عضو فراکسیون امید گفت: از محاسن کار تشکیلاتی استفاده می‌کنیم، اما همواره در برابر پاسخگویی در برابر اشکالات شانه خالی می‌کنیم.
کد خبر: ۴۸۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰ 02 September 2017
به گزارش تابناک : حجت الاسلام احمد مازنی عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو به برخی موضوعات مرتبط با این فراکسیون همچون ارزیابی اش از عملکرد یک ساله فراکسیون امید، انتقادات مطروحه نسبت به عملکرد محمدرضا عارف رئیس فراکسیون، جلسه برخی اعضای فراکسیون امید با حبیب الله بی طرف وزیر پیشنهادی نیرو در میدان آرژانتین پرداخت.
 
متن این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

باتوجه به اینکه یک سال از تشکیل فراکسیون امید می گذرد انتقاداتی از سوی برخی اصلاح طلبان نسبت به عملکرد این فراکسیون می گذرد، نظر شما درباره این انتقادات چیست؟
 
مازنی: هیچ کس نباید خود را از نقد مصون بداند همه ما به نقد نیازمندیم اما انتقادات باید دو شرط اساسی داشته باشند؛ اولین شرط نقد کردن داشتن اطلاعات کافی درباره موضوع مورد نظر است، تا بتوانیم به خوبی آن موضوع را به نقد بکشانیم. دوم رعایت انصاف  است تا بتوانیم در نهایت نقد منصفانه ای داشته باشیم. این دو ویژگی باید با هم وجود داشته باشد، بنده در بعضی از نقدها احساس می کنم دل سوزی وجود دارد اما اطلاعات کافی نیست.
 

برخی اصلاح طلبان نسبت به عملکرد محمدرضا عارف رئیس فراکسیون انتقاداتی دارند، آنها معتقدند انتظاری که از عارف می رفت طی این مدت برآورده نشده است؟ چقدر با اینگفته موافق هستید؟

مازنی: بنده از آقای عارف درخواست کردم تا اقدامات فراکسیون را بیشتر به افکار عمومی اطلاع رسانی کند، به ویژه به چهره های شاخصی که باید از امور و اقدامات صورت گرفته فراکسیون اطلاع داشته باشند، در مواردی نقدهای مطروحه را منصفانه نمی دانم یعنی برخی از انتقادات براساس حب و بغض ها انجام می شود در حالی که مبنای نقد باید انصاف، حق و عدل باشد. 

به طور کلی عملکرد عارف را طی یک سال گذشته چگونه دیدید؟

مازنی: تحسین می کنم؛ این که فردی بخواهد با یک تذکر یا نطق قهرمان شودف اما از سوی دیگر پشتوانه اصلاح طلبان را در کل کشور دچار چالش کند یا برای کشور تنش و ناامنی بیاورد هنر نکرده است؛ هنر این است که درون خود فریادهایی داشته باشد اما خاموش با متانت و آرامش و با استفاده خرد جمعی کار را پیش ببرد. آقای عارف شخصی است که با خردورزی، عقلانیت و پرهیز از ایجاد تنش در کشور به مسیر ادامه می دهد.
 
اصلا ذات اصلاحات همین است؛ ما بنا نداریم انقلاب کنیم، یک بار انقلاب کردیم همان هم تا قیامت کافی است؛ انقلاب یک بار، اصلاحات همیشه و دائم. حرکت اصلاحی هم با رفتارهای تند و افراطی سازگار نیست.
 
البته این موضوع به معنای مطلوب بودن وضع موجود نیست بلکه برای رسیدن به وضع مطلوب نیازمند ساز و کارهایی هستیم. 

در اخبار آمده که برخی از اعضای فراکسیون امید در جریان رای اعتماد بی طرف با وی در میدان آرژانتین جلسه داشتند، آیا فراکسیون بنا ندارد درباره حضور این افراد در فراکسیون امید تغییری ایجاد کند؟

مازنی: خیر نمایندگان براساس تشخیصی که دارند تلاش می کنند براساس تصمیمات فردی و یا جمعی در خصوص مسائل تصمیم گیری و اقدام کنند؛ ما هنوز نمی دانیم دوستانی که با آقای بی طرف جلسه گذاشتند درباره چه مباحثی صحبت کرده اند. 

جسته و گریخته اخباری می رسد حاکی از اینکه بعضی از دوستان تلاش داشته اند آقای بی طرف را قانع کنند تا در مشی و روش تعامل با مجلس به نحوی عمل کند که موفق به رای گیری از مجلس شود. تبعا باید حرف های دوستان را هم بشنویم. متاسفانه در فضای حقیقی و همین طور فضای مجازی دچار دنباله روی از موج ها هستیم؛ یعنی یک نفر موجی به راه می اندازد و ما نیز دنبال آن می رویم.

همانطور که در اخبار منتشر شد این قول و وعده ها بین اکثر وزرا وجود داشت.

مازنی: بستگی دارد که قول و وعده چه باشد؛ مثلا یکی از درخواست های بنده از وزیر محترم کشور سروسامان دادن به وضعیت ستاد مبارزه با مواد مخدر بود، چرا که آنجا نیازمند مدیریت مقتدر و متمرکز است، یا مثلا از وی درخواست کردم در سطح کشور استانداران باید اقتدار دولت را ظهور و بروز دهند، چرا که طبق قانون اساسی قوه مجریه دست دولت است و استاندار نماینده کل حاکمیت برای اعمال قوه مجریه است بنابراین باید با قدرت برخورد کنیم. 

 
با این حساب یعنی وعده هایی که در جلسه آرژانتین داده شده خارج از این جنس وعده ها بوده است؟

مازنی: خیر؛ گاه وعده در سطح ملی است گاه در سطح استانی؛ گاهی نماینده ای توقع دارد وزیر درخواست هایی در سطح حوزه انتخابیه را انجام دهد؛ اگر این موضوع در توان وزیر باشد ممکن است بپذیرد و یا بلعکس؛ بنده نمی خواهم وارد بحث وعده ها شوم و بگویم آیا وعده ای در آن جلسه داده شده و یا اگر داده شده چه چیزی بوده است. می خواهم بگویم باید حرف های افراد را بشنویم. آنچه که در فراکسیون درباره آن بحث شده تاکید بر کار فراکسیونی و تشکیلاتی است.
 
مشخصا بنده گفته ام بعضی از نمایندگان ممکن است بگویند ما حجت شرعی نداریم که به تصمیم جمعی عمل کنیم باید برای خودمان ثابت شود، من عرض کردم زمانی که با تشکیلاتی پیمان می بندیم تا با آن کار کنیم در واقع این کار تشکیلاتی یک حجت شرعی ایجاد می کند. قرآن می گوید به عهدها وفا کنید. حدیث داریم که هرکسی که به عهد و پیمان وفا نکند دین ندارد.
 
ما عهد می بندیم که به صورت جمعی کار کنیم، ما حرف هایمان را می زنیم بقیه هم حرف هایشان را می زنند بعد رای گیری می کنیم آنچه بیشتر می آورد مبنای عمل می شود.

شنیده می شد که برخی اعضای فراکسیون امید راهنمای چپ می زدند اما به راست می رفتند، یعنی در ظاهر از یک گزینه حمایت می کردند و در عمل می دیدیم به آن گزینه رای نمی دادند.

مازنی: این موضوع تنها مختص فراکسیون امید نیست خبر دارم خیلی از اصولگرایان به بی طرف رای دادند یا از اصلاح طلبان به وی رای نداند یا از اصلاح طلبان برخی رای دادند و برخی دیگر رای نداند. مسئله رای اعتماد براساس مراجعات فراکسیونی نبوده و این یک نقطه ضعف برای توسعه سیاسی کشور است، همه ما از جناح های مختلف باید به سمت کار جمعی و تشکیلاتی برویم که هر مجموعه مسئولیت بپذیرد و پاسخگو باشد.
 
ما اکنون از محاسن کار تشکیلاتی استفاده می کنیم اما همواره در برابر پاسخگویی در برابر اشکالات شانه خالی می کنیم. در عین حال صریحا می گویم منسجم ترین و تشکیلاتی ترین فراکسیون فراکسیون امید است.








منبع : دانشجو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار