علی درویشی دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش
کد خبر: ۵۱۴۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ 26 October 2017
مرا هتمتی یا هلتمتی بخوانید نه آنگونه که بیگانگان (ایلام – عیلام) می خواندند.نامی که کاتبان میان رودان (بین النهرین) که از آبرفت به فلات ایران می نگریستند آنرا ساختند و این نام را درباره مناطق متفاوت جنوب غرب ایران و مردمان آن بکار بردند. در منابع سومری نیمه هزاره سوم پیش از میلاد نام ایلام یا سومر نگار NIM  به معنی ساده بلند نوشته شده است که اغلب با معرف KI به نشانه سرزمین ، مملکت همراه بود. در سده ی 18 پیش از میلاد در زبان ایلامی برای سرزمینی که کاتبان بیگانگان ( سومری ها و اکدی ها) آن را ایلام توصیف کرده اند نام هل هتمتی Hal Hatamti  بکار می رود.

از برجسته ترین آثار تاریخی ایران که پیشینه تاریخی آن به هزاره دوم پیش از میلاد می رسد در چغازنبیل کشف شده است. چغا در گویش لری بختیاری به معنای تپه می باشد، تا پیش از کاوش های باستان شناسی این محل تپه ای به شکل سبد (زنبیل) وارونه دیده می شد که ساکنین منطقه آنرا چغازنبیل نامیدند.

شاه اونتاش – نپیرشه Untash-napirisha   در حدود 1250 پیش از میلاد در محل کنونی چغازنبیل یک شهر مقدس ( دور اونتاش یا ال اونتاش) را بنا گذاشت که در مرکز آن برج چند پایه ای به بابلی زیگورات ( کلمه زیگورات یا زیقورات از ریشه زیقورتو اکدی است که در متن های بابلی و آشوری به معنی معبد می باشد) قرار داشت.

در سال 1935 میلادی براون Brown یک جوینده نفت اهل زلاند نو ، در هنگام پرواز بر فراز منطقه از دیدن تل خاکی بزرگ که بوسیله دو دیوار احاطه شده است ، متعجب شده بود . بین سال های 1951 تا 1962 میلادی پس از حفاری های اولیه ای که قبل از جنگ اول جهانی انجام شده بود ، آثار زیادی توسط گروه باستان شناسی تحت نظر گیرشمن از زیر خاک بیرون کشیده شد.

شادروان شهریار عدل با هزینه شخصی خود ، برای ثبت آثار جهانی ایران تلاش مضاعفی انجام می دهد این در حالی بود که ایران تازه عضو کنوانسیون جهانی میراث فرهنگی شده بود.در آن زمان سه اثر ایران نامزد ثبت جهانی می شوند : 1- چغازنبیل که در 1دی 1348 با شماره  895 در آثار ملی ایران ثبت گردیده بود. 2- تخت جمشید  3-میدان نقش جهان اصفهان 
در طی سه نشست در 26 اکتبر 1979 میلادی برابر با 4 آبان 1358 چغازنبیل با شماره 113 به عنوان اولین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید. خاورشناسان چغازنبیل را نخستین ساختمان مذهبی ایران می دانند.

4 آبان 1396 مصادف با سی و هشتمین سالروز ثبت جهانی چغازنبیل در حالی برگزار گردید که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به ترتیب برای مدارس و بازدید عموم بصورت رایگان در اختیار تمامی علاقه مندان تاریخ و فرهنگ ایران زمین قرار گرفت.

حضور دانش آموزان دبستان نجمه منطقه شائور (شاهپور) به منطقه تاریخی چغازنبیل با برنامه هایی از قبیل طناب کشی ، خشت زنی آغاز و در انتها به تمامی دانش آموزان هدایایی به رسم یادبود تقدیم گردید. حضور کارشناسان پایگاه جهانی چغازنبیل و پرسنل زحمتکش یگان حفاظت  در این برنامه ها موجب نظم و شور شوق در بین دانش آموزانی شد که شناخت اندکی از تاریخ و آثار جهانی و ملی  کشور خود ایران داشتند.

حضور انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش ، دانش آموزان منطقه شائور (شاهپور) ، مسولین و علاقه مندان در این اثر جهانی نوید فصل جدیدی در تاریخ ایران را  می دهد، فصلی که نشان از آشتی ملی با آثار تاریخی و باستانی دارد. امید است که با برنامه ریزی های اداره میراث فرهنگی ، پایگاه های جهانی ، یگان حفاظت و هماهنگی و تعامل بین اداره آموزش پرورش و دیگر ادارات حفاظت در بین مردم نهادینه شود تا دیگر شاهد تخریب و حفاریهای غیر مجاز نباشیم.

جا دارد از زحمات تمامی دست اندرکاران و کارشناسان پایگاه جهانی چغازنبیل با مدیریت مهندس سرکار خانم عاطفه رشنویی و پرسنل زحمت کش یگان حفاظت که در برگزاری و حفظ آثار تاریخی شوش تلاش می کنند تشکر می نماییم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار