگر برنامه های شهرانه نوروزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری است که با برنامه های شاد فرهنگی، مذهبی و آموزشی از ۲۴ اسفند ماه تا چهارم فروردین ۹۷ در حال برگزاری است.

درافشانی افزود:اجرای برنامه عروسکی، تئاتر عروسکی، مسابقه، اجرای، برنامه های فرهنگی و مذهبی و ارائه آموزش های شهروندی و هویت شهری از بخش‌های مختلف برنامه های ماشین دوستی و شادی است که عصرها در سطح شهر انجام می شود.

وی اظهار کرد:ماشین شادی و دوستی ۲۴ اسفند ماه در بوستان ایثار «پایین تر از چهارصد دستگاه»، ۲۵ اسفند در بوستان پامچال، ۲۶ اسفند ماه در بوستان شهرک چوبیندر، ۲۷ اسفند در بوستان شهرک دانش، ۲۸ اسفند در بوستان باغ نشاط، دوم فروردین ۹۷ در بوستان رز و چهارم فروردین در بوستان صفا در حال برگزاری است.

درافشانی؛ سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین گفت:اتوبوس شادی از دیگر برنامه های شهرانه نوروزی سازمان است که به اجرای برنامه های پرنشاط فرهنگی می پردازد.

وی اضافه کرد:اجرای تئاتر، موسیقی سنتی، مسابقه، استنداب کمدی، نمایش عروسکی با موضوعات شهروندی و فراوان برنامه های متنوع فرهنگی شاد عناوین برنامه هایی است که توسط اتوبوس شادی عصرها در سطح شهر قزوین اجرا می شود.

وی اظهار کرد:اتوبوس شادی ۲۶ اسفند ماه در بوستان الغدیر، ۲۷ اسفند ماه در امامزاده حسین (ع)، ۲۸ اسفند در خانه سالمندان، دوم فروردین ۹۷ در بوستان پامچال«مینودر»، سوم فروردین ۹۷ در خیابان مولوی، چهارم فروردین ۹۷در محله راه ری «فرهنگسرای سنجیده»، پنجم فروردین ۹۷ در محله بلاغی، ششم فروردین ۹۷ در خیابان نواب «بوستان شهید بابایی» و هفتم فروردین ۹۷ در خیابان راه آهن در حال برگزاری است.
درافشانی اجرای برنامه های شاد فرهنگی در موزه مردم شناسی حمام قجر را از دیگر برنامه های نوروزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ذکر کرد.

جشنواره عکس یادگاری با ابنیه های تاریخی و المان های نوروزی

درافشانی از جشنواره عکس یادگاری با ابنیه های تاریخی و المان های نوروزی شهر قزوین بعنوان یکی دیگر از برنامه های شهرانه نوروزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین نام برد که مسافران، گردشگران نوروزی و شهروندان قزوینی می توانند در این جشنواره شرکت کنند و به نفرات برگزیده جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

وی اجرای برگزاری اولین جشنواره عمو نوروز با شعار «ما همه یک عمو نوروز هستیم» در سه مرحله با مشارکت شبکه دوستدار کودک و جشنواره هفت سین و سفره های نوروزی را از دیگر برنامه های شهرانه نوروزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین برشمرد که به مناسبت استقبال از نوروز ۹۷ برگزار شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار