مجموعه مینی وُرد یا همان جهان کوچک که از سال 87 کلنگ آغازش به زمین زده شد، میرفت تا آینده درخشانی را بویژه در حوزه گردشگری و اقتصادی برای ملایر رقم بزند و پنجره ای را از این شهر جنوبی استان همدان به سوی جهان باز کند.
کد خبر: ۵۴۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲ 18 December 2017
مجموعه مینی وُرد یا همان جهان کوچک که از سال 87 کلنگ آغازش به زمین زده شد، میرفت تا آینده درخشانی را بویژه در حوزه گردشگری و اقتصادی برای ملایر رقم بزند و پنجره ای را از این شهر جنوبی استان همدان به سوی جهان باز کند.

به گزارش ایرنا، زمانیکه ملایر سفر خود را به دور دنیا با احداث نخستین مجموعه مینی ورد (جهان کوچک) خاورمیانه آغاز کرد، عزمش جدی بود تا بتواند آخرین نقطه دنیا را فتح کرده و میزبان مردمانی از سایر سرزمین ها باشد.

طرحی که ایده اش از کشور بلژیک گرفته شده و به گفته شهردار وقت، قرار بود 138 اثر تاریخی جهان را به این مجموعه بیاورد و در مدت زمان سه سال اجرا شود و نقطه آغازینی برای توسعه صنعت گردشگری این منطقه از غرب کشور و آسیا باشد.

مینی ورد قطار حرکتش را با سرعتی فراینده آغاز کرد و در همان مراحل نخست، قرارداد ساخت 38 اثر تاریخی معروف جهان و ایران اسلامی را با متخصصان داخلی منعقد کرد تا با پیش بینی 200 میلیارد ریال اعتبار، این مجموعه بی نظیر تفریحی و گردشگری بتواند پس از بلژیک، چین و ژاپن نام چهارمین مجموعه مینی ورد جهان را یدک بکشد.

سال 91 و 92 بود که پای حافظ و خیام به ملایر باز شد و به دنبالش برج پیزا، پل ورسک، آکروپلیس، برج ایفل، تاج محل، تخت جمشید، طاق بوستان و سی و سه پل در صف ورود به این شهر بودند و حالا پس از طی مسافت های طولانی، سال هاست که میزبان گردشگران و مسافران بسیاری از خطه ایران زمین اند و از دریچه ای دیگر شکوه و عظمت تاریخ کهن ملت های مختلف جهان را به رخ می کشند.

در این میان افرادی ائم از مسئولان و مردم عادی و یا گردشگرانی آمدند و با مفاخر ایران و نمادهای کهن تاریخی جهان عکس یادگاری گرفتند و مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر در دوره های سوم و چهارم افتخار مینی ورد را همچون مدالی بر سینه خود آویختند؛ مجموعه ای که دوران پُر فروغش طی سال های اخیر بی فروغ شد و پایه های محکم بناهای تاریخی اش در حال لرزش است.

این روزها مینی ورد تنها میزبان بیش از 10 نماد مشهور جهان و ایران است و این تعداد هم به دلیل آفتاب داغ تابستان و سرمای زمستان و برخی شیطنت های افراد، دچار تخریب شده و شاید ترمیم آن بار مالی زیادی را روی دوش شهرداری بگذارد.

حال اما جهان کوچک که روزی ویترین اقدامات شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر بود، در ایستگاه بی مهری ها متوقف مانده و از بی پولی رنج می برد و اهدافش را در جذب گردشگران داخلی و خارجی، توسعه صنعت گردشگری، افزایش مدت اقامت مسافران و گردشگران از چهار به هشت ساعت، افزایش درآمد سرانه شهروندان، جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی و جهانی شدن ملایر گم کرده است.

طبق آمارهای ارایه شده تا اواخر سال 92 بیش از 30 میلیارد ریال برای اجرای مینی ورد هزینه شد، اما طبق گفته مدیر وقت شهرداری از سال 93 تا سال گذشته حدود 37 میلیارد ریال برای تکمیل مجموعه مینی ورد هزینه شده است.

در حالیکه شهردار ملایر که از ابتدای اجرای طرح مینی ورد پای کار بوده، از روند تکمیل این مجموعه طی سال های اخیر ابراز گلایه می کند و می گوید: طی این مدت تنها اسم مجموعه مینی ورد به پارک صلح ملل تغییر نام یافت.

حسین بابایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه طی سال های گذشته حتی مینی ورد ملایر به درستی معرفی نشد و جایش در جشنواره مبل و منبت بسیار خالی بود، اظهار کرد: چنانچه این طرح گردشگری ادامه پیدا می کرد، به طور قطع گردشگران زیادی را می توانستیم برای نصف روز یا یک روز کامل در ملایر نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر در حق مجموعه مینی ورد کم لطفی شد و به جای معرفی این ظرفیت گردشگری، فقط با آن عکس یادگاری گرفتند، افزود: در این مدت به جای انجام اقدامات عمرانی در این مجموعه، تنها یکسری اطلاعات انحرافی ارائه شد که کار درستی نبود.

بابایی با انتقاد از کندی روند پیشرفت فیزیکی طرح های گردشگری جهان کوچک و بام ملایر، گفت: مینی ورد یک مجموعه چند منظوره گردشگری، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و آموزشی است و به جای معرفی درست طرح، تنها به بیان برخی ایرادهای آن پرداخته شد.

وی اضافه کرد: آبنمای مینی ورد خود می توانست یک طرح شاخص گردشگری در این مجموعه باشد که طی سال های گذشته اجرایی نشد.
وی تامین منابع مالی را عمده ترین مشکل در روند تکمیل این طرح دانست و بیان کرد: مشکل ما چگونگی ادامه کار با پیمانکاران مینی ورد است که به دلیل تاخیر در اجرای طرح و تورم، آنها تمایل به ادامه کار ندارند.

شهردار ملایر ادامه داد: تعدادی از پیمانکاران طرح مینی ورد رنجیده اند و با افزایشی که قانون به ما اجازه می دهد، رغبتی برای ادامه کار ندارند.

بابایی با اشاره به اینکه طی سه یا چهار سال گذشته هیچ اقدامی در مجموعه مینی ورد و بام ملایر صورت نگرفته است؛ افزود: تکمیل مینی ورد مطالبه مردم ملایر است و هم اکنون به مرحله ای رسیده که نمی توان آن را بلاتکلیف رها کرد.

وی مجموعه مینی ورد را در توسعه شهر ملایر بویژه در حوزه گردشگری و اقتصاد بسیار اثرگذار دانست و گفت: برنامه من در این دوره ادامه مجموعه مینی ورد است و با توجه به گستردگی و چندمنظوره بودن این مجموعه، چهار سال دیگر هم نمی توان آن را تکمیل کرد.

حال مینی ورد که خود در امتداد مجموعه عظیم تفریحی و گردشگری به نام بام ملایر و جاده سلامت قرار گرفته و دامنه گردشگری شهر را تا اندازه ای گسترده و شوق بازدیدکنندگان را از دیدن چنین تفرجگاهی دو چندان کرده، بیش از پیش نیاز به اقدامی جدی، دلسوزانه و اثرگذار مسئولان شهرداری دارد.

به گزارش ایرنا، مجموعه بام ملایر که شاید بتوان گفت یکی از ماندگارترین و بهترین اقدامات شهرداری ملایر طی دهه های اخیر باشد، در 460 هکتار از اراضی ملایر در شمالی ترین نقطه این شهر احداث شده که 48 هکتار از این مجموعه برای مینی ورد در نظر گرفته شده و بخش های مختلفی همچون سه نوع رستوران سنتی با معماری ایرانی و اسلامی و مدرن، آبشار مصنوعی، شهربازی مسقف، کافی شاپ گردون، رستوران، هتل، کمپینگ اقامتی، تله کابین و منوریل، پیست پیاده روی، دوچرخه سواری، اسکیت، درشکه سواری و کارتینگ و فضاهایی برای اقامت خانواده ها و گردشگران با ایجاد کمربند سبز و دهکده توریستی پیش بینی شده است.

طبق اعلام شهرداری ملایر، تاکنون بیش از 120 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای مجموعه تفریحی و گردشگری بام ملایر و بیش از 60 میلیارد ریال برای مجموعه مینی ورد(جهان کوچک) در ملایر توسط شهرداری هزینه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار