امروز سخنگوی سپاه پاسداران از پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران-یاسوج توسط بالگردهای نیروهای هوا فضای سپاه خبرداد.

14:50/ سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگوی سپاه با تاکید بر اینکه مشخص شدن دقیق مختصات محل سقوط، ادامه اقدامات را تسهیل کرد، اظهار کرد: پس از این اقدام مهم ،پراکندگی جستجو توسط نیروهای امدادی به تمرکز انجامید و تمامی ارگانها تلاش خود را بر دو نقطه اعلام شده معطوف کردند.

14:47/ داریوش کریمی معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان از ایجاد یک کمپ در نزدیکترین مکان به محل سقوط هواپیمای برای استقرار نیروهای امدادی خبر داد.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/12/01/1396120113471323213400974.jpg

14:38/ رییس سازمان هواپیمایی کشور گفت: هواپیمای تهران - یاسوج مجهز به سیستم ELT بوده اما علت عمل نکردن آن مشخص نیست.

وی در پاسخ به این سوال که این هواپیما چند سال در شیراز زمین‌گیر بوده است، گفت: در این باره باید خود شرکت هواپیمایی پاسخگو باشد ولی آنچه ما می‌دانیم این است که بعد از برجام توانستند قطعات هواپیما را خریداری کنند. منابع تعمیراتی موتور هواپیمای ATR محدود است بنابراین هواپیما حدود شش سال زمین‌گیر بوده است.

14:37/ علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه انتقال اجساد جانباختگان سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در کمترین زمان انجام می‌شود،

وی در منطقه سقوط هواپیما اظهار داشت: اجساد به شهر یاسوج منتقل و مراحل قانونی برای تشخیص هویت انجام خواهد شد.

13:45/ مهرعلیزاده استاندار اصفهان گفت: تا این این لحظه هنوز جنازه‌ای پیدا نشده است و به احتمال زیاد همه سرنشینان هواپیما کشته شده باشند چرا که این نوع برخورد از سخت‌ترین نوع برخوردهای هواپیمایی محسوب می‌شود.

13:11/ احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ساعت ۱۳:۱۱ گفت: با توجه به شرایط جوی و افزایش ابر و بارندگی در منطقه کوه دنا، بخش زیادی از عملیات انتقال اجساد باید تا فردا صبح انجام پذیرد. وی اظهار کرد: از اواخر امروز به تدریج افزایش و رشد ابر در منطقه کوه دنا خواهیم داشت وطی فردا ظهر نیز به تدریج ابرها سطح منطقه را خواهند پوشاند.

وی ادامه داد: پرواز هلی‌کوپتر از ظهر فردا در منطقه غیرممکن است به همین دلیل زمان برای انتقال اجساد حادثه سقوط هواپیما محدود خواهد بود.

13:04/ فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: کلاه سبزها تا دو ساعت دیگر به محل سقوط هواپیما می‌رسند.

امیر کیومرث حیدری با اشاره به حضور نیروهای ویژه ارتش در منطقه حادثه سقوط هواپیمای مسافربری مسیر تهران ـ یاسوج، گفت: نیروهای کلاه سبز تیپ ۶۵ تا دو ساعت دیگر به محل حادثه خواهند رسید.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/12/01/1396120111442351113398994.jpg

12:57/ سیدعلی وفایی مقدم  اظهار کرد: همه امکانات برای انتقال اجساد سقوط هواپیمای تهران یاسوج فراهم است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه شرایط و امکانات برای انتقال اجساد سقوط هواپیمای تهران یاسوج فراهم است. وی افزود: لاشه هواپیما در منطقه‌ای خطرناک و صعب‌العبور است که بالگردهای امدادی نتوانسته‌اند در محل فرود بیایند.

 12:04/ کریمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: موقعیت سقوط بسیار صعب‌العبور است و نیروهای هلال احمر به وسیله بالگرد در نزدیک‌ترین محل به موقعیت سقوط پیاده شده و برای صعود به موقعیت آماده می‌شوند.

پروسه پیدا کردن اجساد طولانی و زمان‌بر است و نیروهای عملیاتی باید به صورت زمینی اجساد را منتقل کنند که 100 درصد با برف و کولاک مواجه می‌شوند.

امیر «کیومرث حیدری»:کلاه‌سبزهای تیپ 65 نیرو مخصوص نزاجا در حال حرکت برای رسیدن به محل اجساد سانحه هوایی /امکان فرود هلی کوپتر در محل سقوطl هواپیما وجود ندارد

فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با میزان:

هم‌اکنون کلاه‌سبزهای تیپ 65 نیرو مخصوص نزاجا، با فرماندهی میدانی امیر «نوذر نعمتی» جانشین نیروی زمینی ارتش، با سازماندهی مناسب و تجهیزات پیشرفته، در حال حرکت برای رسیدن به محل اجساد سانحه هوایی در ارتفاعات دنا هستند.

حدودا تا یک ساعت و نیم دیگر، کلاه‌سبزها به اجساد خواهند رسید.

نیروهایمان زبده و کارآزموده هستند و تجهیزات‌مان نیز برای انتقال اجساد کافی است.

 امکان فرود هلی کوپتر در محل سقوط هواپیما وجود ندارد.

کاپیتان بالگرد پیدا کننده لاشه هواپیما گفت: بعد از یک ساعت جست‌وجو از صبح امروز در سمت چپ یکی از قله‌ها ۳۰ متر پایین‌تر، لاشه‌های هواپیما را کاملاً مشاهده کردیم.
 

کاپیتان نوری در ارتباط با لحظه دیده شدن لاشه هواپیما اظهار داشت: باتوجه به هماهنگی که با مرکز فرماندهی وزارت دفاع و هوافضای سپاه شده بود، با یک فروند هلی کوپتر از دیروز به منطقه اعزام شدیم.

وی افزود: از ساعت 7 صبح امروز از اصفهان پرواز کرده و در این منطقه بودیم و در مسیر پروازی که قبلاً اعلام شده بود و تیم عملیات امداد و نجات هوافضا این کار انجام شد.

کاپیتان بالگردی که موفق به یافتن لاشه هواپیما شده بود، گفت: بعد از یک ساعت جست‌وجو در سمت چپ یکی از قله‌ها 30 متر پایین‌تر، هواپیما به ارتفاعات برخورد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قطعات بزرگ لاشه هواپیما که آرم شرکت هواپیمایی روی آن است کاملاً دیده می‌شود.

 

11:19/ خلبان بالگردی که این هواپیما را مشاهده کرد، دقایقی پیش گفت: امروز و در سومین روز از جست‌وجو برای پیدا‌کردن هواپیما، لاشه آن پیدا شده و آرم آن نیز مشاهده شد.

11:15/ سردار فدا جانشین فرمانده سپاه استان اصفهان گفت: با پرواز مجدد هلی‌کوپتر هوا فضای سپاه، نوک قله کوه پازن پیر در منطقه عمومی پادنای سمیرم استان اصفهان به عنوان محل اصابت شناسایی شد.

  سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: صبح امروز سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه در حین جست‌وجو برای یافتن لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود، لاشه این هوایپیما را حدود نیم ساعت پیش در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.

وی افزود: دو فروند بالگرد هوافضا به مختصاتی که پهبادها اعلام کرده بودند اعزام شدند و موفق شدند نقطه جغرافیایی هواپیما را پیدا کنند.

سردار شریف تصریح کرد: تصاویر دقیقی هم از نقطه سقوط و شرایط لاشه هواپیما گرفته شده است.

تصاویر هوایی محل احتمالی سقوط هواپیمایی تهران - یاسوج 

 

 

کاپیتان بالگردی که لاشه هواپیمای تهران یاسوج را مشاهده کرده است در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا ضمن تایید کشف لاشه هواپیما گفت اجازه انتشار اطلاعات تکمیلی را ندارد.

احتمال انتقال اجساد هواپیمای آسمان تا عصر امروز

فرمانده میدان هلال احمر در محل سقوط هواپیما:
پس از کشف لاشه هواپیما در ارتفاع نقل ، تیم های امدادی و نیروها به منطقه اعزام تا اجساد را کشف و به پائین ارتفاعات منتقل کنند.

اگر اجساد در یک نقطه باشند تا عصر امروز کار انتقال به اتمام می رسد.

 

لاشه هواپیمای تهران-یاسوج در قله نغل از منطقه پازن پیر قرار دارد

 به‌دلیل ارتفاع بالای 4هزار متر تنها راه دسترسی گروهای امدادی به‌وسیله بالگرد و هلی‌برد است.

فرود بالگرد در نقطه مورد نظر غیرممکن است و اجساد باید به صورت دستی و زمینی به پائین کوه منتقل شوند که این کار زمان می‌برد.

 

لاشه هواپیمای تهران-یاسوج در قله نغل از منطقه پازن پیر قرار دارد

 به‌دلیل ارتفاع بالای 4هزار متر تنها راه دسترسی گروهای امدادی به‌وسیله بالگرد و هلی‌برد است.

فرود بالگرد در نقطه مورد نظر غیرممکن است و اجساد باید به صورت دستی و زمینی به پائین کوه منتقل شوند که این کار زمان می‌برد.

 

محل سقوط هواپیما از دید بالگرد

 تصویری که گفته می شود از اجساد در میان برف ها وجود دارد

 

کسی زنده نمانده است

کاپیتان علی فراهانی خلبان بالگرد نیروی هوافضای سپاه که موفق به یافتن لاشه هواپیمای ای تی آر آسمان شده است گفت:
ارتفاع هواپیمای ای تی آر که در موقعیت بالای چهار هزار متری لاشه آن پیدا شد در حالت عادی باید تا دو هزار پا بالاتر از این می بود ولی احتمالا اتفاقی افتاده که ارتفاع هواپیما کم شده است.

اگر ۵۰ متر بالاتر بود می توانست قله را رد کند ولی ممکن است جریان هوا هواپیما را به پایین کشانده باشد البته تا زمانی که جعبه سیاه پیدا نشود علت وقوع حادثه مشخص نخواهد شد.

چیزی از هواپیما باقی نمانده بود و لاشه آن خیلی ریز شده بود ارتفاع هلیکوپتر را کم کردیم و توانستیم قطعاتی بیابیم که متعلق به بدنه هواپیما است.

احتمال زنده ماندن سرنشینان پس از برخورد وجود نداشته است./