امام‌جمعه مشهد مقدس؛
نماز عید قربان به امامت آیت الله علم الهدی برگزار شد. ایشان در خطبه دوم نماز عید قربان به مسائل مختلفی اشاره کردند که یکی از آن ها تاکید بر ساده زیستی، قناعت و دست به زانو گرفتن و با قدرت خودمان در زندگی حرکت کردن و رگه‌های ارتباطی با دشمن را قطع کردن و بریدن بود.
کد خبر: ۴۸۷۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 02 September 2017
 اگر هنجارهای انقلاب ادامه نداشته باشد، انقلاب قابل‌تداوم نیست

به گزارش تابناک رضوی؛ آیت‌الله علم‌الهدی صبح امروز در خطبه دوم نماز جمعه عید سعید قربان در حرم امام رضا (علیه‌السلام) با تبریک مجدد روز عید سعید قربان به نمازگزاران عید قربان، اظهار کرد: انقلاب مقدس اسلامی ما، جامعه ما را جامعه قربان قرار داد و امروز در روی کره زمین، تنها کشوری که کشور قربان است، یعنی کشور نزدیک به‌حق است و اهالی آن کشور بندگان مقرب به خدا هستند، این کشور و این جامعه به برکت انقلاب است.
 
اگر دشمنان خدا از قاطعیت ما خشمگین نشوند، مفید نبودیم
 
ایشان ادامه داد: کشوری که در آن تمام مظاهر فساد، فسق و فجور بود، امروز مظهر عبودیت و بندگی خدا و مظهر مبارزه و جنگ با دشمنان خدا است، این جامعه هم جامعه مبارز با دشمنان حق و هم جامعه تسلیم در برابر رضای حق هست؛ جامعه ما امروز در روی کره زمین جامعه قربان و کشور قربان است منتها باید توجه داشته باشیم که این موقعیت را از دست ندهیم.
 
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به دیدار چند روز گذشته رهبر معظم انقلاب با جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان که برای جمعی از طلاب حوزه علمیه داشتند، دو مطلب را فرمودند؛ مطلب اول اینکه اگر دشمنان اسلام از قاطعیت و حرکت ما خشمگین نباشند، باید در مفید بودن خود شک کنیم؛ یعنی اگر بنا شد حرکت، قیام و جریان زندگی ما دشمن خدا را به خشم نیاورد و غضب دشمن خدا را تحریک نکند، بنده خدا نیستیم و نسبت به خدا عبودیت نداریم پس جامعه ما دیگر جامعه قربان نخواهد بود.
 
نقطه اول لقا الله، ستیز با دشمن خدا است
 
ایشان افزود: نقطه اول لقاءالله، ستیز با دشمنان خدا است و ستیز با دشمنان خدا زمانی است که جریان سیاسی زندگی اجتماعی ما دشمنان خدا را به غضب و خشم بیاورد؛ اینکه یک عده فکر می‌کنند اگر بنا شد در دنیا جوری زندگی کنیم که دشمنان خدا خوششان بیاید و دشمنان خدا از ما راضی بشوند، فکر غیرانقلابی است که یا انقلاب را نمی‌فهمد و یا انقلاب را قبول ندارد. «تکبیر»
 
آیت‌الله علم‌الهدی به دومین نکته سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره و عنوان کرد: نکته دومی که در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود داشت، این بود که فرمودند «اگر بنا شد هنجارهای انقلاب تداوم نداشته باشد، انقلاب تداوم ندارد، برای تداوم انقلاب باید مراقب باشیم هنجارهای انقلاب تداوم داشته باشد»؛ هنجارهای انقلاب چیست که تداوم این هنجارها موجب تداوم انقلاب است؟
 
سه هنجار انقلاب اسلامی؛ ساده زیستی
 
ایشان به تشریح هنجارهای انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: روزی که انقلاب ما به پیروزی رسید در دوران اوج انقلاب و مبارزه با نظام ستم‌شاهی، جریان زندگی ما و جریان فرهنگ معیشت ما این بود که خوش‌گذرانی، لذت، توسعه در زندگی مادی و تجمل‌پرستی ملاک نبود، هنجار انقلاب ما ساده زیستی، قناعت و دست به زانو گرفتن و با قدرت خودمان در زندگی حرکت کردن و رگه‌های ارتباطی با دشمن را قطع کردن و بریدن بود.
 
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: این هنجار انقلاب ما در روزهای اول پیروزی انقلاب و دوران اوج انقلاب بود، کار به‌جایی رسید که اگر یک نفر در عرصه زندگانی از یک تجمل برخوردار بود، به‌عنوان یک عنصر ضد ارزش در میان مردم لقب می‌گرفت و شناخته می‌شد، اگر بنا شد انسان در جریان زندگی‌اش از بالاترین مدل اتومبیل زندگی می‌کند، در یک ساختمان مجلل زندگی می‌کند و زرق‌وبرق تجمل دارد، به‌عنوان یک عنصر غیرخودی و بیگانه از ایمان در بین نیروهای خودی شناخته می‌شد، هنجار انقلاب، ساده زیستی بود، دوری از تجمل بود.
 
توسعه مادی زندگی، عامل وابسته شدن به دشمن
 
ایشان، توسعه مادی زندگی را عاملی برای وابستگی به دشمن عنوان و خاطرنشان کرد: آنچه امروز ما را به دشمن وابسته می‌کند و باعث می‌شود دشمن سفره ما را در عداوت و دشمنی هدف بگیرد و با تحریم‌های پیاپی باعث شود ما از معیارهای انقلاب و اصول ارزشی خود دست‌برداریم، توسعه مادی زندگی است؛ حالتی که در زندگی گرفتیم توسعه پیدا کند و تجمل ما روز افزون شود.
 
آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: وقتی بنا شد در زندگانی اقتصادی و مادی ما این‌همه توسعه تجمل و رفاه و آن‌هم به‌صورت مسابقه بین افراد حساب شد، یعنی به‌عنوان یک ارزش برای خانواده‌ها مطرح شد، مخالف با هنجارهای انقلاب است، اگر بنا شد این هنجارها در  جامعه ما شکست بخورد، دیگر انقلاب قابل ادامه نیست.
 
ایشان افزود: آنچه مشاهده می‌کنیم نسبت به گذشته در تحولات اجتماعی مردم ما و به‌عنوان یک عنصر ناهنجار انقلابی در زندگی مردم روز افزون شده، حالت تجمل‌پرستی، رفاه‌زدگی و اینکه روزبه‌روز به دنبال زندگی زیباتر، تجمل بیشتر و لذت فراوان‌تر افتاده‌اند، این باعث می‌شود نتوانیم به آنچه داریم قناعت کنیم و اگر روح قناعت از بین رفت، وابسته به دشمن می‌شویم و این وابستگی به دشمن از هر ذلت و نکبتی برای زندگی انقلابی  ما بدتر است.
 
اگر هنجارهای انقلاب ادامه نداشته باشد، انقلاب قابل‌تداوم نیست
 
امام‌جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: یکی دیگر از هنجارهای انقلاب این بود که در روزهای اول پیروزی انقلاب، جریان امربه‌معروف و نهی از منکر یک جریان عادی و روزمره برای همه مردم بود، مردم منکر را تحمل نمی‌کردند، نمی‌توانستند خلاف را ببینند، در مقابل منکر و خلاف ساکت نمی‌نشستند، الآن دارد به عکس می‌شود و نهی از منکر شده ضد ارزش و اگر بنا شد کسی در مقابل منکر ایستاد، او به‌عنوان یک عنصر غیرعادی در بین مردم جلوه می‌کند؛ این هنجارهای انقلاب اگر ادامه پیدا نکند، انقلاب قابل‌تداوم نیست و جامعه دیگر جامعه قربان نخواهد بود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار