نورالله‌زاده با بیان اینکه پیش از اجرای طرح پیاده راه سازی خیابان بوعلی برخی مخالف و نگران اعتراض مردم بودند، تصریح کرد: اما اجرای طرح و اتمام آن با همراهی مردم باعث شد این تجربه به دست آید که وقتی پروژه اجرا شود و مردم ویژگی‌های آن را ببینند همراه خواهند شد و امروز خود خواهان اجرای کامل طرح در میدان امام هستند.
کد خبر: ۵۱۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 30 October 2017
اجرای طرح پیاده راه سازی خیابان اکباتان و میدان امام خمینی‌(ره) همدان از وجه‌های مختلفی تشکیل شده و معترضانی در جامعه به ویژه کسبه و اصناف دارد که بررسی آن‌ها سبب بهتر دیدن شدن و زوایای پیدا و پنهان این طرح می‌شود.

به گزارش تسنیم، در آخرین روزهای کاری شورای اسلامی شهر همدان در دوره چهارم بود که کلنگ اجرای پیاده راه سازی خیابان اکباتان و میدان امام خمینی‌(ره) بر زمین زده شد تا مرکزی‌ترین نقطه همدان به یکی از جاذبه‌های توریستی شهر بدل شود.

با توجه به اینکه خیابان بوعلی نیز به تازگی به پیاده راه تبدیل شده است و اکثر مردم همدان نیز از آن طرح استقبال کردند، انتظار می‌رفت طرح میدان امام و خیابان اکباتان با انتقادات و مخالفت‌های کمتری روبه‌رو شود اما این پیشی بینی‌هاچندان درست از آب درنیامد و انتقاداتی از سوی مردم به ویژه کسبه مطرح شد، انتقاداتی که هنوز برخی از کسبه‌ خیابان بوعلی آنان را مطرح می‌کنند. اگر رفت و آمد خودروهای مختلف به ویژه خودروهای عمومی قطع شود موجب خواهد شد که کسب و کارهای واحدهای صنفی که میلیاردها تومان ارزش سرقفلی آن‌ها کاهش یابد. هرچند همچنان برخی از کسبه‌ خیابان بوعلی از طرح پیاده راه سازی همچنان ناراضی هستند.

یکی از کسبه خیابان بوعلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار اظهار داشت: اجرای پیاده‌راه بوعلی سبب شده است که بستر فعالیت دست فروشان در این خیابان بهتر فراهم شود.

رضا امیدپور، مدیر یکی از فروشگاه ‌های پوشاک خیابان بوعلی، افزود: فعالیت بیشتر دست فروشان به رونق کسب و کار واحدهای صنفی قانونی آسیب وارد می‌کند.با این وجود برخی از مردم از اینکه در این خیابان پیاده روی کنند، اظهار رضایت دارند، اما کسبه خیابان اکباتان و همچنین ضلع‌های مختلف میدان امام خمینی معتقدند که ماهیت میدان و خیابان اکباتان، با نوع کسب و کارهای موجود در خیابان بوعلی متفاوت است و این افراد نیز نسبت به آینده کسب و کار اظهار نگرانی دارند.

حسین پلوئی، یکی از کسبه دور میدان امام در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: امید ما برای بهبود وضعیت کسب و کار است اما جلوگیری از ورود خودرو به میدان ممکن است میزان مراجعه مردم را به مرکز شهر را کاهش دهد و همین مسئله می‌تواند به میزان کسب و کار لطمه وارد کند.

ابتدا باید زیر پای مردم ساماندهی شود

نماینده کسبه یکی از ضلع‌های میدان امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه اجرای عملیات عمرانی سبب تأثیر منفی بر کسب و کار شده است، گفت: البته پس از اجرای طرح وضعیت کسب و کار چگونه شود، چندان مشخص نیست.

سعید طلائی با بیان اینکه گرد و خاک حاصل از عملیات عمرانی مزاحمت بسیاری برای کسبه و مردم فراهم کرده، افزود: بارها عنوان کردیم راهکاری برای جلوگیری از بلند شدن گرد وخاک بیندیشند که چندان به آن وقعی نهاده نشده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح، مسئولان شهری، نمایندگان کسبه اضلاع مختلف میدان را به نشست هم اندیشی دعوت کردند، تصریح کرد: قرار شد ابتدا پیاده راه سازی را آغاز و پس از اتمام آن وارد محوطه میدان شوند تا مردم و کسبه کمتر با مشکل مواجه شوند در حالی که در هنگام اجرا، این روندی که بر آن توافق کردیم، معکوس شد.

این کسبه میدان امام خمینی(ره) با بیان اینکه مراجعه ما به مسئولان نیز مفید فایده واقع نشده، ادامه داد: اگر باران ببارد همه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند و مسئولان اگرچه قول می‌دهند اما پیمانکار با توجه به نظر خود عمل می‌کند.

طلائی در باره آینده میدان مرکزی شهر و تبدیل آن به پیاده راه کامل می‌گوید: اگر همه خیابان‌های منتهی به میدان امام خمینی(ره) مسدود شود، کسب و کار در میدان از رونق گذشته خود برخوردار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه میدان امام خمینی قلب بازار همدان است، می‌افزاید: اگر این قلب از تپش باز ایستد، کسب و کار با مشکل مواجه می‌شود.

این کاسب با اشاره به اینکه تقاضای اصلی کسبه و مردم ساماندهی راه عبور و مرور مردم است، تأکید کرد: ابتدا باید این اتفاق قبل از فرا رسیدن فصل بارش انجام شود تا با خیالی آسوده بتوان کل طرح را اجرا کرد.

طلائی با بیان اینکه بارش برف و باران به دلیل شیب میدان به داخل مغازه‌ها هدایت می‌شود، ادامه داد: برخی اوقات اجرای این طرح را با میدان نقش جهان اصفهان مقایسه می‌کنند که این قیاس صحیح نیست و موقعیت میدان اصفهان با همدان متفاوت است و نباید این مقایسه انجام شود.

وی تأکید کرد: حتی کسبه یک ضلع میدان حاضر شدند که یک هفته تعطیل کرده و تحویل پیمانکار بدهند تا کار اجرایی پیاده راه به اتمام برسد.

گرد و غبار، چوب لای چرخ سلامتی

یکی دیگر از کسبه دور میدان امام خمینی(ره) نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه این گرد و غبار هم برای سلامتی مردم به ویژه کسبه مضر است، خاطرنشان کرد: مدیریت قوی برای اجرای ای طرح نیز صورت نمی‌گیرد و موجب اختلال بیشتر در کسب و کار می‌شود.

قیاس جوادی با بیان اینکه عملیات عمرانی البته سبب رفتن موش‌ها از میدان شده، گفت: یک بارندگی در این ایام سبب ایجاد چالش‌های بیشتر برای کسبه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اجناس در داخل مغازه‌ها کاملا تحت تأثیر گرد و خاک قرار گرفته، اظهار داشت: هزینه‌های مغازه‌ها در مرکز شهر بیشتر است و به همین دلیل کاهش عبور و مرور باعث آسیب خواهد شد.

این کسبه هم بر تکمیل جلو مغازه‌ها در ابتدای کار و سپس پرداختن به داخل میدان تأکید کرد.

اما برخی نیز معتقد هستند که آغاز این طرح شتابزده انجام شد تا شورای چهارم بتواند این ادعا را داشته باشد که او آغاز کننده این طرح بوده است و به همین دلیل همه جوانب کار در نظر گرفته نشده است.

برای پاسخ به این پرسش و البته سایر سئوالات و ابهامات موجود در جامعه با یکی از اعضای شورای اسلامی شهر که در هر دو دوره چهارم و پنجم حضور داشته به گفت‌و‌گو پرداختیم.

تغییر و اصلاح تأسیسات میدان لازم و ضروری بود

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان اینکه از آنجا که انتخابات به اتمام رسیده بود و اعضا به رأی آوری نیاز نداشتند، استدلالی که برای تعجیل اجرای طرح پیاده راه سازی را انجام می‌دهد، رد می‌کند.

نرگس نورالله زاده با بیان اینکه هنوز عملیات عمرانی میدان به حاشیه‌ها و به سمت مغازه‌ها نرسیده، اظهار کرد: ابتدا باید تأسیسات زیر زمینی موجود که چندین سال پیش برای مغازه تعبیه شده بود باز سازی می‌شد تا نیاز به برهم زدن طرح جدید پس از اجرای آن نباشد.

وی با اشاره به اینکه کار عمرانی مربوط به شهرداری از مرکز میدان آغاز شد، افزود: اما همزمان با توجه به این که به زمستان برخورد نکنیم، مجبور شدیم که سایر شرکت‌های خدمات رسان نیز تغییرات لازم را در تأسیسات موجود به عمل بیاورند تا یک طرح با کمترین نقص ممکن اجرا شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: اگر قرار بود این تغییرات همزمان انجام نشود به فصل سرما برخورد می‌کردیم و مجبور به توقف عملیات عمرانی می‌شدیم که باعث طولانی‌تر شدن اجرای عملیات عمرانی می‌گردید.

نورالله‌زاده با بیان اینکه منفعت کار عمرانی به سرعت آن است، خاطرنشان کرد: اگر یک پروژه عمرانی طولانی مدت شود سبب آسیب‌های اجتماعی بیشتر و البته هزینه برای مدیریت شهری خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر اجرای عملیات توسط شرکت‌های خدمات رسان به تعویق می‌افتاد پس از اجرای پروژه شهرداری آنان خواهان عملیات حفاری و تشدید هزینه‌های بیشتر بودند که طبیعتا در این صورت انتقادات بیشتری بر طرح وارد می‌شد.

اصول اولیه در طراحی جدید میدان رعایت شده است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان درباره طراحی اجرای نماسازی میدان امام خمینی(ره) و انتقادات مطرح شده نیز در پاسخ به تسنیم گفت: در طراحی‌هایی که انجام شده به نظر می‌رسد، یک سری از اصول اولیه رعایت شده است.

نورالله‌زاده ادامه داد: البته حاضر هستیم با کارشناسان نشست برگزار کنیم و نقطه نظرات آنان را بشنویم و در صورت لزوم پاسخ ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه این پروژه در سال 1385 ابلاغ شد، اظهار داشت: در آن زمان به دلیل وجود مشکلاتی در مدیریت شهری اجرای پروژه به تعویق افتاد و به همین دلیل اعضای شورای چهارم تصمیم گرفتند که برای جلوگیری از تعویق اجرای آن، عملیات عمرانی را به تعویق نیندازند.

نماینده مردم در شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در سنوات سال 89 و 90 خیابان بوعلی مسدود شد، افزود: پس از این اقدام برخی به باز کردن مجدد آن اقدام کردند و به همین دلیل برای جلوگیری از بروز چنین سرنوشتی برای طرح پیاده راه سازی عملیات عمرانی آغاز شد.

نورالله‌زاده با بیان اینکه پیش از اجرای طرح پیاده راه سازی خیابان بوعلی برخی مخالف و نگران اعتراض مردم بودند، تصریح کرد: اما اجرای طرح و اتمام آن با همراهی مردم باعث شد این تجربه به دست آید که وقتی پروژه اجرا شود و مردم ویژگی‌های آن را ببینند همراه خواهند شد و امروز خود خواهان اجرای کامل طرح در میدان امام هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کسبه خیابان‌هایی که پیاده راه اجرا نشده به مدیریت شهری برای اجرای هرچه زودتر طرح مراجعه می‌کنند، ادامه داد: این تجربه‌ها نشان داد که به دلیل پایان دوره چهارم و طبیعتا انتخاب شهردار و آغاز فصل سرما شروع عملیات عمرانی طرح امکان پذیر نیست و تعویق آن ممکن است سبب تعطیلی دوباره طرح برای چند سال شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه عملیات عمرانی قبل از بارش برف به اتمام نخواهد رسید، اظهار کرد: بخشی که نزدیک به مغازه‌ها هستند که عملیات عمرانی مربوط به آن‌ها تمام می‌شود و احتمال دارد که پیش از پایان یافتن سال این عملیات به اتمام برسد.

هر سال پیاده راه‌سازی یک خیابان، سیاستی که در دوره چهارم شورای شهر تعریف شد

نورالله‌زاده در پاسخ به این پرسش که عملیات پیاده راه سازی سایر خیابان‌ها چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: هنوز شورای پنجم سیاست‌های کلی بودجه خود را ابلاغ نکرده اما آنچه مورد نظر شورای چهارم بود این بود که با توجه به مشکلات بودجه شهرداری هر سال یک خیابان به پیاده‌راه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه بودجه اجرای این عملیات از محل پرداخت عوارض مردمی است، اظهار کرد: بودجه اجرای این طرح‌ها از محلی خارج از منابع داخلی شهرداری‌ها تأمین نمی‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای پنجم با اشاره به اینکه طی چهار سال آینده همه خیابان‌ها به پیاده راه تبدیل می‌شوند، بیان کرد: البته سیاست شورای پنجم به طور کامل مشخص نشده و باید دید منابع مالی چه وضعیتی خواهند داشت که اگر بودجه مورد نیاز تأمین شود امکان اجرای طرح خیابان‌های دیگر در مدت زمان کمتری فراهم خواهد شد.

قول کمک استاندار به پیاده‌راه سازی هنوز محقق نشده است

نورالله‌زاده در پاسخ به این پرسش که استاندار همدان در افتتاحیه پیاده راه بوعلی قول مساعد برای تأمین بخشی از بودجه اجرای پیاده‌راه سازی مناطق باقی مانده بود، داده بود، به کجا رسیده، گفت: هنوز از این قول بودجه‌ای محقق نشده است.

وی در ادامه درباره مشکلاتی که برای برخی از مشاغل خیابان اکباتان پس از پیاده راه شدن این خیابان رخ می‌دهد، نیز در پاسخ به تسنیم، اظهار داشت: در این بخش شهرداری به تنهایی نقش آفرین نیست به همین دلیل قرار است که مدیریت شهری یک مشاور بگیرد و شیوه جایگزینی تغییرات شغلی توسط مشاور در خیابان اکباتان مشخص می‎شود

این عضو شورای اسلامی شهر همدان افزود: در خیابان بوعلی نیز پزشکان حضور دارند که در شرایط فعلی کارکرد سابق خود را ندارند و باید تغییراتی ایجاد شود، پس باید مشاوری بیاید تا بر اساس ظرفیت‌ها جایگزینی شغل‌ها را مشخص کند.

نورالله‌زاده با بیان اینکه هنوز طرح مصوبی برای جایگزینی شغلی نداریم تا مشاور گرفته شود، تصریح کرد: تغییرات شغلی یکی از عوامل الزام آور است که باید برای دیدن نتیجه نهایی طرح پیاده‌راه سازی انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار