لزوم توجه جدی به جرائم غیر عمد
چند روز گذشته خبرگزاری ها اخباری مبنی بر آمار بالای زندانیان در خراسان رضوی منتشر کردند. امری که شاید دور از ذهن باشد. زیرا کلان شهر مشهد با سبقه مذهبی، بعید می نماید که با چنین آمارهای شوک آوری همراه شود
کد خبر: ۴۸۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ 02 September 2017
وقتی جرم بازتولید می شود


به گزارش تابناک رضوی؛ چند روز گذشته خبرگزاری ها اخباری مبنی بر آمار بالای زندانیان در خراسان رضوی منتشر کردند. امری که شاید دور از ذهن باشد. زیرا کلان شهر مشهد با سبقه مذهبی، بعید می نماید که با چنین آمارهای شوک آوری همراه شود.

زندانیان خراسانی از نگاه آمار

هادی مدیری، معاون اداره کل زندان‌های خراسان رضوی در مصاحبه ای اظهار کرده است که سرانه هر زندانی در سطح کشور به طور میانگین8.75 مترمربع است اما در خراسان رضوی با توجه به وسعت جمعیت و همجواری با مرزها جمعیت زندانیان بیشتر شده و سرانه در استان 6.3 مترمربع است. در حال حاضر خراسان رضوی دارای 20 هزار زندانی است که 40 درصد این زندانی‌ها به علت مواد مخدر در زندان حضور دارند.طبق میانگین آمار مدت پنج ساله نرخ رشد جمعیت زندانیان استان 6 درصد است.

در این خصوص نیز مدیرعامل ستاد دیه نیز عنوان کرده بود که ۲۲ درصد این زندانیان مربوط به استان خراسان رضوی هستند.

در گذشته همچنین دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفته است که سرقت اولین جرم از نظر فراوانی در شهر مشهد است. همچنین در جای دیگر عنوان کرده بود که ظرفیت اسمی زندان مشهد حداکثر ۳۰۰۰ نفر است اما در حال حاضر ۱۳ هزار زندانی داریم. 
از سویی معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی انقلاب ناحیه 6 مشهد بیان کرده است که از ابتدای امسال تاکنون، 22 هزار و 853 هزار جرم غیرعمد در خراسان رضوی رخ داده است.

دور باطل جرائم غیر عمد

با توجه به اطلاعات عنوان شده می توان نتیجه گرفت بسیاری از جرایم به دلیل ناآگاهی بالای مردم اتفاق می‌افتد، اگر مردم اطلاعات کافی داشته باشند، بی‌تردید، جرایم نیز کاهش پیدا می‌کند.

آموزش سبک زندگی صحیح، آگاهی به اقشار مختلف، آموزش کنترل خشم به افراد نیز از دیگر مواردی است که می توان برای کاهش این امر در خراسان رضوی در نظر گرفت.

از سوی دیگر حمایت از زندانیان جرائم غیر عمد دیگر رفتارهایی است که می توان در اعیاد مختلف مورد نظر خیرین قرار گیرد تا بر این اساس از افزایش آسیب های اجتماعی در مشهد جلوگیری کرد. از آنجایی که با افزایش آمار زندانیان، این افراد که ممکن است سرپرست خانوار باشند از خانواده های خود دور هستند، سبب افزایش آسیب های اجتماعی این خانواده ها شده و امکان دارد جرم نیز بازتولید شود.

فراموش نکنیم که ۴٢٠ زندانی جرائم غیرعمد در زندان مشهد وجود دارند که منتظر کمک خیران برای آزادی هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار