جزئیات تخلفات چهارمحالی‌ها در قبال زاینده‌رود؛
تابناک: تمامی این طرح‌ها علاوه بر اینکه بدون مجوز وزارت نیرو افتتاح شده، برخلاف مصوبات شورای عالی آب کشور نیز بوده است.
کد خبر: ۵۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴ 04 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان، صبح امروز تجمع اعتراض آمیزی از سوی دوست داران محیط زیست و کشاورزان اصفهان از شرق تا غرب استان در مقابل استانداری اصفهان به عنوان یکی از اخبار مهم اصفهان بود.

در این تجمع که کشاورزان خواستار احقاق حقوق از دست رفته کشاورزان بودند، در پلاکاردهایی که در دست داشتند گلایه خود از استان بالادست در برداشت از آب زاینده رود با طرح های غیرقانونی را ابراز داشتند.

یک مقام آگاه در شرکت آب منطقه ای اصفهان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار تابناک از اجرای دو طرح غیرقانونی از سوی استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: این استان، طرح ها را بدون مصوبه وزارت نیرو اجرا و افتتاح کرده است.

وی گفت: وزارت نیرو پیش‌تر به مسئولان استان چهارمحال و بختیاری گفته بود که دو طرح سودجان و بن بروجن نباید افتتاح شوند اما این استان با بی‌توجهی به این دستور افتتاح طرح ها را در دستورکار خود قرار داد.

این مقام مسئول میزان برداشت آب از زاینده رود در طرح سودجان را یک هزار و 200 لیتر بر ثانیه عنوان کرد.

وی همچنین اضافه کرد: در طرح بن بروجن نیز 40 میلیون لیتر آب در سال از زاینده رود برداشت خواهد شد.

وی گفت: طرح فولاد مبارکه برای برداشت آب از زاینده رود نیز تنها یک طرح پیشنهادی بوده و هنوز با اجرای آن موافقت نشده است.

این مقام مسئول افزود: مسئولان استان اصفهان در رابطه با عمل خلاف قانون استان بالادست نامه‌ای را به وزارت نیرو نوشته است و باید این وزارت خانه به این موضوع رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: تمامی این طرح ها علاوه بر اینکه بدون مجوز وزارت نیرو افتتاح شده است، برخلاف مصوبات شورای عالی آب کشور نیز بوده است.

به گزارش تابناک، از جمله طرح های غیرقانونی استان چهارمحال که اعتراض کشاورزان اصفهانی را در پی داشت، طرح توسعه باغات سودجان است که در این طرح، دو هزار و 300 هکتار از باغات این منطقه (سودجان) توسعه خواهد یافت.

نکته قابل تامل در این طرح این است که برای مرحله نخست این طرح که 600 هکتار از باغات منطقه را دربرمیگیرد، یک استخر چهار هزار و 500 متر مکعبی ذخیره آب احداث شده است و این درحالی است که استان های در حوضه آبریز زاینده رود طبق مصوبه شورای عالی آب باید هرگونه طرح توسعه ای خود در بخش کشاورزی را که با برداشت آب از رودخانه همراه است را به تصویب وزارت نیرو برسانند.

اما استان چهارمحال بدون توجه به مصوبات شورای عالی آب این طرح را حدود شش روز پیش افتتاح کرد.

این رفتار استان چهارمحال در حالی است که استان اصفهان برای برداشت های خود از زاینده رود براید ماه‌ها و در برخی موارد سال‌ها وقت خود را صرف کند اما هنوز برخی طرح‌های حیاتی آبرسانی آن که زندگی چندین استان به آن وابسته است هنوز بین زمین و آسمان معطل مانده است.

طرح آبرسانی بهشت آباد که قرار است آب مورد نیاز استان های یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کرمان را تامین نماید، چندین سال است که پشت اما و اگرهای وزارت نیرو و دست اندازهایی که استان های بالادست بر سر راه اصفهان قرار میدهند، بلاتکلیف مانده است. حال آنکه استان بالادست بدون توجه به توافقات در جلسات مشترک استان‌ها با حضور مسئولان وزارت نیرو، طرح‌های توسعه ای خود را اجرایی می کند.!!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
چرت و پرت نگید
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
دروغ گفتن که کنتور نمیندازه تا میتونید دروغ بگید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار