خوشنویسی قزوین از گذشته افتخار آمیزی برخوردار است، در حال حاضر نیز این هنر به حیات خود ادامه می دهد ولی آینده آن با بیم و امید هایی همراه است که باید از هم اکنون مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران حوزه فرهنگ قرار گیرد.
کد خبر: ۵۲۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ 25 November 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا، حمایت مدیریت ارشد استان از دوسالانه خوشنویسی، تاکید بر استفاده از خوشنویسی در المان های شهری،آمیختگی این هنر با مباحث دینی و عرفانی، وجود استادان برجسته و هنرآموزان مشتاق، امید را در دل ها برای تدوام و تقویت این هنر ارزشمند در قزوین زنده کرده است.
از سوی دیگر با وجود مفتخر بودن قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران و اینکه این سرزمین از دیرباز مهد پرورش خوشنویسان بزرگی همچون میرعماد، عمادالکتّاب، و محصص مستشاری بوده که شاهکارهای زیادی از خود خلق و به گنجینه هنر ایران اضافه کرده اند، این هنر با مسایل و مشکلاتی در زمینه اقتصاد هنر و برخی کم توجهی ها مواجه می باشد که نیاز است مسئولان و دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر آنها را از میان بردارند تا گذشته پر افتخاراین هنر در آینده هم تداوم یابد.

** حمایت مسئولان ضامن بقا و تقویت خوشنویسی
احمد پیله‌چی استاد خوشنویسی در قزوین که بیش از 40 سال به این هنر پرداخته است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال‌هاست در انجمن خوشنویسان تهران و قزوین مشغول تدریس هستم و چهار دوره نیز عضو شورای سیاست گذاری دوسالانه خوشنویسی ایران بوده ام.
این استاد خوشنویسی فعال در خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق که 2 دوره جایزه خوشنویسی جهان اسلام را نیز از آن خود کرده، با بیان اینکه هنر متعهد و ارزشی در جامعه ما از جایگاه لازم در نزد مسئولان برخوردار نیست و این ضعف باید مرتفع شود، افزود: این در حالی است که حمایت مدیران ضامن بقا و تقویت خوشنویسی است.
وی خاطرنشان کرد: بی توجهی به هنرمند مانع از خلق آثار فاخر خواهد شد و تداوم افتخارات هنری استان در خوشنویسی نیازمند حفظ، حراست و نگهداری آثار است.

**ضرورت بهره مندی خوشنویسان از مزایای اقتصاد هنر
این استاد خوشنویسی تاکید کرد: طیف گسترده خوشنویسان از اقتصاد هنر محروم هستند در حالی که در این خصوص ظرفیت های فوق‌العاده‌ای هم در داخل و هم در خارج از کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه قشر خوشنویس آسیب‌پذیر هستند،افزود: خوشنویس حرفه‌ای کم داریم و از آنجا که خوشنویسی جزو کاربردی ‌ترین و پرکارترین هنرهاست، باید بستری آماده شود تا اقتصاد مربوط به این هنر بهبود یابد و در این رابطه باید مسئولان ورود پیدا کنند چرا که خود خوشنویس به‌ تنهایی نمی‌تواند کار خاصی در این زمینه از پیش ببرد.
وی با اشاره به جایگاه خوشنویسی قزوین و داشتن عنوان پایتخت خوشنویسی ایران،افزود: خوشنویسی قزوین در کشور جزو برترین ها از لحاظ کمی و کیفی است اما تاکنون توجه خاصی برای ارتقای این هنر صورت نگرفته به طوری که از محل اعتبارات مختلف هیچ بودجه ای برای اعتلای خوشنویسی قزوین اختصاص داده نشده است.
این استاد خوشنویسی با بیان اینکه خانه ما از دورن ابر و از بیرون آفتاب است، افزود: مسئولان باید برای حفظ و بقای هنر خوشنویسی به اساتید این هنر توجه داشته و آنها را مورد حمایت خود قرار دهند.
وی افزود: با توجه به اینکه قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران شناخته می شود، به پنج استاندار قبلی استان پیشنهاد ایجاد یک فروشگاه صنایع دستی و هنری در قزوین با محوریت خوشنویسی را دادیم که کاری در این خصوص صورت نگرفت اما امیدواریم در دوره استاندار فعلی در این خصوص اقدام شود.

**جای خالی موزه خوشنویسی در قزوین
استاد برجسته خوشنویسی قزوین راه اندازی موزه معاصر ویژه هنرمندان را ضروری دانست و گفت: با توجه به جایگاه مطرح خوشنویسی قزوین، شایسته است تا به عنوان پایلوت، نخستین موزه معاصر هنرمندان در استان به مرکزیت خوشنویسی در قزوین دایر شود.
وی اظهار کرد: در قزوین که نام پایتخت خوشنویسی را یدک می کشد؛ هنگامی که قصد تماشای آثار هنرمندان را داشته باشیم باید به هنرکده های شخصی خوشنویسان مراجعه کنیم که این کافی و شایسته نیست و باید یک مکان تجمیعی در این خصوص داشته باشیم.
پیله چی ادامه داد: جای خالی یک موزه خوشنویسی به شدت در شهر قزوین احساس می‌شود و با وجود انبوه خلق آثار توسط خطاطان استان،هیچ مکان دائمی برای نمایش آنها وجود ندارد.
وی ادامه داد: موزه هنرمندان گذشته قزوین در عمارت چهلستون دایر است ولی موزه ای برای هنرمندان معاصر وجود ندارد و امیدواریم پس از مرگ هنرمندان شاخص، آثار آنها را در موزه گذشتگان نبینیم و این اتفاق در زمان حیات آنها رخ دهد.

**برگزاری دوسالانه خوشنویسی قزوین از مهم ترین رویدادهای هنری کشور
رییس انجمن خوشنویسی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تاریخچه تاسیس این انجمن در سال 1350 توسط استاد ابوالحسن محصص مستشاری، گفت: انجمن خوشنویسان قزوین جزو نخستین انجمن‌های تاسیس شده در کشور به شمار می رود.
استاد مهرزاد محصص مستشاری افزود: قزوین به واسطه خوشنویسان بزرگ و برجسته ای که داشته است، پیوسته به صورت قطب خوشنویسی در سطح کشور و جهان مطرح بوده و می باشد که در این خصوص می توان از میرعمادحسنی قزوینی در عصر صفویه که آثارش زینت بخش موزه های مهم دنیاست، یاد کرد.
وی یادآور شد: اکنون 250 خوشنویس ممتاز، فوق ممتاز و استاد در انجمن خوشنویسان استان قزوین عضو هستند و فعالیت می‌کنند.
محصص مستشاری ادامه داد: در حال حاضر در شهرستان قزوین 150 نفر بارده ممتاز، فوق ممتاز و استاد، عضو انجمن خوشنویسان استان هستند و از نظر کیفی از جایگاه ارزنده ای در سطح کشور برخوردار هستند.
وی تاکید کرد: همچنین انجمن خوشنویسی قزوین دارای جایگاه خوبی در سطح کشور قرار است و جزو بهترین و موثرترین انجمن های هنری ایران به شمار می رود.
این هنرمند قزوینی از این شهر به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران نام برد و ادامه داد: برای حفظ این جایگاه ارزشمند باید بیشتر تلاش کرده و با برپایی همایش ها و نمایشگاه های تخصصی به ارتقای سطح هنر خط در استان و کشور کمک کنیم.
وی افزود: دوسالانه خوشنویسی ایران مهم ترین رویداد هنری در تاریخ خوشنویسی کشور در قزوین است که خوشبختانه تثبیت شده و هنرمندان خوشنویس کشور می توانند با شرکت در آن به تقویت، پایداری و ماندگاری این دوسالانه کمک کنند.
وی تصریح کرد: همه گروه های خوشنویسی از استادان پیش کسوت و نامی کشور گرفته تا هنرمندان مستعد و جوان و حتی نوجوان کشور می‌توانند در این رویداد هنری شرکت کرده و آخرین و بهترین آثار خلق شده خود را در 2 سال گذشته در معرض دید علاقمندان قرار دهند.
محصص مستشاری در ادامه هنر خوشنویسی را نیازمند تبلیغ و معرفی بیشتر دانست و گفت: متاسفانه در خصوص المان های شهری و تبلیغ خوشنویسی در شهر قزوین که پایتخت خوشنویسی ایران است کار چندانی صورت نگرفته است.

**اجرای طرح استعداد یابی خوشنویسی در مدارس
مسئول انجمن خوشنویسان استان قزوین از اجرای طرح استعدادیابی خوشنویسی در مدارس قزوین خبر داد و گفت: بر مبنای این طرح، کشف استعدادهای شاخص هنر خوشنویسی بین دانش آموزان در سطح مدارس استان در دستور کار قرار گرفته است.
محصص مستشاری با بیان اینکه این طرح که با همکاری انجمن خوش نویسان قزوین و اداره کل آموزش و پرورش استان اجرا شد، افزود: یک هزار نفر دانش آموز در مرحله اول این طرح شرکت کردند که با همکاری مدیران مدارس، نمونه آثار خط تحریری خود را به انجمن خوش نویسان قزوین ارسال کردند.
وی اظهار داشت: در نهایت 200 نفر از این تعداد در دوره های اول تا ششم ابتدایی برگزیده شدند و نمایشگاه و همایش دانش آموزان مستعد را برگزار کردیم.
محصص مستشاری با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار خطاطی دانش آموزان قزوینی،یاد آور شد: امیدواریم دانش آموزان قزوینی در چند سال آینده خوش خط‌ترین دانش آموزان کشور شوند.
وی با بیان این‌که برای دانش آموزان قزوینی تسهیلات آموزشی مختلفی را مهیا کرده ایم، تاکید کرد: یکی از این تسهیلات، تخفیف‌هایی است که برای حضور در کلاس‌های آموزشی انجمن به دانش آموزان اختصاص می‌دهیم و البته شهریه این کلاس‌ها برای سایر اقشار و علاقه مندان نیز بسیار پایین است.
محصص مستشاری به تالیف کتابچه خط تحریری در 6 جلد اشاره کرد و گفت: این کتاب‌ها برای پایه‌های اول تا ششم دبستان در نظر گرفته شده که به همت استانداری از ماه آینده به مرحله چاپ خواهد رسید و براساس رایزنی‌های انجام شده با اداره کل آموزش و پرورش قرار است که دانش آموزان تکالیف خود را از روی این کتاب‌ها و در قالب خط خوش تحریری بنویسند.
وی، استقبال بانوان از کلاس های خوشنویسی را چشمگیر اعلام کرد و گفت: استقبال بانوان از دوره های خوشنویسی بسیار خوب است و بیش از نیمی از شرکت کنندگان را این قشر تشکیل می دهند.
این هنرمند قزوینی با اشاره به حضور 300 هنرجو درتابستان امسال در کلاس های خوشنویسی شهر قزوین،افزود: امسال رکورد هنرجویان در تاریخ تاسیس انجمن شکسته شد.

**قزوین، کانون اصلی خوشنویسی
عضو شورای مرکزی انجمن خوشنویسان کشور و هنرمند قزوینی نیز در این خصوص گفت: خوشنویسی به عنوان هنری اصیل و‌بومی قلمداد می شود که در آن هنرمند تلاش دارد متنی با حفظ ارزش های زیبایی شناختی نگارش کند و این هنر هر چند منحصر به ایران نیست اما در سرزمین های اسلامی به ویژه ایران، از رتبه و منزلت ویژه ای برخوردار است.
ابوالقاسم یزدی اظهار داشت: به حق باید قزوین را به عنوان یکی از کانون های اصلی خوشنویسی بویژه خط نستعلیق به شمار آورد و بزرگانی چون میرعماد حسنی قزوینی که با استادی خط نستعلیق را به کمال رسانده و همین طور میرزا محمد حسین عماد الکتاب قزوینی،‌ میرزا محمد علی خیارجی قزوینی، عبدالمجید طالقانی،‌ ملک محمد قزوینی هر یک پشتوانه های معنوی این هنر محسوب می شوند.
استاد یزدی ادامه داد: دیارکهن قزوین به عنوان مهد خوشنویسی کشور از دیرباز جایگاه خوشنویسانی نامی و مردانی بوده که آثار ماندگار خود را برای اعتلای فرهنگ بزرگ ایرانی برجای گذاشته اند.
این استاد خوشنویسی افزود: در زمان حاضر در طول چهار دهه خوشنویسان قزوینی موجب صعود این هنر در قزوین شدند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هنرمندان بخصوص خوشنویسان توانستند به جایگاه والایی برسند که در هیچ دوره و عصر و زمانی به چنین جایگاهی نرسیده بود.
وی، برگزاری دوسالانه خوشنویسی را موجب اعتلای این هنر دانست و گفت: برگزاری جشنواره دوسالانه موجب شد ضمن شناسایی استعدادهای هنری، جایگاه پایتخت خوشنویسی قزوین در کشور تثبیت شود.
استاد یزدی، ضمن قدردانی از تلاش مرحوم استاد ابوالحسن محصص مستشاری در جایگاه هنری خوشنویسی قزوین افزود: اگر امروز قزوین توانسته جایگاه ویژه ای در خوشنویسی کشور کسب کند تا میزبان دوسالانه باشد بدون شک با همت و تلاش مرحوم محصص محقق شده و هنرمندان خوشنویس قدر زحمات هنرمندان بزرگ را خواهند دانست.

**تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره خوشنویسی در قزوین
استاندارقزوین نیز پیش از این درنشست انجمن خوشنویسی استان گفته بود: شورای سیاستگذاری جشنواره خوشنویسی با حضور صاحب نظران این رشته از نقاط مختلف کشور تشکیل خواهد شد.
عبدالمحمد زاهدی کمک به چاپ کتاب، برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان و توجه به اقتصاد هنر را ضروری دانسته و از شهرداری ها خواسته بود تا درالمان ها( نمادهای ) شهری از آثار هنر خوشنویسی استان استفاده کنند.
وی همچنین گفته است، هنر خوشنویسی با مفاهیم دینی و عرفانی آمیخته شده است بنابراین باید افتخار پایتخی خوشنویسی ایران همچنان برای قزوین حفظ شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار