عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان گفت: متأسفانه وزات علوم، مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی را حذف کرد که معتقدم با سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ همخوانی ندارد و مجبور خواهند شد به این رشته نگاه ویژه‌تر کرده و آن را تقویت کنند.
کد خبر: ۵۶۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 21 February 2018
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان گفت: متأسفانه وزات علوم، مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی را حذف کرد که معتقدم با سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ همخوانی ندارد و مجبور خواهند شد به این رشته نگاه ویژه‌تر کرده و آن را تقویت کنند.

به گزارش فارس، بدون شک یکی از نیاز‌های جوامع امروز حرکت در جاده پیشرفت و توسعه است که لازمه تحقق این مهم به‌روز بودن رشته‌های دانشگاهی و تربیت دانشجویان با علم روز است که شاید در کشور ما این امر به سوی مدرک‌گرایی گرایش یافته و صرف داشتن مدرک برای یک فرد کافی است و اینکه در چه رشته‌ای مدرک اخذ کند چندان مهم نباشد.

وزارت علوم مهم‌ترین ارگان در کاربردی‌تر کردن علوم و فنون در دانشگاه‌ها است که البته در برخی موارد نقد‌هایی به آن وارد بوده و باید از زاویه‌ای دیگر به دانشگاه، دانشجو و رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها پرداخت.

البته امروزه رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌های صنعتی نیازمند دقت و اهمیت بیشتری است چراکه در کشور‌های توسعه‌یافته علم و صنعت ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند که برای رسیدن به این مهم ما نیز باید رشته‌هایی مطابق با نیاز روز صنایع در دانشگاه‌های صنعتی داشته باشیم.

به منظور پرداختن به اهمیت صنعت و وجود دانشگاه‌های صنعتی برای برقراری تعامل بین صنعت و دانشگاه و رشته‌های مورد نیاز در این دانشگاه‌ها گفت‌و‌گویی با احسان خادمی، دکترای مکانیک عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان داشتیم که نیاز‌ها و انتقادات را از زبان ایشان که با دانشگاه و دانشجو و مواد درسی ملموس هستند جویا شدیم:

تفاوت دانشگاه صنعتی با دانشگاه‌های دیگر همچون دانشگاه بوعلی چیست؟

خادمی: تفاوت دانشگاه صنعتی با دانشگاه مادری همچون دانشگاه بوعلی این است که باید ارتباط تنگاتنگی با صنعت حداقل در بخش محلی خود که همدان است داشته باشد؛ چالش بزرگی در ارتباط بین صنایع و دانشگاه‌های ایران وجود دارد و آن هم وجود همان نگاه سنتی گذشته است که تصور می‌شود در دانشگاه فقط کار پژوهشی انجام می‌شود، از طرف مقابل نیز دانشگاه تصور می‌کند در صنایع این کشور به کار به شکل آکادمیک نگاه نمی‌کند و خود را با تکنولوژی روز دنیا به روز نمی‌کند.

در صورتی که دانشگاه صنعتی با هدف و رسالت کمک به پیشبرد و پیشرفت صنایع ایجاد شد، از این رو مأموریت دانشگاه صنعتی متفاوت از دانشگاه بوعلی پایه است.

رسالت دانشگاه صنعتی همراهی با صنایع همدان و کمک و حل چالش‌های موجود در صنعت است که این امر نیز در گرو داشتن آزمایشگاه و پژوهشگاه‌های خوب و مجهز بوده که صنایع نیز این اطمینان را داشته باشند که محصول و فرآیند مورد نظر آن‌ها در دانشگاه می‌تواند طراحی و حتی ساخته شود؛ اگر این حلقه مفقوده «اعتماد بین دانشگاه و صنعت» پیدا و ایجاد شود کار‌های مثبت و بسیاری می‌توان انجام داد و ما بدنیال آن هستیم که این اعتماد را در همدان ایجاد کنیم.

چه انتقادی می‌توان در حوزه تخصصی و فعالیت خود به وزارت علوم دارد؟

خادمی: با توجه به اهمیت رشته‌های همچون رباتیک و مکاترونیک در سطح دنیا به علت صنعتی شدن، اتوماسیون و مکانیزه شدن صنعت، اینگونه رشته‌ها در دنیا در حال گسترش هستند، اما متأسفانه وزارت علوم رشته مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی را از دانشگاه صنعتی همدان حذف کرد که این اقدام ما را با یک چالش‌هایی مواجه کرد؛ مهم‌ترین این چالش‌ها از بین بردن انگیزه دانشجویان باقی مانده در دانشگاه و اعضای هیأت علمی‌های متخصص در این رشته بود که از وزارت علوم می‌خواهیم یک بازنگری در برگشتن این رشته به دانشگاه داشته باشند.

رشته رباتیک چه اهمیتی در دانشگاه صنعتی دارد؟

خادمی: دانشجویان، ترکیبی از دروس کاربردی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر را همزمان در رشته مهندسی رباتیک می‌آموختند و فارغ‌التحصیلان این رشته از پتانسیل بالایی برای کار در صنعت برخوردار بودند، اما متأسفانه وزارت علوم رشته مهندسی رباتیک را از رشته‌های کارشناسی حذف کرد که معتقدم حذف رشته مهندسی رباتیک با سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ همخوانی ندارد چراکه توجه به رشته‌های بین رشته‌ای همچون مهندسی رباتیک نیاز جامعه و صنعت است و کشور‌های دنیا نیز در این حوزه‌ها فعالانه ورود کرده‌اند.

از چه سالی پذیرش در رشته رباتیک دانشگاه صنعتی متوقف شد؟

خادمی: از سال ۹۳ ورودی رباتیک نداریم و جالب این است وزارت علوم جایگزینی نیز برای آن پیشنهاد نداده است؛ با حذف این رشته نه تنها فارغ‌التحصیلان مهندسی رباتیک به فراموشی سپرده شدند بلکه اعضای هیأت علمی، سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها برای تجهیز و آماده‌سازی این رشته و پژوهش‌های صورت گرفته بدون نتیجه به کار خود پایان داد.

کمیسیون بین رشته‌ای در سال ۹۲، رشته مهندسی رباتیک را حذف و رشته‌ای به نام رایانش امن جایگزین کرد که در سرفصل تعریف شده در این رشته دروس مربوط به کامپیوتر و امنیت پایگاه ارائه شده هر چند ماهیت رشته مهندسی رباتیک در گذشته متفاوت بود.

دلیل این اقدام وزارت علوم در حذف رشته مهندسی رباتیک چه بود؟

خادمی: وزارت علوم به عنوان مثال به جای اینکه در استخدامی‌های وزارت نفت با سازمان نظام مهندسی رایزنی کند و مهندسی رباتیک را با توجه به واحد‌های پاس کرده در استخدامی‌های مکانیک و یا برق خود قرار دهد، اذعان داشتند که فارغ‌التحصیلان رشته رباتیک مشکل شناخت و سرکار رفتن دارند بنابراین رشته را حذف کردند.

در رشته‌های نوین و رو به رشد در دنیا مهندسی رباتیک از پیشروترین مهندسی‌ها است به طوری که در آینده نه چندان دور ربات‌ها جای انسان‌ها را در صنعت و اجتماع می‌گیرند و بسیاری از کار‌ها توسط ربات‌ها انجام خواهد شد؛ نمی‌دانم حذف رشته مهندسی رباتیک با چه معیاری انجام شده، اما مسلماً و مشخصاً این اقدام با رشد تکنولوژی تناقض دارد.

وزارت علوم رشته مهندسی رباتیک را در مقطع کارشناسی حذف کرد که معتقدم مجبور خواهند شد به این رشته نگاه ویژه‌تر کرده و آن را تقویت کنند چراکه نیاز و تکنولوژی روز دنیا و کشور بوده و ما نیز ناگزیر به حرکت در این راستا هستیم.

آیا آموزش عالی در راستای صنعت رشد یافته است؟

خادمی: آموزش عالی ما متناسب با صنعت رشد نکرده و توسعه نیافته است؛ فارغ‌التحصیلان بسیاری در حوزه مهندسی همچون برق، عمران، مواد، معدن و... داریم، اما پس از فارغ‌التحصیلی به ویژه در مقطع کارشناسی شغلی ندارند که این امر نشان از بیش از حد بودن دانش آموخته در قبال صنعت است و صنعت ما درخواستی برای دانش‌آموخته ندارد.

مشکل دانشگاه صنعتی همدان در حال حاضر چیست؟

خادمی: مشکل کنونی دانشگاه صنعتی همدان مشکل فضای فیزیکی است شاید اگر این دانشگاه نیز همچون دانشگاه بوعلی یک مرکز رشد داشت نیازی به مراجعه به پارک علم و فناوری، پرداخت هزینه و صرف زمان نبود.

البته دانشکده دیگری با کمک بنیاد خیریه فرشچیان و وزارت علوم، پشت دانشکده صنعتی همدان در حال ساخت است که در صورت تکمیل بخشی از مشکلات رفع می‌شود، اما در صورت کمک بیشتر از استانداری برای تخصیص زمین‌های وعده داده شده در ابتدای تأسیس دانشگاه، فضا برای اساتید کمی مساعدتر شده و روحیه فعال و پژوهشی در دانشگاه چند برابر خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار