مالمیر با اشاره به عقد تفاهم‌نامه با شرکت ترکیش ایرلاین با بیش از ۴۰۰ مقصد پروازی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از مسافران این شرکت مخاطبان فیلم‌ها و تیزر‌های تبلیغاتی ما هستند و در پروژه‌ای که تابستان امسال انجام شد، از محتوای تمایز فصل‌های همدان که از جمله جاذبه‌های این استان است، حدود ۶۰۰ گیگابایت فیلم با کیفت بالا تهیه شده و در اختیار شبکه‌های صداوسیما و شرکت ترکیش ایرلاین قرار گرفته تا با توجه به استاندارد‌های خود اقدام به پخش آن کنند.
کد خبر: ۵۵۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 31 January 2018
عنوان «همدان، پایتخت گردشگری جهان در سال ۲۰۱۸» فرصت مغتنمی برای معرفی و تبلیغ همدان و جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری آن است به گونه‌ای که در ذهن افراد جای گیرد که در کشور ایران شهری با چنین ویژگی‌هایی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، با هدف همراهی و اطلاع‌رسانی از برنامه‌ها و اقدامات کمیته‌های ۹ گانه رویداد «همدان ۲۰۱۸»، خبرگزاری ایسنا دومین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های «همدان ۲۰۱۸» را با عنوان بررسی عملکرد کمیته‌های ۹ گانه برگزاری این رویداد برگزار کرده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این نشست در دفتر ایسنا از کمیته‌های زیرساخت، اطلاع‌رسانی، تبلیغات و دبیرخانه همدان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ از میان ۹ کمیته برگزاری رویداد «همدان ۲۰۱۸» را نام برد و گفت: رسانه‌ها باید بیشتر این چهار کمیته را درنظر گیرند و در مورد برنامه‌ها و عملکردشان مطالبه‌گر باشند.

علی مالمیر وظایف کمیته سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه را بیان کرد و افزود: این کمیته وظیفه بررسی و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان در زمینه گردشگری را بر عهده دارد و در جهت جلب سرمایه‌گذاران اقدامات تسهیل‌گری انجام می‌دهد و رسانه‌ها می‌توانند برنامه‌های این کمیته را در زمینه چگونگی جذب سرمایه منعکس کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری رویداد‌ها از جمله اقداماتی است که در مقاصد گردشگری دنیا با هدف جذب گردشگر و معرفی صورت می‌گیرد، ادامه داد: در رویداد‌های گردشگری دستاورد‌های گوناگونی به دست خواهد آمد و هر رویداد به عنوان برنامه‌ای دارای بُعد گردشگری است و افرادی را به مقصد فرا می‌خواند بنابراین می‌تواند گردش مالی گسترده‌ای را در آن مقصد ایجاد کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان نوع گردشگری اقشار مختلف را متفاوت دانست و بیان کرد: رویداد‌هایی از این دست می‌تواند هم در تبلیغ یک منطقه و هم در معرفی ظرفیت‌های گردشگری به فعالان حوزه گردشگری موثر باشد.

وی درباره ظرفیت‌های همدان به عنوان مقصد گردشگری گفت: هم‌افزایی و توجه عناصر مختلف در بخش‌های دولتی و خصوصی استان حول محور گردشگری و ایجاد توجه و حساسیت به موضوع گردشگری در میان اقشار مردم از جمله دستاورد‌هایی است که برگزاری رویداد «همدان، پایتخت گردشگری جهان در سال ۲۰۱۸» در پی داشته است.

شرط تبدیل شدن به مقصد گردشگری بین‌المللی

مالمیر با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم یک شهر مقصد گردشگری بین‌المللی باشیم باید در بخش‌های دولتی و خصوصی دارای جهت‌گیری‌های گردشگری باشیم، تصریح کرد: مردم با دانستن مزایا و انتفاعات مستقیم و غیرمستقیم و نقش کنش‌گر خود در صنعت گردشگری و ایجاد این شرایط و کمپین در مدت این یک‌سال می‌تواند به عنوان دستاوردی بی‌بدیل در حوزه گردشگری استان مطرح شود و آینده صنعت گردشگری استان را به نحو مطلوب‌تری رقم بزند.

وی با اشاره به ثبت شهر جهانی لالجین اظهار کرد: به طور قطع می‌توان گفت: تا کنون رشد تصاعدی در صنعت گردشگری استان داشته‌ایم و با توجه به اینکه بخش عمده حرکت در حوزه گردشگری نیاز به مشارکت دستگاه‌ها و مردم دارد و میزان ماندگاری آن بسته به میزان مشارکت‌پذیری افراد است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان نیاز به استفاده از خرد جمعی دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی و همکاری و مشارکت و تمرکز انرژی عمومی در برگزاری رویداد «همدان، پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ جهان» را بیان کرد و گفت: به نسبت اعلام دیرهنگام برگزاری این رویداد ما از سوی شورای سیاست‌گذاری میراث فرهنگی، تا کنون شروع خوبی برای برگزاری این رویداد داشته‌ایم.

وی برگزاری دو جلسه هماهنگی، طراحی لوگو، تبلیغات محیطی و سایر پروسه‌های تبلیغاتی این رویداد را بیان کرد و افزود: در کمیته‌ای انتخاب لوگو و طراحی وب‌سایت ویژه این رویداد در دست انجام است و فاز یک رونمایی سایت در هفته جاری انجام می‌شود و محتوای تبلیغات در کمیته تبلیغات در دست بررسی و انجام بوده و هماهنگی‌های لازم برای استفاده از ظرفیت‌های مختلف سازمان‌ها و سایر استان‌ها بررسی می‌شود تا در پایگاه‌های بین‌المللی و آژانس‌ها به تبلیغ رویداد بپردازیم.

عقد تفاهم‌نامه با شرکت ترکیش ایرلاین با بیش از ۴۰۰ مقصد پروازی

مالمیر با اشاره به عقد تفاهم‌نامه با شرکت ترکیش ایرلاین با بیش از ۴۰۰ مقصد پروازی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از مسافران این شرکت مخاطبان فیلم‌ها و تیزر‌های تبلیغاتی ما هستند و در پروژه‌ای که تابستان امسال انجام شد، از محتوای تمایز فصل‌های همدان که از جمله جاذبه‌های این استان است، حدود ۶۰۰ گیگابایت فیلم با کیفت بالا تهیه شده و در اختیار شبکه‌های صداوسیما و شرکت ترکیش ایرلاین قرار گرفته تا با توجه به استاندارد‌های خود اقدام به پخش آن کنند.

وی به برگزاری نمایشگاه گردشگری بین‌المللی تهران اشاره کرد و گفت: امسال سالن شماره ۱۸ نمایشگاه را به طور کامل به استان همدان اختصاص دادیم تا به صورت پررنگ و برجسته حضور داشته باشیم و با وجه تمایز همدان مقصد گردشگری «کودک و خانواده» اقدام به برگزاری این غرفه بزرگ و منحصربفرد کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان از پخش برنامه تبلیغ جاذبه‌های گردشگری همدان در برنامه شبکه کودک سراسری به مدت یک ساعت روزانه خبر داد و گفت: سایر شبکه‌های استانی سیما نیز از طریق ضبط و بازپخش این برنامه‌ها در جهت تبلیغ همدان اقدام خواهند کرد.

اقدامات میراث فرهنگی برای رویداد «همدان ۲۰۱۸» قابل‌قبول است

وی اقدامات میراث فرهنگی را نسبت به زمان طی شده قابل‌قبول و مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: رویداد «همدان ۲۰۱۸» بهانه‌ای برای تمرکز بر تبلیغ صنعت گردشگری همدان است و می‌توانیم از این فرصت بهره‌برداری لازم برای معرفی جاذبه‌های استان و جذب توریسم انجام دهیم و برای این منظور نباید بر فعالان این صنعت استرس و فشار وارد کنیم چرا که سقفی در عملکرد برای ما وجود ندارد و به فراخور زمان و توانی که در اختیار داریم می‌توانیم در این حوزه تلاش کرده و دستاورد‌های خوبی کسب کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان رویداد «همدان، پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ آسیا» را به عنوان رویدادی استانی معرفی کرد و گفت: این رویداد تنها به میراث فرهنگی تعلق ندارد و همه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی باید در آن مشارکت و همکاری داشته باشند تا بتوانیم به اهداف موردنظر دست یابیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شهرداری که به عنوان مدیر کمیته تبلیغات این رویداد معرفی شده است، در انجام آن به تنهایی عمل نخواهد کرد و در اجرای فعالیت‌های تبلیغاتی در این زمینه در جلساتی که سایر دستگاه‌ها از جمله میراث فرهنگی حضور دارند، به تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌های تبلیغات در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی می‌پردازد.

مالمیر با اشاره به تولید محتوای تبلیغاتی در حوزه گردشگری استان اظهار کرد: با توجه به مزیت استان در زمینه تمایز چهارفصل، تولید محتوا در چهارفصل صورت گرفته و در بهار و تابستان اقدم به تهیه فیلم‌هایی کرده‌ایم و بخشی از فعالیت‌های تبلیغاتی را انجام داده‌ایم و در قالب برنامه مشخص وظایف میان دستگاه‌ها تقسیم شده است.

وی مقوله فرهنگ گردشگری را مفهومی بسیار گسترده دانست و افزود: نمی‌توان یک دستگاه خاص را به عنوان متولی فرهنگ معرفی کرد و هر یک از ارگان‌ها به نحوی با مقوله فرهنگ ارتباط دارند و در آن دخیل هستند.

مالمیر وزارت فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، صداوسیما، شهرداری، حوزه‌های میراث فرهنگی و سایر ارگان‌های مرتبط با حوزه‌های آموزش و فرهنگ در جامعه را نام برد و افزود: وقتی یک کار منسجم و هماهنگ در شهر اجرا می‌شود، خروجی آن در شهروندان به صورت یک رفتار بروز می‌کند؛ به عنوان مثال اگر در مدارس، صداوسیما و خانواده‌ها به بیان یک مفهوم یا موضوع بپردازیم آرام آرام افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با مرور زمان یک فرهنگ را ایجاد می‌کند چرا که این مقوله را نمی‌توان به صورت پروژه‌ای عمرانی در کوتاه‌ترین زمان ساخت و شکل داد و شکل گرفتن هر حرکت فرهنگی در جامعه نیاز به زمان و برنامه‌ریزی بلندمدت دارد.

وی غیرملموس بودن نتایج حاصل از فرهنگی خاص را به عنوان دلیلی بر حرکت آهسته و زمان‌بر شکل‌گیری آن در جامعه مطرح و بیان کرد: بازخورد هر رفتاری می‌تواند در درازمدت نتایجی را در فرهنگ هر جامعه حاصل کند و این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی، آموزش و زمان دارد.

لزوم حساس‌سازی مردم نسبت به صنعت گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با تأکید بر لزوم حساس‌سازی مردم نسبت به صنعت گردشگری گفت: اگر مردم لوازم این صنعت را بشناسند و زیرساخت‌های لازم برای این صنعت ایجاد شود، عمق و ارزش آن در نزد مردم معرفی می‌شود و افراد به سمت آن خواهند آمد و از صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت کنش‌گر بهره‌های لازم را خواهند برد و تجهیزات و توانایی‌های مورد نیاز کار در این صنعت را برای خود تأمین می‌کنند.

وی ایجاد بینش در مردم نسبت به صنعت گردشگری را به عنوان نیروی محرکه و زمینه‌ساز حرکت آنان به سمت فراگیری توانمندی‌های مورد نیاز این صنعت بیان کرد و افزود: اگر به بهانه رویداد ۲۰۱۸ حساسیت لازم برای توجه به صنعت گردشگری را در مردم ایجاد کنیم، بخش بسیار مهمی از مسیر مقصد گردشگری بودن و داشتن صنعت گردشگری را طی خواهیم کرد.

مالمیر یکی از مهمترین عوامل در جهت روان‌سازی و دستیابی به توسعه صنعت گردشگری را بیان کرد و ادامه داد: اگر در روستایی مردم گردشگری را نپذیرند هرقدر زیرساخت لازم در آن ایجاد شود نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته مجوز تأسیس ۵ اقامتگاه بوم‌گردی صادر شده بود و امسال این آمار به ۲۰ مورد رسیده است، اضافه کرد: افزایش میزان صدور مجوز تأسیس خانه‌های بوم‌گردی نشان‌دهنده ایجاد علاقه و انگیزه در میان مردم روستا‌ها است.

وی با اشاره به تشکیل اتاق‌فکر گردشگری به ریاست معاون امور عمرانی استاندار و حضور فعالان این حوزه که عموما از بخش خصوصی هستند، گفت: در این اتاق‌فکر نخستین اولویت مورد تأکید در زمینه گردشگری موضوع آموزش است و در سطوح عام و تخصصی‌تر برای افراد مرتبط با تأسیسات گردشگری، موزه‌ها، هتل‌ها، آژانس‌ها، رانندگان، پلیس، فروشندگان و سایر افرادی که به نوعی می‌توانند در صنعت توریسم موثر باشند، از جمله اولویت‌های مورد نیاز صنعت گردشگری استان بیان شده است.

مالمیر خاطرنشان کرد: مجمع امور صنفی و اتاق اصناف به عنوان ارگان‌های آموزش‌دهنده خاص و صداوسیما و آموزش و پرورش به صورت عمومی‌تر می‌توانند در حوزه آموزش فرهنگ گردشگری و اطلاعات مورد نیاز این صنعت فعالیت کرده و دستاورد‌های مثبت و ارزشمندی را برای گردشگری استان در مدت‌زمان کوتاه‌تری حاصل کنند.

تأمین زیرساخت‌های گردشگری با شیوه کیمیاگری یک شبه فراهم نمی‌شود

وی با تأکید بر اینکه تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت گردشگری را نمی‌توان با شیوه کیمیاگری یک شبه فراهم کرد، افزود: شهر‌هایی مانند اصفهان از سالیان گذشته در حوزه تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری خود فعالیت کرده‌اند و هنوز هم ادامه می‌دهند و پروژه‌ای با این عظمت و گستردگی و تمام حواشی نیاز به برنامه‌ریزی و اقدامات بلندمدت دارد.

مالمیر در ادامه دو مزیت رقابتی و استراتژیک در حوزه گردشگری همدان را اعلام کرد و گفت: اگر نتوانیم این دو مزیت را حفظ کنیم، چیزی برای عرضه در صنعت گردشگری نخواهیم داشت، این دو مزیت تاریخ و طبیعت همدان است که در حیطه معماری و شهرسازی باید مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد چرا که بافت تاریخی و کمربند سبز شهر جاذبه‌های توریستی برای این شهر ایجاد کرده و نیاز به حفظ و حراست دارد.

تأکید بر تأمین منابع درازمدت در حوزه گردشگری با حفظ بافت تاریخی و طبیعی شهر

وی با تأکید بر تأمین منافع درازمدت در حوزه گردشگری با حفظ بافت تاریخی و طبیعی شهر اظهار کرد: توسعه اقتصادی شهر همدان در گرو صنعت گردشگری تعریف شده و شاید با ساخت چندین کارخانه و واحد صنعتی در کوتاه‌مدت بتوان چندین شغل ایجاد کرد، اما در درازمدت آینده توسعه استان در خطر قرار خواهد گرفت.

مالمیر با بیان اینکه رعایت محدودیت‌های موجود در مورد فضا‌های مناسب ساخت‌وساز‌های شهری را باید رعایت کنیم، افزود: زمینه ساخت‌وساز‌های حوزه گردشگری برای سرمایه‌گذاران متقاضی در این استان آماده و مهیاست.

وی تعداد موافق اصولی صادر شده در حوزه میراث فرهنگی از سال ۸۵ تا ۹۶ را اعلام کرد و گفت: در سال ۸۵ تعداد ۱۱ مورد، در ۸۶ تعداد ۷ مورد، در ۸۷ تعداد ۱۱ مورد، در ۸۸ تعداد ۷ مورد، در ۸۹ تعداد ۱۴ مورد، در ۹۰ تعداد ۳ مورد، در ۹۱ تعداد ۹ مورد، در ۹۲ تعداد ۱۹ مورد، در ۹۳ تعداد ۱۶ مورد، در ۹۴ تعداد ۱۶ مورد، در ۹۵ تعداد ۲۳ مورد، در ۹ ماه ۹۶ تعداد ۲۰ مورد موافق اصولی صادر شده که تا پایان سال به ۲۳ مورد خواهد رسید.

مالمیر میانگین تعداد موافقت اصولی‌های صادر شده در دولت قبل را ۸ مورد بیان کرد و افزود: در این دولت و از سال ۹۲ تا کنون تعداد به بیش از ۲۳ مورد رسیده که بیانگر مساعد شدن فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است.

وی از رشد شاخص فضای کسب‌وکار حوزه گردشگری استان خبر داد و ادامه داد: هتل امیران یک افتتاح شده و هتل‌های سفیر و کتیبیان در حال ساخت هستند و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند به طوریکه ساخت ۳ هتل در یک سال شاخصی از رشد گردشگری این شهر است.

یخ گردشگری در همدان در حال باز شدن است

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه یخ گردشگری در استان در حال باز شدن است، اعلام کرد: تا حدود زیادی متقاضی ورود به حوزه گردشگری در استان وجود دارد به طوریکه در روستا‌ها با سود ۶ درصد و در شهر‌ها با یارانه‌های ۳ درصد در مناطق محروم وام‌هایی از منابع مختلف اعطا می‌شود که تا ۵ سال معافیت مالیاتی دارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند در این زمینه وارد شوند.

وی آغاز به‌کار خانه‌های بوم‌گردی در روستا‌های استان را به عنوان باور روستائیان به اقتصادی بودن گردشگری دانست و تأکید کرد: زیرساخت‌ها و فضای لازم برای گردشگری در استان مهیا شده و تقاضا‌های جدید در این زمینه نشان می‌دهد ظرفیت‌های موجود بسیار کشش توسعه و افزایش میزان سرمایه‌گذاری را دارد.

مالمیر سنجش میزان عملکرد دستگاه‌ها را بر اساس شاخص‌هایی بیان کرد و گفت: یک شاخص ارزیابی نسبت به فعالیت‌هایی است که در گذشته صورت گرفته و با فرض اینکه جهت درست بوده، شیب حرکت و سرعت انجام امور را نیز باید مدنظر قرار داد و یک شاخص دیگر سنجش نسبت به سایر استان‌های موازی است که در مقایسه با آنان عملکرد چگونه است.

وی با اعلام اینکه میراث فرهنگی طی دو سال اخیر با دریافت سقف امتیاز شاخص‌های مطرح شده به عنوان دستگاه‌ها برتر استان معرفی شده است، خاطرنشان کرد: قبلا عملکرد میراث فرهنگی مثبت بوده و روند نسبت به گذشته رو به رشد بوده و نسبت به سایر استان‌ها میزان اقدامات سرعت رشد حوزه گردشگری بیشتر شده است.
عجول بودن، یکی از موانع رسیدن به اهداف مطلوب

عجول بودن برای رسیدن به نقطه مطلوب از آفت‌های دستیابی به اهداف گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان یکی از آفت‌ها و موانع موجود در دستیابی به اهداف موردنظر در حوزه گردشگری را عجول بودن برای رسیدن به نقطه مطلوب دانست و گفت: در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی حیطه گردشگری افراد با دو مقوله مهارت‌آموزی و تجاری‌سازی مواجه است که تنها در میدان رقابت به رشد و توسعه می‌رسد که این موضوع نیاز به فعالیت و زمان دارد.

وی نقش رسانه‌ها را به عنوان حمایت‌گران و تبلیغ‌کنندگان اقدامات خوب شهرداری و سایر ارگان‌ها در رشد و توسعه شهری دانست و اظهار کرد: این‌گونه اقدامات و حمایت‌ها از سوی رسانه‌ها و سایر ارگان‌های مدیریت شهری بینشی را در استان ایجاد می‌کند که با تقویت فعل مثبت روند رو به رشد و توسعه شهر را تسریع و تسهیل خواهد کرد.

مالمیر بر ایجاد فضای مثبت در استان در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه گردشگری تأکید کرد و گفت: با ایجاد فضای مثبت و همکاری بیشتر و دلسوزانه‌تر ارگان‌ها، حرکت و شتاب رشد و توسعه استان افزایش خواهد یافت و همه بازخورد‌های مثبت آن را دریافت خواهیم کرد.

زیرساخت موضوعی نیست که با اعلام زمان برگزاری رویدادی بتوان تأمین کرد

مدیرکل دفتر فنی استانداری همدان نیزدر نشست ایسنا در سخنانی بیان کرد: زیرساخت موضوعی نیست که با اعلام زمان برگزاری رویداد ۲۰۱۸ بتوان اقدامات مورد نیاز آن را تأمین کرد و شاید بتوان در برخی موارد در کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی و نتیجه گرفت، اما اغلب موارد این حوزه نیاز به صرف زمان است و در درازمدت به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

کیوان کاظمی‌مستقیم با اشاره به ساخت پیاده‌راه‌های میدان امام خمینی (ره) و خیابان‌های بوعلی و اکباتان در شهر همدان اظهار کرد: پیاده‌راه‌های همدان به عنوان برند کشور مطرح است و همدان ظرفیت‌های بالقوه‌ای در اختیار دارد که علاوه بر سبقه تاریخی و آب‌وهوای مساعد و شرایط بکری که دارد می‌تواند در زمینه جذب گردشگر تصمیماتی اتخاذ شود تا شهر به مکانی با جاذبه‌های گردشگری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع شهری همدان در حال مطالعه است، افزود: این موضوع به عنوان یک اقدام زیرساختی در حوزه گردشگری مطرح است و مشاوران طرح جامع حمل‌ونقل عمومی شهر را نیز در دست بررسی و اجرا دارند. 

مدیرکل دفتر فنی استانداری همدان هدف دفتر فنی و مدیران شهری را ایجاد شهری انسان‌محور عنوان کرد و گفت: TOD یا همان طرح توسعه شهر‌ها براساس سیستم حمل‌ونقل عمومی به عنوان مهمترین طرح اجرا شده در اکثر شهر‌های بزرگ دنیا مطرح است که یکی از مهمترین کار‌های زیرساختی در شهر‌ها است.

وی بر لزوم پیگیری مشکلات ترافیکی شهر همدان تأکید کرد و گفت: لازم است در مورد راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل عمومی استان توجه و حساسیت بیشتری به وجود بیاید.
رئیس کمیته زیرساختی رویداد همدان ۲۰۱۸ در ادامه سخنانش بیان کرد: این رویداد به عنوان محور توسعه گردشگری استان مطرح شده و در حال پیگیری است.

رویداد «همدان، پایتخت گردشگری ۲۰۱۸» نقطه عطفی است

وی برگزاری رویداد همدان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ را به عنوان نقطه عطفی معرفی کرد و گفت: حرکت رو به رشد در صنعت گردشگری با شیبی در حال ترقی بود که با برگزاری این رویداد می‌توان این شیب را تندتر کرد و روند توسعه صنعت گردشگری را قوت و شدت بخشید.

کاظمی‌مستقیم بر لزوم توجه به نقاط قوت و ضعف در حوزه گردشگری تأکید کرد و افزود: توجه به ورودی‌های شهر همدان و سایر شهر‌های استان، ارتقاء سطح سیما و منظر ورودی شهر شامل اصلاح و تکمیل ورودی جاده‌های ورودی به شهرها، مسیر‌های گردشگری مانند مریانج به حیدره و پاکسازی مستمر ورودی شهر با اولویت ورودی تهران همدان، معرفی ۲۱ روستای هدف گردشگری استان رفع نیاز‌ها و مشکلات آنان و راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی در تعدادی از روستا‌های استان، راه‌اندازی ایستگاه اطلاع‌رسانی در سطح شهر و احداث سرویس‌های بهداشتی در محور‌های مواصلاتی و داخل شهر‌ها از جمله اقدامات زیرساختی این کمیته بوده است.

وی راه‌آهن را نیز به عنوان یکی از محور‌های توسعه استان معرفی کرد و یادآور شد: با توجه به فاصله‌ای که استان همدان با تهران دارد، راه‌آهن بهترین راه ارتباطی است به طوریکه امسال مسیر همدان- مشهد بازگشایی شد، اما در ابتدای مسیر همدان- تهران با موانعی مواجه بودیم که این موانع در نزدیکی تهران رفع شده و مختصری از آن باقیمانده و درحال حل شدن است و از سال آینده شاهد مسیر رفت و برگشت به تهران از طریق راه‌آهن خواهیم بود که با رفع نواقص موجود و ایجاد دور‌هایی در مسیر و کاهش مدت‌زمان طی این مسیر، بسیار می‌تواند در افزایش میزان بازدید از شهر همدان موثر باشد.

رئیس کمیته زیرساختی رویداد همدان ۲۰۱۸ با اشاره به پروژه زیرساختی انتقال ایستگاه مسافری راه‌آهن به داخل شهر همدان بیان کرد: این پروژه در راستای اجرای طرح جامع شهری صورت گرفته و عملیات احداث دو کیلومتر ابتدای این مسیر انجام شده و از مسیر ۱۳ کیلومتری این مسافت ۹ کیلومتر از ایستگاه فعلی رباط تا بلوار شهید همدانی است و ۴ کیلومتر از بلوار تا ایستگاه موردنظر مسافری که در ترمینال اتوبوس‌هاست، نیاز به تونل دارد که از نظر اعتباری پروژه سنگین و زمان‌بری است که در نخستین فرصت انجام خواهد شد.

لزوم ایجاد باور عمومی نسبت به گردشگری بودن همدان 

وی بر لزوم ایجاد باور عمومی نسبت به گردشگری بودن همدان با توجه به برگزاری رویداد «همدان ۲۰۱۸» تأکید کرد و افزود: چنانچه شرایط مناسبی در شهر ایجاد شود که شهروندان کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و سیستم حمل‌ونقل عمومی به گونه‌ای باشد که افراد به راحتی در سطح شهر تردد کنند می‌توان گفت: زیرساخت‌های ترافیکی مورد نیاز یک شهر گردشگرپذیر مهیا شده است.

کاظمی‌مستقیم تعریض معابر با هدف حل مشکلات ترافیکی شهر را به عنوان راهکاری نادرست اعلام کرد و گفت: این مشکل مانند پوشاندن لباس گشادتر به فرد دچار مشکل چاقی است و با مخفی کردن مشکل کار از پیش نخواهد رفت و راهکار درست حذف چربی‌های اضافه است.

وی میزان عملکرد میراث فرهنگی در سال‌های اخیر در حوزه گردشگری را بسیار مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: همین که رویداد ۲۰۱۸ را به همدان آورده‌اند، نشان‌دهنده اقدامات خوبی است که در این استان صورت گرفته است.

دبیر شورای عالی ترافیک استان همدان بر لزوم تقویت اقدامات خوب ارگان‌هایی مانند میراث فرهنگی و شهرسازی تأکید کرد و یادآور شد: اگر اقداماتی مانند پیاده‌راه میدان امام و خیابان‌های بوعلی و اکباتان خوب است لازم است بیشتر به نقاط قوت و مثبت آن تأکید و توجه شود تا روند تغییر و رشد گردشگری در سطح شهر سرعت و قدرت پیدا کند.

مدیر انجمن راهنمایان گردشگری استان همدان نیز در سخنانی به نمایندگی از بخش خصوصی از عدم حضور نمایندگان خانه مطبوعات در جلسات ۲۰۱۸ برگزار شده در استان، انتقاد کرد و گفت: جای خالی مسئولان خانه مطبوعات به عنوان کمیته اطلاع‌رسانی در جلسات مربوط به برگزاری رویداد ۲۰۱۸ خیلی طولانی شده و برای آن باید تدبیری اندیشید.

همدان از یک تنبلی تاریخی زجر می‌کشد

بهنام افتخاریان برگزاری رویداد «همدان ۲۰۱۸» را متعلق به تمام اقشار استان دانست و افزود: همدان از یک تنبلی تاریخی زجر می‌کشد و هر چه شتاب و روند گردشگری در این شهر افزایش یابد دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به دهه ۷۰ در همدان که وزارت مسکن بخش زیادی از بافت تاریخی محله جولان را به عنوان بافت فرسوده تخریب کرد، گفت: در حال حاضر وزارت مسکن در حال مرمت خانه‌های قدیمی است، اما در برهه‌ای از تاریخ ضربه‌ای به بافت تاریخی این شهر وارد شده که قابل‌جبران نیست و در مقایسه با شهری مانند یزد که بافت تاریخی خود را حفظ کرده و ارزش بنا‌های قدیمی آن افزایش یافته ما از این موضوع بسیار عقب‌مانده‌ایم و راهکاری برای جبران آن نداریم.

نماینده اتاق‌فکر گردشگری استان همدان اظهار کرد: شتاب کار در حوزه گردشگری بسیار خوب است، اما در مقایسه با وضعیت استان کافی نیست.

وی از نام بردن یونسکو از شهر همدان در سایت خود خبر داد و گفت: چندین سایت آسیایی نیز از شهر همدان در سایت خود نام برده‌اند و با نگاه به پایان سال ۲۰۱۸ و مطرح شدن یک نام خوب از همدان در سطح بین‌الملل، نشان از عملکرد درست ما برای ۲۰۱۸ خواهد بود.

افتخاریان با تأکید بر عنوان «همدان ۲۰۱۸» خاطرنشان کرد: نباید مدیران را درگیر مسائلی کنیم که از عهده و توان آنان خارج است و با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای استان باید تمرکز را روی شهر همدان بگذاریم و این شهر را به عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ معرفی کنیم.

وی با اشاره به حضور ۱۵۰ راهنمای گردشگری از ۲۲ ملیت متفاوت در همدان که در سال گذشته روی داد، اظهار کرد: در فصل زمستان این گردهمایی برگزار شد و ما می‌توانستیم رویداد ۲۰۱۸ را به همدان نیاوریم و در جای خودمان بمانیم، اما مدیرانی که اقدام به آوردن رویداد‌ها به استان و شهر می‌کنند را باید حمایت کرده و به عنوان فرصت‌های طلایی تبلیغ کنیم.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان همدان پول را به عنوان قدرت صنعت گردشگری بیان کرد و گفت: ما در استان همدان همواره فعالیت‌های شبه‌سرمایه‌گذاری‌مان خوب بوده و همین فعالیت‌ها ضربه‌ای به سرمایه‌گذاری‌های اصلی زده که بازدهی لازم را نداشته است.

وی با اشاره به استفاده رسانه‌ها از عکس‌های جدیدتری از آرامگاه بوعلی و مراکز دیدنی شهر همدان اظهار کرد: اعتماد به نفس بخش خصوصی در حوزه گردشگری همدان در سال گذشته و با برگزاری گردهمایی راهنمایان گردشگری افزایش یافته است.

لزوم تحقیقات در مورد میزان گردشگرپذیری مردم همدان 

وی بر لزوم تحقیقات در مورد میزان گردشگرپذیری مردم همدان تأکید کرد و گفت: آموزش زبان، فرهنگ‌سازی مردم و کاهش فقر در شهر همدان از جمله اقداماتی است که در حوزه اجتماعی گردشگری باید انجام شود و با توجه به نمودار‌های ارائه شده در زمینه مراجعه گردشگران در ماه‌های مختلف سال نشان می‌دهد که در ۶ ماه نخست سال هتل‌ها و شهر مملو از گردشگران داخلی و خارجی است، اما در نیمه دوم سال و آغاز فصول سرد آمار کمتر می‌شود که نیاز است این روند با مشارکت بخش دولتی و خصوصی کنترل شود تا روند بازدید توریست‌ها در تمام فصول سال به همدان بیایند.

افتخاریان با اشاره به پیاده‌راه بوعلی به عنوان مکانی جذاب برای توریست‌های خارجی خاطرنشان کرد: براساس نظر تعدادی از توریست‌های خارجی که در این پیاده‌راه قدم زده‌اند، مکانی عاشقانه و بدون هنر است و نیاز است کاربری برخی مغازه‌ها و ساختمان‌های پزشکان به گالری‌های هنری و محلی برای عرضه صنایع‌دستی تبدیل شود.

وی برگزاری فستیوال‌ها را به عنوان عوامل رونق‌بخشی به جاذبه‌های جدید ایجاد شده در همدان معرفی کرد و گفت: پیاده‌راه بوعلی همدان جاذبه جدیدی برای شهر است که با برگزاری برنامه‌های هنری و اجرای موسیقی می‌توان در جذب گردشگران اقدام کرد.

افتخاریان گردشگری را دارای ابعاد گسترده‌ای دانست و افزود: همه ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی باید برای توسعه گردشگری تلاش کنند و با توجه به اینکه تا سال گذشته هیچ‌گونه انجمن صنفی در حوزه گردشگری در استان وجود نداشت و هم‌اکنون ده‌ها انجمن صنفی و تشکل خصوصی در این حوزه ایجاد شده و گویای رشد و مطالبه‌گری فعالان این حوزه در استان همدان است.

وی از معرفی سایت هگمتانه به عنوان سایتی در انتظار ثبت جهانی در یونسکو خبر داد و گفت: این معرفی را انجام نداده‌ایم و سایت یونسکو اقدام به بیان چنین خبری کرده و همین امر نشان‌دهنده روند رو به رشد گردشگری همدان بوده و اتفاقات طلایی در همدان در حال وقوع است و ما هم باید این روند را بیش از پیش تقویت کنیم.

پیگیری جذب بودجه برای «همدان ۲۰۱۸» در حال انجام است

کارشناس سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان همدان نیز به نمایندگی از این سازمان در نشست حضور یافت و در سخنانی بیان کرد: در مورد پیش‌بینی بودجه مورد نیاز برگزاری رویداد «همدان، پایتخت گردشگری ۲۰۱۸» نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌هایی با میراث فرهنگی، استانداری و برنامه و بودجه صورت گرفته و در مجمع نمایندگان مجلس نیز پیگیری برای جذب بودجه‌ها و هزینه‌های مورد نیاز در حال انجام است.

هابیل چگینی ادامه داد: قدم‌هایی در حوزه‌های شهری و گردشگری برداشته می‌شود، بسیار کوچک‌تر از برنامه‌ریزی‌ها و صحبت‌هایی است که مطرح می‌شود و باید علت عدم عملی شدن برنامه‌های خوبی که تصویب می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده اداره‌کل امنیتی و انتظامی استانداری همدان نیز در سخنانی اظهار کرد: این کمیته در زمانی که برنامه سایر کمیته‌ها و دستگاه‌های همکار مشخص و اعلام شد به فراخور نیاز تأمین نظم و امنیت انتظامی و ترافیکی، فعالیت و خدمات خود را آغاز خواهد کرد.

محمدجواد سیفی با اشاره به برخی نارضایتی‌های اعلام شده از سوی صاحبان سرمایه و متقاضیان ساخت هتل‌هایی که موفق به دریافت مجوز نشده‌اند، افزود: پیاده‌راه خیابان بوعلی و اکباتان شاید به عنوان یک برند معرفی شده و از نظر گردشگری نقطه مثبتی باشد، اما آیا به میزان رضایت مردم از وضعیت ترافیکی و حمل‌ونقل کنونی در مرکز شهر نیز توجه شده و برنامه‌ای برای روان‌سازی و سهولت تردد در این مسیر ارائه خواهد شد؟

وی در مورد روستا‌های مقصد گردشگری استان نیز گفت: داشتن برنامه‌های متنوع و تفریحی در روستا‌ها و مراکز گردشگری به طوریکه گردشگران در مدت‌زمان بیشتری در همدان باشند، می‌تواند برای این صنعت سودمند باشد.

تأمین امنیت گردشگران در روستا‌های مقصد گردشگری استان 

سیفی درباره تأمین امنیت گردشگران در روستا‌های مقصد گردشگری استان نیز گفت: در این مورد دهیاران آموزش‌های لازم برای تأمین امنیت مسافران و گردشگران در زمان حضور در روستا‌ها را دیده‌اند و در زمان حضور مسافران تدابیر لازم برای ایجاد امنیت را لحاظ خواهند کرد.

وی اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری استان از ۲۰ سال پیش تا کنون را بسیار کمتر از ظرفیت استان دانست و تأکید کرد: صحبت‌هایی که در ۲۰ سال گذشته در مورد رعایت محدودیت‌های کمربندی سبز شهر و ساخت‌وساز‌های بی‌رویه شده بود به طور کامل و درست انجام نشده و هنوز هم کار‌های صورت گرفته شده به اندازه ظرفیت این استان نیست و جای کار بیشتری دارد.

بالا بودن شاخص امنیت استان همدان در مقایسه با دیگر استان‌ها

سیفی از بالا بودن شاخص امنیت استان همدان در مقایسه با دیگر استان‌ها سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به ایران‌هراسی که در میان توریست‌های خارجی نسبت ایران ایجاد شده، میزان امنیت نسبت به کشور‌های همجوار در مرتبه خوبی قرار دارد و استان همدان نیز در وضعیت خوبی از این نظر در کشور به سر می‌برد و گردشگران امنیت بیشتری دارند.

به گزارش ایسنا؛ جای نمایندگان شهرداری و خانه مطبوعات در این نشست خالی بود و بخشی از اقدامات و برنامه‌هایی که در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی رویداد «همدان، پایتخت گردشگری جهان ۲۰۱۸» که بر عهده شهرداری و خانه مطبوعات گذاشته شده بیان نشد که امیدواریم در نشست بعدی در این زمینه بیشتر بتوانیم مطالبه اطلاعات و انعکاس آن را گزارش دهیم.

«همدان، پایتخت گردشگری ۲۰۱۸» به عنوان فرصتی برای تبلیغ و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهر و استان همدان مطرح است و جادارد تا همه ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی و خصوصی و مردم در نقش بستن این شهر به عنوان یکی از شهر‌های جذاب گردشگری در ذهن مردم جهان تلاش کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار