معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: فعالان صنایع دستی خراسان رضوی از ۲ سال قبل تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند.
کد خبر: ۵۰۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ 16 October 2017
به گزارش تابناک  : محمد مطیع اظهار داشت: صادرات صنایع دستی خراسان رضوی با مبنای طلا افزایش حدود 10 تا 20 درصد داشته که به واسطه همین مهم صادرکننده نمونه کشوری شده‌ایم. مجموع صادرات صنایع دستی استان در شش ماهه اول سال افزایشی نداشته اما امیدواریم در ادامه سال با تمهیدات اندیشیده شده به افزایش چشم گیری برسیم.

وی با اشاره به این که صادرات فیروزه و زیورآلات در مشهد بیشتری چمدانی است ادامه داد: آمار ما در این زمینه برگرفته از اطلاعات ارائه شده توسط گمرک است که البته این آمار به دلیل تعیین دیرهنگام تعرفه‌های گمرکی با تاخیر به دست میراث فرهنگی می‌رسد.

مطیع صادرات زیورآلات و گلدوزی‌ها را از بیشترین موارد صادر شده اعلام و بیان کرد: بیشتر گردشگران خارجی در شهر مشهد عرب هستند که علاقه زیادی به زیورآلات و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دارند.

وی با بیان این که بیشتر صادرات به کشورهای همجوار همانند عراق انجام می‌شود اظهار داشت: حمایت ما از این صنایع شامل تسهیلات، بیمه هنرمندان، برگزاری نمایشگاه‌ها و معافیت‌های مالیاتی است.تاکنون حدود 90 مورد از صنایع دستی استان "مُهر اصالت" خورده که از این تعداد هفت مورد نشان یونسکو دارند.

مطیع افزود: تعداد هنرمندانی که در حال حاضر در استان فعالیت می‌کنند بیش از 9 هزار نفر با مجوز و حدود 20 هزار نفر بدون مجوز هستند.

بیش از دو هزار دلار ارزش صادرات صنایع دستی استان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: در شش ماهه سال 96 حدود دو هزار و 31 نفر از هنرمندان صنایع دستی بیمه شدند و ارزش صادرات صنایع دستی برابر با بیش از دو هزار دلار بوده است. تعداد صدور پروانه‌های تولید انفرادی و کارگاهی به ترتیب 382 و 10 مورد و آموزش‌های عمومی و شاغلان نیز 885 و 294 کارگاه بوده است.

وی بیان کرد: تعداد نمایشگاه‌های برگزار شده در شش ماهه اول سال 1396 برابر 13 و تعداد بازارچه‌های دائم صنایع دستی، بازارچه‌های موقت صنایع دستی، فروشگاه‌های صنایع دستی، نمایشگاه‌های منطقه‌ای و نمایشگاه‌های سراسری به ترتیب برابر با سه، 6، 12، 6 و هفت مورده بوده است.

مطیع با اشاره به این که در زمینه صنایع دستی سرمایهگذاری خارجی نداریم و دلیل این امر عدم وجود امنیت سرمایه است گفت: از دیگر دلایل این امر تغییر قوانین و برخورد سلیقه‌ای با موضوع‌ها است که سبب عدم تمایل به سرمایه‌گذاری بلندمدت در حوزه صنایع دستی شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: طبق توافق نامه‌هایی که با صندوق مهر در سال گذشته داشتیم از 5 تا 100 میلیون ارائه تسهیلات به فعالین حوزه صنایع دستی صورت گرفت اما در سال جاری هنوز تفاهم نامه‌ای در این زمینه نداریم.

تسهیلاتی به صنایع دستی پرداخت نشده است

مطیع در ادامه تصریح کرد: آخرین زمان ارائه تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی، درخواستی‌های سال 94 بود که در سال 95 پرداخت شد و از آن زمان تاکنون هیچ تسهیلاتی به هنرمندان ارائه نشده است.با توجه به این که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیچ منبعی برای ارائه تسهیلات ندارد؛ عدم ارائه تسهیلات به فعالان حوزه صنایع دستی آسیب زیادی وارد می‌کند.

مطیع در مورد واردات کالاهای چینی اظهار داشت:هیچ کشوری نمی‌تواند واردات نداشته باشد؛ ما باید خود را به سطحی برسانیم که سطح جنس داخلی از کالاهای وارداتی و چینی بالاتر باشد.

وی با تاکید بر این که نمی‌توانیم مرزهای کشور را ببندیم زیرا از بازار جهانی عقب می‌مانیم گفت: تنها راهکار حل این مشکل تقویت صنایع دستی است که با تفسیر وضعیت کنونی امکان پذیر نیست.

مطیع با اشاره به این که طرح‌ها در حوزه صنایع دستی باید نهادینه و مدون شود اظهار داشت: صنایع دستی ما بد نیست بلکه بلد نیست باید چگونه کار کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: اگر می گوییم صنایع دستی زود بازده ترین شغل‌ها را دارد بنابراین باید در اولویت توجه قرار گیرد و تسهیلات ارائه شود که شرایط کنونی چیزی خلاف این را نشان می‌دهد.

مطیع از اخذ مالیات و بیمه در ابتدای آغاز به کار کارگاه‌های صنایع دستی گلایه کرد و افزود: باید ابتدا بگذاریم کارگاه‌های صنایع دستی به تولید و اشتغال برسند و بعد از آن شروع به بیمه گرفتن و مالیات کنیم که بسته‌های حمایتی در این زمیه چاره ساز هستند.





منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار