کد خبر: ۵۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱ 01 July 2015

با نام و یاد خدا و هم چنین مدد از یگانه خالق فرهنگ و هنر دومین بسته کامنت فرهنگی تابناک را آغاز می کنیم!

به گزارش تابناک اصفهان، در بسته این هفته به اهمیت هم افزایی بین کانون های فرهنگی از زبان شهردار حسن آباد، ابعاد و بسته پیشنهادی تابناک به جشنواره کودک، توصیه هایی از زبان تئاتری ها و اهالی مجموعه فرشچیان به مدیرکل فرهنگ و ارشاد و تعامل بین مسجد و فرهنگسرا می پردازیم.

نخستین خبر در کامنت فرهنگی این هفته باز می گردد به سخنان شهردار حسن آباد در دومین جلسه غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان حسن آباد که تأکید داشته "از موازی کاری مراکز فرهنگی شهر باید جلوگیری شود".

اصفهان شرق به بررسی سخنان وی در این جلسه پرداخته است. حسین ایروانی با بیان این که مدارس در تابستان تعطیل است ولی تعلیم و تربیت تعطیل نمی شود اظهار کرد: انجام فعالیت هایی از قبیل برگزاری اردو، بازدید مسابقات، نمایش فیلم، اجرای جنگ شادی، مطالعه و تحقیق، کتابخوانی ،مهارت های فنی الکتریکی با استفاده از توان فکری و اجرایی و امکانات آموزشی و تربیتی موجود در آموزش و پرورش ، مساعدت های برون بخشی و جلب مشارکت های دانش آموزان و اولیاء گرامی آنان در تشکیل مراکز فعالیت های تابستانی در سطح مدارس و کانون ها می تواند زمینه استفاده از این اوقات آزاد را فراهم اورد.

وی ضمن انتقاد از موازی کاری برخی مراکز فرهنگی پیشنهاد داد برای جلوگیری از موازی کاری در مراکز فرهنگی، مرکزی با مدیریت مستقل ایجاد شود تا این مرکز با رصد برنامه های مراکز فرهنگی از تکرار برنامه ها جلوگیری کند.

کامنت:

البته من هم مثل شما نه می دانم حسن آباد کجاست و نه حالشا دارم تو گوگل سرچ کنم، اما در کل باید تأکید کنم: " سیاه نارگیل" "شهردار حسن آباد نارگیل"!

بعله همانطور که از نارگیل معلوم این بنده خدا حرف خوبی زده اما نکته ای که هست این که این حرفا فقط حرف نباشه، یه ذره عمل هم قاطیش کنید، حداقل محض پر کردن گزارش کار مجموعه ها...!

----------------------------------------

به طور قرضی و برای مدتی/

**صداقت به جشنواره کودک می پیوندد؟!**

در این هفته، علیرضا شجاع نوری، دبیر این دوره از جشنواره فیلم کودک در نشست خبری این جشنواره حاضر شد و درباره محورهای فعالیت جشنواره توضیح داد.شجاع نوری‌ اظهار کرد: در این دوره از جشنواره بنا را بر این گذاشتیم که هیچ بی‌صداقتی و ظاهر سازی در سینمای کودک ونوجوان نداشته باشیم. بدون تعارف باید بپذیریم سینمای کودک از ضعف مفرطی رنج می‌برد و اتفاقی که درخور کودکان ما باشد در این سینما رخ نمی‌دهد. در حالی که در گذشته این سینما رونق بسیار داشت و جشنواره آن هم در میان سه جشنواره اول جهان رتبه بندی شده بود.

وی با تاکید بر برگزاری جشنواره استاندارد برای کودک و نوجوان افزود: هرگز کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد. مثلا اگر در سال‌های گذشته بنا بود جشنواره نشانگر رونق سینمای کودک باشد امسال جشنواره نشان دهنده واقعیت این سینماست و خیلی اصرار نداریم حتما تعداد مشخصی فیلم داشته باشیم یا اینکه قبل از برگزاری جشنواره چرخ تولید را به کار بی‌اندازیم.

شجاع نوری یادآور شد: سال‌های گذشته جشنواره در اصفهان برگزار می‌شد و امسال نیز پیش از شروع کارها جلسه‌ای با شهردار اصفهان داشتم و کل تصمیماتمان را تشریح کردم که ایشان هم بسیار استقبال کرد و قول حمایت همه جانبه داد اما به فاصله کوتاهی ایشان از شهرداری اصفهان رفت و حالا شهردار قم شده است.

این بازیگر سینما یادآور شد: هنوز در مورد استان برگزار کننده به قطعیت نرسیده‌ایم هرچند اصفهان همچنان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها است و خود من نیز سال‌های قبل چهار دوره جشنواره کودک را درهمین شهر برگزار کرده‌ام. البته شهرهای دیگر هم اعلام آمادگی کرده‌اند اما مطمئنا جایی را انتخاب می‌کنیم که بتوانیم جشنواره را به بهترین شکل برگزار کنیم، چون برای ما مهم‌ترین موضوع برگزاری یک جشنواره استاندارد است.

وی که در بنیاد سینمایی فارابی سخن می‌گفت، ادامه داد: سپردن صفر تا 100 جشنواره به یک استان خاص، بخش‌نامه نیست. اگر هیچ استانی هم همراهی لازم را نکند‌، جشنواره را در همین سالن فارابی برگزار خواهیم کرد. از سوی دیگر نمی‌خواهیم هیچ شهری هزینه دیگر امورش را صرف برگزاری جشنواره بکند. چرا که همه استان‌ها ردیف‌های فرهنگ بودجه دارند و می‌توانند از آن هزینه کنند.

شجاع نوری در پاسخ به پرسشی درباره حضور فیلم‌های مرتبط با کودکان در این دوره از جشنواره توضیح داد: به خاطر نقاهت سینمای کودک‌، امسال جذابیت برای کودکان حرف اول را می‌زند چون می‌خواهیم دوباره کودکان را به سینما بکشانیم و آیین سینما رفتن را در آنها زنده کنیم بنابراین باید برای کودکان فیلم جذاب داشته باشیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره بودجه این دوره از جشنواره نیز گفت: امسال بودجه ما خیلی کمتر از دو میلیارد تومان است اما نمی‌توانم رقم دقیق آن را بگویم.

شجاع نوری با ارائه توضیحاتی درباره مدعوین خارجی این دوره از جشنواره فیلم کودک ونوجوان تاکید کرد: در زمینه مهمانان نیز کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم به همین دلیل صاحب نظرانی را دعوت خواهیم کرد که دیدگاه‌هایشان فایده‌ای برای دست اندرکاران سینمای کودک ما داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره بردن سینمای کودک به مدارس تصریح کرد: درهای آموزش و پرورش خیلی هم باز نیست ما برای همکاری بیشتر می‌خواهیم خیلی زودتر از برگزاری جشنواره و زمان پخش فیلم‌ها آموزش و پرورش را درگیر کنیم. به گونه‌ای که این وزارتخانه از مرحله پیش تولید همکاری خود را با ما آغاز کنند.

این هنرمند سینما در پاسخ به پرسشی دیگر درباره وابسته شدن سینمای کودک به بنیاد سینمایی فارابی و آفت‌های آن توضیح داد: متاسفانه همین وابستگی باعث شده سینمای کودک به احتضار بیفتد، در حالی که باید روی پای خود بایستد و فارابی در کنار آن باشد نه اینکه همه تصمیمات را برعهده بگیرد. بنابراین اگر نتوانیم بخش خصوصی را وارد کار کنیم، یعنی سینمای ما دچار بیماری است.

علیرضا شجاع نوری در پایان این نشست یکی از مهم ترین برنامه‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان را برپایی نشست‌ها و جلسات آسیب شناسی و بحث و گفت وگو درباره این ژانر سینمایی دانست و اظهار امیدواری کرد: در این نشست‌ها راه‌هایی برای بهبود سینمای کودک و نوجوان پیدا شود.

کامنت:

آقای دبیر ببخشید شما کجا بودی اون روز تا حالا؟!!!

چرا از شوما در دوره های گذشته استفاده نمی کردن؟!!!!! البته ببخشیدا حواستون باشه قبلیا هم از این حرفا خیلی زدنا، گفتن ما کیفیت برامون مهم، سینمای کودک حالش خوب نیست و همه را میاریم سر میز می شونیم همه چی را حل کنن و از این حرفا...

اما بعد بازیگرا و کارگردانا دعوتی را بیشتر زیر پل خواجو در حال خواندن " من مانده ام تنهای تنها "، گرفتن عکس سلفی زیر گنبد میدون امام و تکون دادن منارجبان دیدن تا نشست های بررسی فرصت های سینمای کودک!

بسته پیشنهادی:

پیشنهاد میشه از این دستگاه ها هست میزارن کارمندا شهرداری انگشت میزنن صبحا یه وقت دیر نیان سر کار! از اونا بزارن دم سالن سینما ها، هنرمندا انگشت بزنن، نرن با پول مردم بچرخن و بگردن و اینستگرام را منفجر کنن! البته اگر هنرمندان هم مثل کارمندا شهرداری راه در رو را بلد نباشن یا نپرسن!!!

----------------------------------------

وقتی از زبان مدیرکل جدید هم فرشچیان در راستای اهدافش نیست!

خوب بالأخره مشخص شد که حضور آقای قلمکاریان نه تنها برای ارتقا و پیشرفت مجموعه فرشچیان خوب نبوده، بلکه مضر هم بوده چرا که مدیرکل در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم تأکید کرده: مجموعه فرهنگی هنری فرشچیان در حال حاضر در راستای اهداف خود نبوده و تلاش بر این است که کاربری تخصصی تئاتر و سینما است.

وی بیان کرد: مجموعه فرهنگی هنری فرشچیان در حال حاضر در راستای اهداف خود نبوده و تلاش بر این است که کاربری تخصصی تئاتر و سینما است.

حجت‌الاسلام ارزانی تصریح کرد: این مجموعه دارای 2 سالن و یک سالن روباز که در بام فرشچیان قرار دارد، این مجموعه دارای ظرفیت خوبی است اما متاسفانه از آن 2 مورد استفاده نمی‌شود و در تلاش هستیم که این مجموعه به صورت تخصصی حرکت کرده و انجمن‌ها و هنرهای مربوط به تئاتر در این مرکز پرداخته شود.

کامنت:

حاج آقا تقبل الله، خدا اون تاج پادشاهی" این اصطلاح مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد در نخستین مصاحبه هایش پس از مدیرکلی، هر برداشت دیگه ای نسبت به این موضوع ممنوع!" را از سرتون برنداره، خدا از مدیرکلی کم تون نکنه!

خوب شد بعد چند وقت یکی فهمید، اقدامات سینمایی و تئاتر در فرشچیان تعطیل شده" البته بیشتر تئاتری چون سینما که خیلی وقته از فرشچیان قهر کرده رفته بنیاد فارابی، هر سال با پا درمیونی مدیران تو جشنواره کودک میاد یه سری میزنه و بر میگرده". البته خالی از لطف نیست که بگم این دو هنر تعطیل شده جاشون را دادن به خاله شادونه، عمه گلاب، خاله شاپرک و عمه جون خندون، آقاجون پسته و از اینا و تئاتری ها مجبورن تو کافه کراسه" یکی از بخش های واگذار شده مجموعه" برنامه اجرا کنند.

البته حاج آقا شما که میگن از اون آخوند باحالایی که همش میخدند، جاداره یه فکر اساسی هم برای این نیروهای بسیجی، پایگاه بسیج آقای قلمکاریان بکنی، انگار سعی دارن در آینده تیم های گشت زنی اطراف آکواریوم معدوم شده و کتابخانه و کافه را تشکیل دهند بلکه بتونن یه 4 نفرا ارشاد کنن برن بهشت!

----------------------------------------

در خبرهای شهرداری آمده بود، طرحی فرهنگی با عنوان "بچه‌های مسجد" از سوی فرهنگسرای مهر برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، مدیر فرهنگسرای مهر در این باره گفت: با فرا رسیدن تابستان و آغاز اوقات فراغت دانش آموزان، در این مرکز طرحی با عنوان "بچه های مسجد" ویژه پسران نوجوان برگزار می شود.

جعفری با تاکید بر اینکه این طرح با هدف هویت بخشی نوجوانان برگزار می شود، تصریح کرد: نوجوانان باید به جایی برسند که بتوانند از حوزه دین و اندیشه های دینی خود دفاع کنند.

وی درخصوص این طرح بیان کرد: طرح "بچه های مسجد" 3 روز در هفته با برنامه های تفریحی، اردو، کلاس های آموزشی در خصوص مهارت های هنری، آموزش مبانی فکری و دینی اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح پل ارتباطی بین فرهنگسرا و مسجد است، گفت: این طرح با هدف ایجاد یک تعامل و آشنایی و دوستی نوجوانان با مسجد، یک روز در هفته برنامه های خود را در مسجد اجرا می کند.

وی تاکید کرد: این طرح سال گذشته نیز اجرا شد که برخی نوجوانان پس از اتمام طرح نیز ارتباطشان را با مسجد قطع نکردند و این موضوع حکایت از موفقیت آمیز بودن این طرح دارد.

پسران نوجوان برای شرکت در این طرح تا 13تیر ماه فرصت دارند به فرهنگسرای مهر واقع در خیابان امام خمینی، روبه روی پارک قلمستان مراجعه کنند.

کامنت:

خوب الحمد الله که این شهرداری بالأخره در راستای تعامل بین مسجد و فرهنگسرا حرکت جدیدی انجام داد، البته اینکه هنوز عده ای این طرح را تحریم می کنند و می گویند ملتی که مسجد دارد نیاز به فرهنگسرا ندارد" که البته حرف اشتباهی هم نیست"، کار ندارم اما ببخشید مگه قرار نیست مسجد اولویت باشه و بچه ها با مسجد آشنا شوند؟ اون وقت چرا بیشتر وقتشون را در فرهنگسرا می گذرونن؟

بسته پیشنهادی این هفته:

البته صرف تعامل بین مسجد و فرهنگسرا امر لازم و خوبی اما مسئله مهم اینه که محوریت برنامه ها مسجد باشد و مساجد چون با مشکل هایی از قبیل فضا و مکان و یا سایر ظرفیت ها مواجه هستند، در آن زمینه ها از فرهنگسرا استفاده کنن.

به پایان آمد این کامنت، حکایت همچنان باقی است...

تا کامنت فرهنگی 3 خدا یاورتان؛ در ضمن کامنت فراموش نشود...!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زارع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
سلام
خداقوت
زیبا و جالب بود، همین مه صرفا انتقاد نبود و پیشنهاد هم به دنبال داشت خیلی عالی بود. صراحت و شفافیت موضوعات هم در خور تقدیره
آفرین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار