محمدصادق جوادی حصار تصریح کرد: دو سال دیگر تشخیص داده نمی‌شود که روحانی اصلاح‌طلب است یا خاتمی اعتدال‌گرا، بنابراین باید از همین‌الان مرز خود را از جهت گفتمان اصلاحی با اعتدال مسلکی یا سلوکی جدا کنیم زیرا اعتدال مرامی همان اصلاح سیاسی است، اما اعتدال مرامی در رفتار آقای روحانی کمتر دیده می‌شود چون تلاش می‌کند از همه جناح‌ها رضایت کسب کنند که پایدار هم نخواهد بود.
کد خبر: ۴۸۷۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 02 September 2017
به گزارش تابناک : هرگاه به انتخابات نزدیک می‌شویم به دلیل اهمیت موضوع در بین طیف‌های سیاسی هم وحدت بیشتری به نمایش گذارده می‌شود. از انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 تا مجلس و ریاست جمهوری 96 و شورای شهروروستا این مسئله به‌وضوح در بین اصلاح‌طلبان دیده شد بطوریکه آنان یک‌صدا از تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اعلام حمایت کنند و یک کاندیدا برای ریاست جمهوری و یک لیست واحد را موردحمایت برای مجلس شورای اسلامی و شورای شهر قراردادند.

البته توقع نمی‌رود که این وحدت نظر در تمامی ابعاد وجود داشته باشد، اما انتظار این است که در زمان تصمیم‌گیری‌های مهم خود شکل دیگری به نمایش نگذارد. در جریان رأی اعتماد به وزرا این مسئله به‌وضوح نشان داده است که اختلافی در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد که اگر به ترمیم آن نپردازند برای روزهای آینده مشکل‌ساز خواهد شد.

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه گفته است: «اصلاح‌طلبان نياز به يك تشكيلات دارند البته منظور تشكيلات آهنين نيست كه نمي‌تواند هم باشد. اصلاح‌طلبان به‌ناچار وظیفه‌دارند كه خودشان را سازمان‌دهی كنند و از اين وضعيت بيرون بيايند و ترديدي در آن نيست كه هرروز تأخیر در آن‌هم خسارت قابل‌توجهی را به بار مي‌آورد.»

محمدصادق جوادی حصار از اعضای حزب اعتماد ملی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ نیز درباره اینکه اصلاح‌طلبان برای حفظ وحدت باید به چه‌کاری دست بزنند، گفت: اصلاح‌طلب‌ها باید تکلیف خود را با دو مطلب روشن سازند. بحث اول این است که رویکرد اصلاح‌طلبانه اگر معطوف به اصلاح دستگاه‌های اجرایی و نظرات حکومتی و حاکمیتی باشد، لزوماً نباید از درون دستگاه حکومتی و حاکمیتی اتفاق افتد.

وی دراین‌باره توضیح داد: به‌عبارتی‌دیگر نباید رویکرد اصلاح‌طلب‌ها ورود به دستگاه‌های دولتی و حکومتی باشد، آنان می‌توانند از حاشیه منتقدانه و مصلحانه با حوادث روبرو برخورد کنند و درصورتی‌که درجایی هم فرصتی ایجاد شد با حفظ شئون اصلاح‌طلبانه و رعایت منظومه فکری اصلاحات وارد عملیات اجرایی شوند، ولی درصورتی‌که قرار باشد خلاف آن روی دهد یعنی ورود به قدرت سیاسی هدف اصلی شود در این زمان به تنزل از جایگاه اصلاح‌طلبی یا دور شدن از مطالبات خود منجر خواهد شد.

جوادی حصار در این خصوص اضافه کرد: در این حالت نوعی دادوستد در حوزه تعاملات سیاسی و اجتماعی به وجود می‌آید که بعدها دستیابی به قدرت و ورود به ارکان قدرت سیاسی مانند مجلس یا دولت اصل خواهد شد. در این شرایط ادغامی از اصلاح‌طلبی و فرصت‌طلبی صورت خواهد گرفت که عده زیادی ذیل عنوان اصلاح‌طلب از امکانات اصلاح‌طلبانه استفاده می‌کنند بدون وابستگی یا اظهار یا التزام به مناسبات اصلاح‌طلبانه و هدف آن‌ها ورود به قدرت سیاسی از این حوزه است.

این عضو حزب اعتماد ملی در این رابطه اظهار داشت: در این شرایط مشکل جدی بین عمل و مطالبه یا عمل و آرمان اصلاح‌طلبانه به وجود می‌آید که از نقص‌های بزرگی است که در حال حاضر از آن رنج می‌بریم. برای انتخابات مجلس هدف این شد که لیست اصلاح‌طلب‌ها اجماعی به وجود آورند و با یک جمعیت حداکثری حتماً به مجلس ورود پیدا کنند. درحالی‌که حداکثر مدنظر زمانی شکل می‌گیرد که از پاره‌ای مناسبات اصلاح‌طلبانه چشم‌پوشی شود و فهرستی ارائه دهند که اجماعی با نیروهای معتدل یا اصولگرایان میانه باشد.

جوادی حصار در ادامه تأکید کرد: ورود به مجلس با رویکرد موردنظر این توقع که فراکسیون امید نعل به نعل از منویات اصلاح‌طلبان تبعیت کند را از بین می‌برد زیرا یک فراکسیون تلفیقی- ترکیبی از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان معتدل و اعتدالیون معتدل نزدیک به آقای روحانی و حامیان دولت بوده است.

وی دراین‌باره افزود: در این شرایط نباید سطح توقع را بالا برد. اگر از فراکسیون 150 نفری که با عنوان لیست امید به مجلس رفتند، 100 نفر هم پای‌کار اصلاحات بایستند، خوب است زیرا توقعی نیست که از افراد میانه یا اصولگرایان منتقد به افراطیون پایداری بخواهیم که مانند اصلاح‌طلبان به وزیر موردنظر آن‌ها رأی دهند. خلط مبحثی که صورت گرفته یکی از آفت‌هایی محسوب می‌شود که در این حوزه اتفاق افتاده است.

این عضو حزب اعتماد ملی در خصوص پیشنهاد عباس عبدی مبنی به نیاز اصلاح‌طلبان به تشکیلات جدید تصریح کرد: براین اعتقاد هستم که جبهه جدیدی در حوزه فکری و عمل سیاسی در حال شکل‌گیری است که الزاماً پایبندی به محاسبات اصلاح‌طلبی از جنس شناخته‌شده و متعارفی که تاکنون تحت نام این طیف سیاسی معرفی شدند، نخواهد داشت و البته التزامی هم به اعتدالیون یا اصولگرایان در بین آنان دیده نمی‌شود. جبهه یا جریان سومی در حال پیشروی است که میزان قوت گرفتنش اکنون مشخص نیست، اما در صورت رونق گرفتن آن‌همان مسئله‌ای خواهد شد که مورداشاره آقای عبدی بوده است.

جوادی حصار در ادامه اظهار داشت: بدون هیچ تعارف و تکلفی بخش زیادی از مطالبات اصلاح‌طلبان موفق به جامه عمل پوشاندن خود نشده و با رویکردی که اصلاح‌طلبان عمل‌گرا سیاسی دنبال می‌کنند، عمل ذیل عنوان اعتدال و مرزبندی نکردن میان اعتدال اصلاحی و مسلکی که آقای روحانی آن را ترویج می‌کند منجر به اضمحلال مرزبندی‌های اصلاح‌طلبی خواهد شد.

وی در این رابطه ابراز کرد: دو سال دیگر تشخیص داده نمی‌شود که روحانی اصلاح‌طلب است یا خاتمی اعتدال‌گرا، بنابراین باید از همین‌الان مرز خود را از جهت گفتمان اصلاحی با اعتدال مسلکی یا سلوکی جدا کنیم زیرا اعتدال مرامی همان اصلاح سیاسی است، اما اعتدال مرامی در رفتار آقای روحانی کمتر دیده می‌شود چون تلاش می‌کند از همه جناح‌ها رضایت کسب کنند که پایدار هم نخواهد بود.

این عضو حزب اعتماد ملی درباره مشکلات آینده در صورت عدم رفع اختلاف بین اصلاح‌طلبان یادآور شد: در صورت عدم رفع این اختلاف‌ها اصلاح‌طلبان بیشتر از گذشته تضعیف خواهند شد و پراکندگی در رئوس اصلاح‌طلبی و تشتت آرا و نظرات سبب می‌شود که یاس و ناامیدی نظری و فلسفی در بدنه اصلاح‌طلبی به وجود آید و این ناامیدی در بدنه به عدم موفقیت اصلاح‌طلبان در مبارزات انتخاباتی آتی منجر خواهد شد.






منبع : رویداد 24 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار