کد خبر: ۵۲۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ 14 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»در حالی که 99 درصد جواهرات موجود در بازار به شیوه ماشینی تولید می‌‏‏شوند، تنها جواهرساز سنتي یزد تلاش دارد با آموزش معلولان در کارگاهی 9 متری از فراموشی و نابودي اين هنر قديمي جلوگيري كند.
«محمدجواد زارع» تنها قلم‏زن جواهرات استان که مبادرت به تولید زیورآلات سنتی در استان یزد می‌ کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با هشدار در مورد رو به فراموشی رفتن هنر تولید زیورآلات سنتی در یزد، تصریح کرد:  در این هنر با استفاده از قلم و کنده ‎ کاری روی طلا، نقوش و خطوط زیبایی خلق می‏‏شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد طلای یزد، اظهار می‌ کند: ساخت زیورآلات یکی از هنرهای سنتی شهر تاریخی یزد است و با توجه به هنر یزدی‌ ها در این بخش و این که اکثر آنها با طلای عیار 20 تولید می‏‏‌شود، به یک برند برای این دیار تبدیل شده است.

وی  که بیش از 20 سال سابقه طلاسازی، قلم‌زنی روی طلا و تراش سنگ‌های قیمتی دارد، می‌ گوید: هنر تولید زیورآلات سنتی در گذشته رونق و بازار خوبی داشت اما متأسفانه در حال حاضر از این صنعت حمایت چندانی نمی‌شود .

زارع معتقد است که عدم حمایت از صنعت زیورآلات سنتی، این هنر قدیمی که اکنون اندک شماری از هنرمندان کشور در این حوزه فعالیت می‏‏‌کنند را نسبت به ادامه این فعالیت بی‌ انگیزه خواهد کرد.

این طلاساز یزدی با اشاره به استحکام و کیفیت طلای سنتی یزد، خاطرنشان می‏‏‌کند: متولیان امر با حمایت از این صنعت سنتی می‌توانند در راستای جهانی ‌کردن و شهرت آن گام بردارند و این صنعت را همانند زیلو، ترمه و سفال یزد که مورد حمایت قرار گرفت، در جهان زبانزد کنند.

وی می‌ گوید: تاکنون برای شناساندن این حرفه، اقدامی از سوی مسئولان استان صورت نگرفته است در حالی که فعالان این حوزه تلاش دارند تا با ساخت کارهایی زیبا با بازارهای جهانی رقابت کنند.

زارع با اشاره به این ‌که حدود 99 درصد از ویترین‌های یزد از طلای ماشینی پر شده است، تصریح می‌کند: ماندگاری و زیبایی طلای سنتی بسیار بیشتر از زیوآلات جدید و ماشینی است و باید استفاده از جواهرات سنتی در ویترین‌های مغازه‌ها اجباری شود تا مانع فراموشی این صنعت قدیمی شود.

این هنرمند استان با بیان این‌ که در حال حاضر هیچ کسی در استان در زمینه‏‏‌ی قلم‌زنی روی طلا به روش سنتی فعالیت نمی‌ کنند، خواستار مساعدت مسئولان برای برگزاری یک دوره آموزشی برای علاقه‌مندان برای جلوگیری از فراموش شدن این نوع هنر و حفظ آن می‏‏‌شود هر چند که بارها این پیشنهاد را مطرح کرده ولی استقبالی نشده است.

زارع که در تنها کارگاه تولید طلاهای سنتی استان به افراد معلول و ناشنوا آموزش می‏‏‌دهد، در این باره اظهار می‌کند: در حال حاضر 13 معلول در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند و امیدوارم با فراگیری این صنعت، قدمی در راستای حفظ این هنر برداشته باشم.

وی از عمده مشکلات خود را نبود فضای کافی برای آموزش افراد علاقمند ذکر و عنوان می‌کند: قطعاً یک کارگاه 9 متری، مکان مناسبی برای آموزش علاقمندان به این رشته نیست.

زارع در پایان نیز خاطرنشان می‏‏‌کند: اگر این هنر قدیمی که ظرفیت خوبی برای جهانی شدن دارد، حمایت نشود و از رونق بیافتد، دیگر هیچ هنرمندی به سمت این حرفه نخواهد رفت هر چند که اکنون نیز استقبال از این شغل رو به کاهش است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار