از دیدگاه طب ایرانی تمامی ترش‌مزه‌ها به اعصاب ضرر می‌رسانند،اما از بین ترش‌مزه‌ها، نارنج کمترین ضرر را برای اعصاب دارد،زیرا در آب نارنج ماده‌ای صمغی و لعابی وجود دارد که آن را در بین مرکبات ممتاز کرده است.
کد خبر: ۵۵۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱ 10 January 2018

به گزارش تابناک : نارنج میوه‌ای از خانواده مرکبات و با نام علمی Citrus aurantium است, میوه نارنج از میوه‌های پرکاربرد و با محصولات جانبی متعدد در فصل سرما است که اسم فارسی آن نارنگ است.

طبیعت میوه نارنج از دیدگاه طب ایرانی، سرد و خشک است ولی مزاج پوست زرد و شکوفه آن گرم و خشک است, طبق اصول طب ایرانی تمامی ترش مزه‌ها به اعصاب ضرر می‌رسانند اما از بین ترش‌مزه‌ها نارنج کمترین ضرر را برای اعصاب دارد زیرا در آب نارنج ماده‌ای صمغی و لعابی وجود دارد که آن را در بین مرکبات ممتاز کرده و به علت همین مواد است که ترشی آن برای عصب‌ها ضرر کمتری دارد و برای سرفه و درد سینه مفید است.

اگر آب نارنج را با عسل مخلوط و مصرف شود, از زیان آن خواهد کاست, اگر مبتلا به درد سینه و سرفه گرم هستید یک عدد نارنج را از میان دو قسمت کرده کمی نبات کوبیده و کمی نشاسته روی آن بپاشید و بعد آن را روی آتش بگذارید تا یکی دو جوش بزند و سپس آن را به‌صورت مکیدنی میل کنید.

خواص پوست نارنج

پوست این میوه هم سرشار از خاصیت و طبیعت و مزاج آن گرم و خشک است, از خلال پوست نارنج می‌توان مانند خلال پوست پرتقال مربا تهیه کرد و هم با خیساندن آن در سرکه ترشی ساخت.

مربا و ترشی پوست نارنج تقویت‌کننده معده است, مصرف حدود 4گرم از پوست خشک نارنج برطرف کننده حالت تهوع و استفراغ است و باعث خارج شدن انگل‌های دستگاه گوارش می‌شود.

بیشتر بخوانید:با مصرف این میوه معجزه گر پاییزی بیماری ها را به سرعت نابود کنید

اگر نارنج را به‌صورت کامل و با حرارت کم و به همراه کمی آب پخته تا اجزایش از هم جدا شود و سپس آن را بر روی پوست و مو خود بمالید متوجه خواهید شد که یک نرم‌کننده بسیار مفید برای پوست و مویتان پیدا کرده‌اید همچنین این مخلوط در رفع خارش‌های پوستی نیز مؤثر است.

 

 

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار