کد خبر: ۴۹۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ 23 September 2017
امروزه در کشور و در کلانشهرها طلاق به معضلی بزرگ تبدیل شده است که نیاز است مسوولان بیشتر به آن توجه کنند و در این خصوص ریشه یابی کنند تا بتوانند بر کاهش آمار طلاق موثر عمل کنند.


به گزارش تابناک تهران، کشور ایران با آسیب های اجتماعی و مشکلات زیادی روبرو است و این موجب نگرانی خانواده ها را فراهم کرده است و متاسفانه مسوولان تاکنون در حل مشکلات و یا تسهیل در این امور، خیلی کُند عمی می کنند و طوری عمل می کنند که انگار، هیچ مشکلی در جامعه وجود ندارد و مردم در رفاه و آسایش هستند. 

بیکاری و اعتیاد، بزرگترین مشکلی هستند که بیشتر خانواده های ایرانی با آن دست به گریبان هستند و این مشکلات را به خوبی لمس کرده اند.

بعد از بیکاری، اعتیاد و سن بالای ازدواج، بزرگترین آسیب اجتماعی ای که می توان از آن، بعنوان یک زنگ هشدار برای خانواده ها و سلامت جامعه یاد کرد؛ موضوع طلاق زوجین است. یک مرد و یا یک زن، بعد از این که از هم جدا می شوند؛ علاوه بر اینکه خود آنها دچار مشکلات روحی و روانی می شوند برای جامعه هم خطراتی را به دنبال دارند که نمی توان به راحتی از آن گذشت. 

شهرهای بزرگ بیشترین آمار در طلاق را دارند 

گفتنی است که در شش ماهه اول سال جاری برای نخستین بار و پس از چهار سال، ازدواج در کشور، رشد مثبت 1.3 درصدی داشته است و این در حالی است که از سال 90 تا 93 به طور متوسط ازدواج رشد منفی 6.5 درصدی را داشته است.

لازم به ذکر است که در شش ماهه اول سال جاری، 349 هزار و 114 واقعه ازدواج ثبت شده است و به این معنا است که در طول هر شبانه روز حدود 80 واقعه ازدواج به ثبت رسیده و میانگین سن مردان برای ازدواج 28 سال و برای زنان 23.5 سال است.

گفتنی است که طلاق آمار جالبی را به خود اختصاص داده است و در مدت شش ماهه نخست سالجاری، 79 هزار و 806 واقعه طلاق روی داده است که در طول هر شبانه روز436 مورد طلاق و هر ساعت 18 واقعه طلاق به ثبت رسیده است. 14 درصد از طلاق‌ها در سال اول و 48 درصد از طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد و به طور متوسط از هر 4.4 ازدواج یک مورد به طلاق می‌انجامد. به طور متوسط افراد طلاق گرفته 8.1 سال باهم زندگی مشترک داشته‌اند و کل طلاق‌ها 8.7 درصد افزایش داشته است. میانگین سن طلاق مردان 35 سال و زنان 30 سال بوده است.

این در حالی است که در شهرهای بزرگ و مناطق پر درآمدتر، میزان طلاق افزایش یافته است و بنابراین شیوه زندگی در تصمیم برای طلاق گرفتن از اهمیت زیادی برخوردار است.

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که طلاق در کشور ما از طرفداران زیادی دارد و این به معظل و چالشی برای خانواده ها و جامعه تبدیل شده است و جالب این است که در خصوص کاهش آمار طلاق و فرهنگ سازی در این خصوص تاکنون اقدامات موثر و سازنده ای از سوی مسوولان مربوطه صورت نگرفته است.

با توجه به آمارهای مربوط به طلاق می توان گفت که حدود نصفی از پرونده هایی که در دادسرا ها و دادگاه های خانواده در سراسر کشور مفتوح هستند مربوط به درگیری های زوجین هستند که بیشتر آنها هم به طلاق ختم می شوند.

خیانت بالاترین میزان آمار طلاق

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران در خصوص دلایل بالای آمار طلاق، اظهار داشت: طلاق، دلایل مختلف و زیادی دارد و دلایل آن به خانواده ها بر می گردد.


"سمیه محمودی" افزود: می توان گفت که اشتغال، اعتیاد و دخالت های خانواده ها در زندگی بچه هایشان از مهم ترین دلایل طلاق در جامعه هستند.

 وی گفت: متأسفانه در جامعه کنونی، میزان تحمل جوانان خیلی کم شده است و با کوچکترین موضوعی که در زندگی آنها بوجود می آید به فکر طلاق می افتند.

محمودی یادآور شد: خانواده ها نقش مهمی در طلاق جوانان دارند و مسئله شناخت و آموزش قبل از ازدواج بسیار مهم است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: موضوع دیگری که در این زمینه بایستی به آن توجه کرد این است که جوانان مهارت گفتگو با یکدیگر را ندارند و جوانان بایستی این را درک کنند که هیچوقت هیچ شخصی نمی تواند با کسی تفاهم داشته باشد به جز اینکه دو طرف با هم گفتگو کنند و به تفاهم برسند.

نماینده شهرضا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: خیانت زن و مرد به همدیگر، موضوعی است که بالاترین میزان طلاق را به خود اختصاص داده است.

بالاشهرنشین ها نسبت به طلاق نگرانی ندارند

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که دلیل اینکه در شمالشهر تهران و استان البرز نسبت به بقیه جاهای دیگر کشور، آمار طلاق بالاست، اظهار داشت: مردم بایستی این باور غلط را نداشته باشند که هر شخصی که پولدارتر است از فرهنگ بالاتری برخوردار است و این را بدانند که افرادی هستند که وضع مالی مناسبی ندارد ولی از سطح فرهنگ و شعور بالایی برخوردار هستند.

محمودی افزود: سطح توقعات افراد شمالشهر با افراد جنوب شهر خیلی متفاوت است و همین موضوع می تواند سرآغاز بحث و اختلاف بین زوج های جوان شود.
وی تصریح کرد: اعتقادات، دیدگاه و نحوه نگاه کردن به موضوع طلاق، از موضوعاتی هستند که در بین افراد شمالشهر و جنوب شهر تفاوت های زیادی در آنها دیده می شود و می توان گفت که بالا بودن آمار طلاق در شمال شهر بیشتر است.

این عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: افرادی که در شمالشهر زندگی می کنند در خصوص طلاق، نسبت به افراد جنوب شهر دیدگاه متفاوتی دارند و طلاق برای افراد بالاشهر نشین موضوعی عادی است در صورتی که برای افراد پایین شهر نشین این چنین نیست.

محمودی در پایان گفت: افراد بالا شهر نشین به دلیل اینکه ثروتمند هستند و از اینکه می دانند که زندگی آنها تأمین است؛ بنابراین از طلاق گرفتن نگرانی ای ندارند و بعد از جدایی به زندگی جدید خود ادامه می دهند.

بنابراین به این نتیجه می رسیم که طلاق، ریشه در بسیاری از مسائل دارد و نیاز است که در این خصوص ریشه یابی شود و توسط رسانه ها در خصوص پیامدهای منفی طلاق، فرهنگ سازی شود. دولت و مسوولان مربوطه، نبایستی نسبت به مشکلات و آسیب های اجتماعی موجود در جامعه بی تفاوت و سطحی نگر باشند بلکه بایستی در راستای حل آنها تلاش مضاعف داشته باشند و با جدیت برنامه های خود را به جلو پیش ببرند.

مسوولان بایستی را درک کنند که نسبت به حل مشکلات با جدیت بیشتری کار کنند و به میزهای خود نچسپند و اگر توان حل مشکلی را ندارند؛ از سمت خود کنار بکشند و میدان را در اختیار یکی دیگری بگذارند تا آن شخص بتواند گره از مشکلات مردم بگشاید. 



طلاق پدیده ای خطرناک و مسوولان بی توجه به آن

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کاوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
یکی از عوامل طلاق ، مشکلات مالی و پائین بودن درآمد مرد و ناتوانی در تهیه نیازهای خانواده و در نتیجه ایجاد دلسردی و نارضایتی و اختلافات خانوادگی است. از تبعات دیگر این مساله می توئان گفت کاهش آمار ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج و افزایش آمار طلاق در کنار کاهش فرزند آوری و خانواده های تک فرزندی و در مقابل، افزایش جمعیت اتباع در ایران و کنترل نشدن زاد و ولد آنان در سالهای آینده ما را به جایی خواهد رساند که عملا بسیاری از موقعیتهای شغلی و اجتماعی توسط اتباع اشغال خواهد شد و دیگر اقلیت نخواهند بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار