فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت که گرانی چوب ، خودروهای حامل گوشت و لبنیات را نیز به صف قاچاقچیان چوب کشانده است .
کد خبر: ۵۷۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷ 03 March 2018

به گزارش تابناک : سرهنگ حسینعلی خورشیدی روز پنجشنبه در آستانه هفته منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگاران افزود : تغییر شیوه جا به جایی چوب قاچاق از خودروهای سنگین و باری به خودروهای کوچکتر و حتی سواری به خصوص حاملین گوشت و لبنیات ، کار ماموران یگان حفاظت را در برخورد با قاچاق دشوار کرده است .
وی گفت : در شرایط فعلی ماموران ما که در گذشته باید مراقب جلوگیری از حمل چوب قاچاق به وسیله خودروهای باری سنگین و سبک می بودند ، اکنون باید به لیستشان خودروهای سواری و باری کوچک حمل گوشت و لبنیات را نیز اضافه کنند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری اجرای طرح تنفس جنگل و ممنوع شدن برداشت چوب از جنگل های شمال و گرانی این ماده را مهم ترین علت تغییر شیوه قاچاق چوب اعلام کرد.
خورشیدی خریداران چوب قاچاق به این شیوه را واحدهای صنعتی کوچک چون نجاری ها دانست و گفت که این واحدها چون مواد اولیه مورد نیازشان از چوب و تنه درختان جنگلی داخلی تامین می شود و چوب های واداراتی به کارشان نمی آید ، مهم ترین مشتری قاچاقچیان چوب هستند.
قانون تنفس جنگل مصوب مجلس شورای اسلامی است که از پائیز سال جاری در استان های شمالی از جمله مازندران شروع شد.
** افزایش 700 درصدی دستگیری قاچاقچیان چوب در مازندران 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران همچنین گفت که در سال جاری 509 قاچاقچی چوب در این استان دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت برابر شده است .
وی تعداد قاچاقچیان چوب دستگیر شده در سال گذشته را 76 نفر اعلام کرد و افزود که در سال جاری 78 دستگاه ادوات جرم مربوط به قاچاق چوب هم توقیف شد ، در حالی که ادوات توقیف شده در سال گذشته 16دستگاه بود.
سرهنگ خورشیدی با اشاره به افزایش کشف قاچاق چوب در مازندران برای سال جاری ، گفت : در سال گذشته حجم کشفیات چوب قاچاق در این استان 320 متر مکعب بود که در سال جاری به 380 متر مکعب رسید.
وی افزود : در همین مدت 17 تن زغال قاچاق و یکهزار و 731 آستر چوبی نیز کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل در این حوزه 25 درصد رشد داشته است.
در مازندران 2 هزار و 15 واحد صنعتی بزرگ و کوچک فعالیت دارند که مواد اولیه اشان چوب جنگلی است .
** خلع ید 140 هکتار اراضی منابع طبیعی از زمین خواران 
فرمانده یگان حفاظت مناطق طبیعی مازندران منطقه ساری همچنین گفت که در سال جاری 137 هکتار از اراضی منابع طبیعی از زمین خواران پس گرفته شد.
سرهنگ خورشیدی افزود : آمار خلع ید زمین از زمین خواران در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 60 درصد بیشتر شد.
مازندران حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی دارد که 794 هزار هکتار از این اراضی در حوزه استحفاظی منابع طبیعی و آبخیزداری استان منطقه ساری قرار دارد.
مازندران یک اداره کل منابع طبیعی هم در نوشهر دارد که غرب این استان را پوشش می دهد.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار