مدیر کل دامپزشکی استان:
تابناک: مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تاکنون هیچ مورد مشکوک از بیماری تب کریمه کنگو و آنفلوآنزای حاد پرندگان در این استان مشاهده و گزارش نشده است.
کد خبر: ۵۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹ 29 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، شهرام موحدی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: تب کریمه کنگو این روزها ذهن بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرده است و ما در این راستا تلاش کرده ایم درخصوص این بیماری از طریق ارسال پیامک به مردم اصلاع رسانی کنیم.

وی تعداد پیاک های ارسال شده درخصوص اطلاع رسانی درباره بیماری تب کریمه کنگو را بیش از 6 هزار پیامک اعلام کرد.

وی بااشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو، ویروسی و بومی ایران است، اظهار کرد: عامل انتقال ویروس تب کریمه کنگو که بیماری مشترک دام و انسان می باشد، کنه است و به همین دلیل امکان ریشه کنی این بیماری در کشور وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه این بیماری از طریق گزش دام بیمار توسط کنه به سایر دام ها سرایت می کند، افزود: این ویروس از طریق تولید مثل کنه نیز به دلیل ناقل بودن کنه مادر گسترش می یابد و به همین دلیل مبارزه با آن مشکل می شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام علائم مشخص ندارد، افزود: انتقال ویروس تب کریمه کنگو به انسان از طریق دام آلوده بسیار خطرناک است.

موحدی از دامداران، کارکنان کشتارگاهها، قصاب ها، کشاورزان بویژه روستاییان و عشایر همچنین کارکنان شبکه های دامپزشکی به عنوان گروه های در معرض خطر نام برد و گفت: در سه ماه گذشته تنها یک مورد بیمار تب کریمه کنگو در کشور توسط مراجع رسمی تایید شده و در استان اصفهان تاکنون هیچگونه مورد بیمار مبتلا به این ویروس گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از این بیماری اقدامات گسترده ای از سوی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان انجام شده است، گفت: در سال گذشته بدن 150 هزار راس گوسفند و در سه ماه نخست امسال بدن 59 راس گوسفند سم پاشی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، جمعیت گوسفند در این استان را سه میلیون راس اعلام کرد.

وی تعداد گاو و گوساله که در سال گذشته بدن آنها علیه کنه سمپاشی شده است را 28هزار راس اعلام کرد و افزود: در سه ماه نخست سال جاری بدن پنج هزار راس گاو گوسفند در استان اصفهان سمپاشی شده است.

موحدی تعداد آمار گاو و گوساله در استان اصفهان را 380 هزار راس اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان همچنین به سم پاشی جایگاههای نگهداری دام اشاره کرد و گفت: در سال گذشته یک میلیون و 690 هزار متر مربع و در سه ماه نخست امسال 240 هزار متر مربع از مساحت این جایگاهها علیه کنه سم پاشی شد.

وی اظهار کرد: بسیاری از دامداران و متولیان گاوداریهای صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی استان اصفهان بصورت شخصی اقدام به سمپاشی علیه کنه کرده اند که در آمار اداره کل دامپزشکی استان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان از شهروندان خواست برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو، از کشتار دام خارج از کشتارگاه و خرید گوشت و فرآورده های گوشتی فاقد مهر دامپزشکی خودداری کنند.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد: گوشت و فرآورده های گوشتی خریداری شده را به مدت 24 ساعت حداقل در دمان صفر تا چهار درجه سانتیگراد زیر صفر در یخچال نگهداری و از مصرف جگر خام خودداری کنند.

*** کشتارگاه ها باید قسمت پیش سرد لاشه ها را ایجاد کنند

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اجرای طرح ایجاد پیش سرد لاشه ها در کشتارگاههای این استان، گفت: بر اساس این طرح که از یکسال قبل آغاز شده ، همه کشتارگاههای استان باید قسمت پیش سرد لاشه ها را ایجاد کنند و پیش از انتقال به مراکز عرضه، لاشه دام های کشتار شده باید مدتی در این قسمت نگهداری شود.

وی افزود: در بسیاری از کشتارگاههای خصوصی استان قسمت پیش سرد لاشه ها ایجاد شده و سایر کشتارگاهها نیز باید این قسمت را ایجاد کنند تا کیفیت لاشه دام ها از لحاظ بهداشتی ارتقاء یابد.

موحدی افزود: در سه ماه گذشته 727 هزار راس گوسفند و بره و 322 هزار بز و بزغاله و 2هزار راس گاو در کشتارگاههای استان ذبح شده است.

در استان اصفهان 33 کشتارگاه دام وجود دارد که از این تعداد 25 کشتارگاه متعلق به شهرداریهاست.

*** قول استانداری اصفهان برای تامین سم مورد نیاز دامداریها

موحدی با اشاره به اینکه از سوی اداره کل دامپزشکی استان تامین سموم مورد نیاز جهت سمپاشی دامداری ها براساس اعتبار تخصیص یافته انجام می شود، تصریح کرد: اعتبار تخصیص یافته به این بخش، بسیار کم است و جوابگوی نیازها نیست.

وی افزود: برای تامین سموم مورد نیاز جهت سم پاشی دامداریها و جایگاههای نگهداری دام، مدیریت بحران و مدیریت برنامه ریزی استانداری اصفهان قول مساعد داده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه اقدامات مناسبی از سوی این اداره کل برای بهسازی اماکن نگهداری دام در استان انجام شده است، گفت: 60 درصد واحدهای دامداری استان خصوصی است و سمپاشی این مراکز در زمان های مختلف انجام می شود.

وی افزود: مشکل ما دامداریهای سنتی است که ممکن است به رعایت نکات بهداشتی کم توجهی کنند.

*** نظارت 65 گروه بر مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده های دامی

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه در ماه رمضان مصرف فرآورده های خام دامی افزایش می یابد، افزود: برای جلوگیری از بروز هرگونه بیماری که از طریق فرآورده های دامی غیربهداشتی منتقل می شود، طرح ویژه کنترل و نظارت بر مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده های دامی استان اصفهان اجرا شده است.

وی افزود: براساس این طرح 35 گروه ثابت و 30 گروه سیار بر این مراکز نظارت دارند.

موحدی با اشاره به اینکه 105 بازرس در سطح استان در طرح یاد شده مشارکت دارند، گفت: برای اجرای این طرح در شهرستان ها، افزون بر کارشناسان دامپزشکی از بخش خصوصی نیز استفاده کرده ایم.

*** 263 هزار و 21 قطعه مرغ از چرخه مصرف خارج شدند

مدیرکل دامپزشکی اصفهان درباره نظارت بر کشتارگاههای دام و طیور گفت: نمایندگان این اداره کل بر
این مراکز نظارت دارند و در سه ماه گذشته نظارت آنها موجب شده تا 263 هزار و 21 قطعه مرغ و طیور ذبح شده در کشتارگاههای استان از چرخه مصرف خارج شود.

وی تعداد طیور ذبح شده در کشتارگاههای استان در این مدت را 26 میلیون و 500 هزار قطعه اعلام کرد.

موحدی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه، 23 هزار و 250 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده های دامی انجام شد، گفت: در پی این بازدیدها، 28 تن فرآورده دامی از چرخه مصرف خارج و 146متصدی به مراجع قضایی استان معرفی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به حساسیت فعالیت این اداره کل و نقش آن در تامین سلامت شهروندان گفت: سازمان دامپزشکی از بودجه طرح تحول نظام سلامت سهمی ندارد و شایسته است مسئولان بهداشتی کشور دامپزشکی را در اجرای برنامه های خود یاری کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار