موزه سنگ استان قم با یک هزار و 100 قطعه کانی های قیمتی و نیمه قیمتی به ثبت میراث فرهنگی کشور رسیده است و کارگاه های آموزشی و علمی در حوزه سنگ و فراوری آن پذیرای علاقه مندان به حوزه زمین شناسی است.
کد خبر: ۵۶۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲ 31 January 2018

به گزارش تابناک قم،مجموعه علمی و فرهنگی یاقوت کویر که موزه سنگ را در دل خویش جای داده است با الهام از نام بانوی مطهره حضرت فاطمه معصومه(س) به عنوان یاقوت شهر مقدس قم مشغول به فعالیت است.

در قم تاریخچه صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به هفت هزار سال پیش برمی گردد همچنین درکتاب های مذهبی نیز روایات و احادیثی درباره خواص درمانی و ثواب معنوی استفاده ازسنگ ها بیان شده است که مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است ضمن این که سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در قاب انگشترهای زینتی، تسبیح، گردنبند و گوشواره استفاده می شود.

سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی که چشمان هر بیننده ای را می نوازد و انسان را به شکرگذاری در مقابل زیبایی های آفرینش خداوند در دل طبیعت می اندازد.

برخی از سنگ های قیمتی تاریخچه ای طولانی دارند و درجهان شناخته شده هستند که باتلاش ماهرانه و استادانه بر روی زیورآلات جلوه می کنند، استان قم نیز در این حوزه دارای ظرفیت های فراوانی است. 

این مجموعه از سال 91 در قم راه اندازی شد و توسعه بخش های 6 گانه آن از جمله شرکت مهندسی مشاوره در خدمات زمین شناسی، مرکز پژوهش های زمین شناسی و معدنی، موزه، آموزشگاه طلا و جواهر، کارگاه های صنایع دستی و آموزشگاه ژئوتوریسم در سال 95 صورت گرفت.

مدیر مجموعه علمی و فرهنگی یاقوت کویر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مجموعه حاصل تحقیق 23ساله خویش بر روی کانی های قیمتی و نیمه قیمتی است که حدود 80 درصد از کانی های داخل کشور و 20 درصد از کانی های خارج از کشور تهیه شده است.

محمد فراهانی افزود: در جهان بیش از سه هزار و800 کانی وجود دارد که 70درصد این کانی‌ ها در موزه سنگ قم در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است که جزء نمونه های کمیاب و بارز در حوزه کانی ها است.

وی با بیان اینکه مجموعه فوق در بخش های مختلف خدمات ارائه می کند گفت: در بخش شرکت مهندسی مشاوره و مرکز پژوهش های زمین شناسی و معدنی در زمینه های مختلف مطالعات زیربنایی در خصوص انواع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و معادن استان قم و در خصوص زلزله ارائه می کند.

وی تاکید کرد: آموزشگاه ژئوتوریسیم نیز در زمینه آموزش به راهنمایان گردشگری در خصوص معادن و زمین های مورد توجه گردشگران و صدور گواهی نامه های ملی و بین المللی فعال است.

مدیر مجموعه علمی و فرهنگی یاقوت کویر به بخش آموزشگاه طلا و جواهر این مجموعه اشاره کرد و گفت: اولین آموزشگاه قم در بخش استفاده از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در زیورآلات سنتی است که مجوز رسمی آن از اداره کل فنی و حرفه ای استان صادر شده است.

وی اضافه کرد: کارگاه های صنایع دستی آن نیز بزرگترین مجموعه کارگاهی است که سنگ و فراوری آن را برعهده دارد و در سه بخش تراش سنگ های نیمه قیمتی و قیمتی و تراش سنتی طلا و جواهر آموزش های تخصصی ارائه می کند.

فراهانی ادامه داد: دراین مرکز محصول های ارائه شده با شناسنامه است تا متقاضیان از نوع اصالت سنگ، فلز قیمتی، نوع تراش و سایر خدمات آن اطلاع پیدا کنند.

وی با بیان این که این مجموعه برای 14 تن اشتغالزایی کرده است گفت: درمجموعه فوق از مددجویان کمیته امداد استفاده شده است تا این قشر بتوانند در کنار آموزش این هنر دستی، تامین معاش کنند.

وی گفت: همچنین برای سه تن با هدف بازار محوری، آموزش و تولید، اشتغال خانگی ایجاد کرده ایم که در منزل سفارش ها را انجام می دهند و برای عرضه در بازار از آنها خریداری می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای راه اندازی این مجموعه 45 میلیارد ریال هزینه شده است که یک میلیارد ریال از صندوق کارآفرینی امید با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم دریافت کرده ایم.

این موزه که واقع در خیابان توحید، میدان شهید امینی بیات، بلوار شاهد کوی 9 پلاک 16 همه روزه از ساعت 9 صبح الی 14 پذیرای عموم مردم و در 2 نوبت صبح و عصر پذیرای دانش آموزان و مراکز علمی و فرهنگی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار