کد خبر: ۵۳۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸ 04 December 2017
به گفته ی خالد الفلیح وزیر نفت عربستان سعودی، ممکن است تولید کنندگان نفت در ماه ژوئن سال آینده ی میلادی، پس از روشن تر شدن چشم انداز بازار این محصول، اقدام به افزایش عرضه ی نفت کنند. مورد اخیر ممکن است علیرغم تصمیم جدید اوپک مبنی بر ادامه ی کاهش تولید نفت در نیمه ی دوم سال ۲۰۱۸ اتفاق بیفتد.


به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، اخیرا اعضای اوپک و همچنین کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال آتی میلادی تولید نفت را کاهش دهند. همچنین، با توجه به نگرانی های مطرح شده توسط روسیه در خصوص افزایش شدید و غیر منتظره ی قیمت نفت، و همچنین امکان استخراج بیشتر نفت شل توسط آمریکا با کاهش تولید نفت اوپک، توافق شد که امکان خروج از این قرارداد در صورت افزایش چشمگیر تقاضا و بالارفتن بی رویه ی قیمت نفت وجود داشته باشد.


آمادگی اوپک برای افزایش عرضه ی نفت در صورت وقوع اتفاقات غیر منتظره 


لازم به ذکر است که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از بشکه ای ۲۷ دلار در ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۶ به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه برسد. این نکته قابل ذکر است که تنها از ماه ژوئن سال جاری قیمت نفت به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته است.


خالد الفلیح، وزیر نفت عربستان، گفته است که در شرایطی که اتفاقات جدیدی رخ ندهد قرار نیست که '' در نیمه ی دوم سال ۲۰۱۸، اقدامات ( توافق شده توسط اعضای اوپک) تغییر یابد''. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که واکنش وی به افزایش تولید نفت در حالی که اوپک قرار است در ماه ژوئن سال آتی قرار داد کاهش تولید نفت را بازبینی کند چیست گفت: '' در عین حال، معتقدیم که این چشم انداز که چه زمانی قادر خواهیم بود به هدف خود (در مورد) بازاری متعادل دست یابیم در ماه ژوئن معلوم خواهد شد و (آن زمان) در مورد اینکه در سال ۲۰۱۹ چه کاری می خواهیم انجام دهیم فکر خواهیم کرد''. وی افزوده است که کشورش به همراه سایر تولید کنندگان بزرگ نفت آماده است که در واکنش به هرگونه اختلال غیر منتظره در بازار نفت، میزان عرضه ی این محصول را افزایش دهد.


در این رابطه، الفلیح بیان داشته است که '' ما نزدیک ۲ میلیون بشکه نفت در روز ظرفیت اضافه ی نفت داریم''. بنابراین، '' در صورت وجود هرگونه نیاز در بازار به مقدار کافی عرضه ی نفت وجود خواهد داشت''. به اعتقاد الفلیح، آمریکا با افزایش تولید نفت خود باعث بیشتر شدن عدم اطمینان در خصوص زمان کم شدن موجودی نفت خام شده است. به گفته ی وی '' باید صبر کنیم و (اتفاقات را) مشاهده کرده و (قرارداد کاهش تولید را) در ماه ژوئن بازبینی کنیم''.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار