تابناک: باوجود اینکه وعده ها در آذرماه از جاری شدن آب در زاینده رود در اسفندماه جاری برای کشت بهاره کشاورزان خبرمیداد اما اکنون برخی ابهامات سد راه باز شدن پای آب به رودخانه در آخرین ماه سال شده است.
کد خبر: ۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳ 15 February 2015
به گزارش تابناک، ساعت 24 روز دهم آذرماه بود که دریچه های سد زاینده رود پنج روز زودتر از آنچه که باید بسته می شد، بسته شد تا آخرین قطره های آب مورد نیاز برای کشت کشاورزان شرق اصفهان که در زاینده رود جاری بود به زمین های شرق اصفهان برسد و کشت پاییزه کشاورزان صورت گیرد. کشتی که به گفته محمدرضایی رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان ناتمام ماند و آنگونه که باید به کام کشاورزان شرق نرسید. چراکه در همان ابتدای تخصیص آب برای کشت پاییزه که قرار بود تنها برای کشاورزان شرق باشد، با برخی فشارها به کشاورزان غرب و شمال اصفهان نیز اختصاص یافت و بسیاری از کشاورزان شرق از حق کامل خود محروم ماندند.

از سوی دیگر میزان آب اختصاص یافته به قدری نبود که بتواند تمام زمین های شرق اصفهان را سیراب کند و به همین سبب تنها زمین هایی که در آستانه ورود آب زاینده رود قرار داشتند توانستند از آب برای آبیای کشت خود استفاده کنند.

محمدرضایی در این زمینه گفت: ضروری است که به منظور آب رسانی به کشاورزان شرق اصفهان، بر اساس ابلاغ مصوبات وزارت نیرو، آب زاینده‌رود برای مرحله دوم جاری شود تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به ثمر برسانند.

وی با بیان اینکه قرار است آب زاینده‌رود در مرحله دوم برای مدت 3 ماه در این رودخانه جاری باشد، افزود: زمان باز شدن آب در مرحله دوم، بر اساس نظر کمیته 5 نفره آب تعیین می‌شود و این کمیته با در نظر گرفتن میزان‌ بارش‌ها و وضعیت آب‌، برای باز شدن مجدد آب تصمیم‌گیری کرده و زمان آن را اعلام می‌کند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان بیان کرد: اگر در اسفند میزان بارش‌ها به میزان خوبی انجام شود، باز شدن زاینده‌رود به نیمه دوم اسفند موکول می‌شود ولی اگر این امکان وجود نداشته باشد، به دلیل نیاز کشت کشاورزان به آب، این اقدام زودتر انجام می‌شود و در نیمه نخست اسفند، آب جاری می‌شود.

وی با اشاره به مقدار آب آزادسازی شده در مرحله نخست باز شدن آب زاینده‌رود گفت: با توجه به مقدار آبی که در دور نخست از پشت سد زاینده‌رود آزادسازی شد، کشاورزانی که از حق آبه از آبی زاینده‌رود داشتند، 40 الی 50 درصد زمین‌های خود را زیر کشت بردند بنابراین ضروری است که آب زاینده‌رود برای دور دوم نیز جاری شود و این محصولات به ثمر برسد.

محمدرضایی به میزان آبی که قرار است در دور دوم آزادسازی شود اشاره کرد و افزود: بر اساس توافق‌های انجام شده، قرار بود 400 میلیون مترمکعب آب به کشاورزان تعلق گیرد که 150 میلیون متر مکعب از این مقدار در مرحله نخست آزادسازی شد و 250 میلیون متر مکعب آن نیز در مرحله دوم و در مدت 3 ماه به دست کشاورزان می‌رسد.

حال با وجود این وعده ای که به کشاورزان شرق البته براساس خواسته خود کشاورزان داده شده است، خبرها از احتمال جاری شدن آب برای کشت بهاره در سال آینده سخن می گوید و ممکن است اسفندماه خبری از جاری شده آب در زاینده رود نباشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در اظهارنظری تازه در خصوص جاری شدن یا نشدن آب در اسفندماه گفته است: قرار نبود که آب در اسفند امسال جاری شود بلکه تنها در همین مقدار جزئی است که رودخانه آب باریکه‌ای داشته باشد.

وی افزود: از 400 میلیون متر مکعب آب اختصاص یافته به کشاورزان اصفهان، 250 میلیون متر مکعب در اردیبهشت و خرداد تامین می‌شود زیرا در آن زمان برای برداشت محصول کشاورزان نیاز به آب دارند که البته اختصاص آن در حال حاضر مشخص نیست.

با وجود اعلام نظرهای قبلی در خصوص بازشدن آب در اسفندماه و درخواست کشاورزان مبنی بر باز شدن دریچه های سد در همین زمان، حال این روند گویی تغییر یافته است و ممکن است این آب در سال آینده تخصیص یابد که البته همین موضوع هم در هاله ای از ابهام قرار دارد چراکه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: این اما و اگرها به این دلیل است که ممکن است باز کردن این آب برای اردیبهشت لطمه به آب بزند زیرا موجودی آب شاید کفاف آن زمان را ندهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ذخیره آب پشت سد 240 میلیون متر مکعب است و با توجه به وضعیت آب پشت سد، شاید حق‎آبه کشاورزان به صورت کامل تامین نشود. متاسفانه امسال بارندگی‌های اطراف حوزه آبریز زاینده‎رود زیاد نبود و با ادامه وضعیت کنونی شاید حق‌‎آبه مورد نیاز تأمین نشود.

حجه‌فروش خاطرنشان کرد: در صورت عدم اختصاص حق‎آبه مورد نیاز کشاورزان شرق اصفهان، آنها ضرر زیادی می‌بینند زیرا در پائیز تلاش بسیاری صورت گرفته و تمام کشت پائیزه کشاورزان از بین می‎رود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
شرق اصفهان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
هرچه زودتر براى اب اقدام كنيد اب يزد را برگردانيد به زاينده رودومارااز گدايي اب نجات بديد اين حق اصفهان اولين مقصد اب ميباشد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
کاش از قبل برنامه درستی در زمینه مدیریت آب چیده می شد که الان اختلاف به این شکل! ایجاد نشه...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار