نماینده ولی فقیه در استان قزوین:
نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: گوهر وجود «عمارها»، «ابوذرها»، «سلمان‌ها» و «سمیه‌ها» در فتنه‌ها روشن می‌شود.
کد خبر: ۵۴۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲ 02 January 2018

 به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز بصیرت که در دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، به تشریح موضوع فتنه از نگاه قرآنی پرداخت و اظهار کرد: برخی سؤال می‌پرسند که آیا نمی‌شود خداوند به گونه‌ای عالم را مهندسی و اداره می‌کرد که فتنه در این مهندسی جایی نداشته باشد؟

وی افزود: اگر خدا این کار را کرده بود و فتنه را از زندگی انسان حذف می‌کرد، بهایی برای انسان قائل نشده بود و باید «ولقد کرمنا بنی آدم» نیز کنار گذاشته می‌شد و انسان از سنگ هم کمتر می‌شد زیرا سنگ‌های قیمتی از طلا، نقره و عقیق به احجار کریمه نامگذاری شده‌اند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند به انسان می‌گوید «ولقد کرمنا بنی آدم» یعنی ما گوهر گران‌بهای کرامت را به انسان داده‌ایم و هر سنگی که خیلی گران‌بها است را به گوهر وجود انسان تشبیه می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: وقتی می‌خواهند گوهرِ سنگ‌های کریمه را جدا و استحصال کنند، وارد کوره کرده و ذوب‌شان می‌کنند. هر سنگی را وارد کوره نمی‌کنند، مگر آنکه درصد طلا، نقره و فلزات ارزشمند آن را مورد ارزیابی قرار دهند و اگر ارزشمند بود آن را وارد کوره می‌کنند.

وی عنوان کرد: هیچ موجودی در عالم بیشتر از انسان در وجودش گوهر قرار داده نشده است و بنابراین انسان بیشترین استحقاق را دارد تا در فتنه و آزمایش قرار بگیرد تا خالصی‌ها از نا خالصی‌ها مشخص شود. در فتنه سال ۶۱ هجری بود که گوهر وجود «حبیب بن مظاهر» درخشید و اگر این کوره آزمایش پیدا نمی‌شد و هواها و هوس‌ها را در خودش ذوب نمی‌کرد تا خالصیِ کرامت انسانی آشکار شود و «حربن یزید ریاحی» نقش آفرین عرصه‌های حریت و آزادگی نمی‌شد.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: اگر فتنه سال ۶۱ هجری در کربلا به وجود نمی‌آمد ابوالفضل العباس (ع) با درخششی که در عالم پیدا کرد و در نفوس انسان‌ها اثرگذار شد، در تاریخ محو می‌شد و در حقیقت گوهر وجود حضرت در آن فتنه شناخته شد.

امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه عمارها، ابوذرها، سلمان‌ها و سمیه‌ها در فتنه‌ها شناخته شدند و گوهر وجودشان آشکار شد، اضافه کرد: در فتنه‌ای که در سوریه به پا شد شهید همدانی‌ها، حججی‌ها و اسدی‌ها گوهر وجودشان آشکار شد و چنانچه منافقان، دروغ‌گویان، حیله‌گران، معاویه‌ها و یزیدها در فتنه‌ها بی‌ارزشی خود را روشن کردند.

وی عنوان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید «آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها می‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟ به یقین کسانی را که پیش از اینان بودند آزمودیم تا خدا آنان را که راست گفته‌اند معلوم دارد و دروغ‌گویان را نیز معلوم دارد».

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: امام علی (ع) در خطبه ۵۰ نهج‌البلاغه می‌فرمایند آغاز پیدایش فتنه‌ها پیروی از هواهای نفسانی است و بدعت‌هایی که گذاشته می‌شود، بدعت‌هایی بر خلاف کتاب خدا است. آن‌گاه کسانی، کسان دیگر را در اموری، که مخالف دین است، یاری می‌کنند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: برخی‌ها از هوای نفس خود پیروی می‌کنند و برخی دیگر از هواهای نفسانی دیگران پیروی می‌کنند که عمده فتنه‌ها زمانی رخ می‌دهد که از هوای نفس دیگران پیروی می‌شود و ننگ و شرم بر کسانی که پیرو هوای نفس دیگران هستند و برای تأمین مطامع دیگری حیثیت، شرف، ایمان، آخرت و سعادتشان را فدا می‌کند.

وی گفت: «انٌ الانسانَ لفی خسر» شامل کسی می‌شود که از هوای نفس خود پیروی می‌کند اما کسی که از هوای نفس دیگران پیروی می‌کند از زیانکاران هستند و خداوند درباره آن‌ها می‌فرماید «آنان کسانی‌ هستند که آیات پروردگارشان و لقای او را انکار کردند در نتیجه اعمالشان تباه گردید و روز قیامت برای آن‌ها [قدر و] ارزشی نخواهیم نهاد».

امام جمعه قزوین تصریح کرد: مبدأ عمده فتنه‌های دنیای سیاست، پیروی از هواهای نفسانی دیگران است و اگر تاریخچه فتنه‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم به این نکته پی خواهیم برد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: فرعون مردم خود را تحقیر و خوار نشان داد و به مردم القا کرد که شما توانایی ندارید و همین که مردم این را باور کردند مطیع فرعون شدند و شیطان نیز همین رویه را در پیش می‌گیرد و به ما القا می‌کند که توانایی نداریم و اینگونه انسان را مطیع خود می‌کند.

وی عنوان کرد: امام علی (ع) می‌فرماید اگر باطل و حق در هم آمیخته نمی‌شد، کسی دنبال باطل حرکت نمی‌کرد و اگر حق هم خالص بود و باطل با آن قاطی نمی‌شد، باز هم کسی در پیروی از حق تردید نمی‌کرد.

آیت‌الله عابدینی افزود: وقتی حق و باطل با هم در می‌آمیزد، فضای فتنه و آزمایش به وجود می‌آید و کسانی که دل در گرو شیطان دارند، صاحب قلب‌های بیمار هستند و زمینه پذیرش ویروس‌های شیطانی را دارند، به سراغ باطل می‌روند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند در ادامه می‌فرماید همواره شما را با خیر و شر می‌آزماییم و هر ذره‌ای که کاری را انجام دادید به هدر نمی‌رود و در قیامت نتیجه آن را می‌بینید. خداوند دنیا را فریبکار آفرید تا بصیرت، صداقت، انسانیت، ارزش مداری و خدا محوری در انسان‌ها قوت بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار