تابناک: بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز در صدر گران قیمت ترین و شهرهای بیرجند، بجنورد، شهرکرد، ایلام و یاسوج در صدر ارزان قیمت ترین شهر های ایران از نظر قیمت آپارتمان هستند.
کد خبر: ۴۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰ 14 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صنعت و تجارت اصفهان، طبق آمارهای رسمی که از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌ و شهرسازی تهیه شده،‌ پنج شهر اصلی که در سطح گران‌قیمت‌ترین شهرهای ایران از نظر قیمت مسکن هستند به ترتیب تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز بوده و همچنین شهرهای بیرجند، بجنورد، شهرکرد، ایلام و یاسوج به ترتیب ارزان‌قیمت‌ترین شهرها در تهیه مسکن هستند.

بدون شک تا عبارت "گران‌قیمت‌ترین" را می‌بینیم ناخودآگاه سراغ تهران می‌رویم و این رویه درباره قیمت مسکن نیز صادق است و شهر تهران از نظر متوسط بهای یک مترمربع آپارتمان که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ محاسبه شده است گران‌قیمت‌ترین و شهر بیرجند ارزان‌قیمت‌ترین مرکز استان بوده است.

متوسط قیمت هر متر مربع خانه برای کل کشور ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان، برای شهر تهران که در صدر است برابر با ۴ میلیون و ۱۳۲ هزار تومان و همچنین برای شهر بیرجند به عنوان ارزان ترین شهر اصلی، ۹۹۹ هزار و ۳۰۰ تومان محاسبه شده است.

اما در این بین، کمترین افزایش قیمت در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ را شهرهای تهران با ۴.۳ درصد، زاهدان با ۶.۲ درصد و بیرجند با ۸.۲ درصد تجربه کرده اند.

بیشترین افزایش قیمت در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ را نیز شهرهای شهرکرد با ۳۳.۹ درصد، بندرعباس با ۳۲.۶ درصد و مشهد با ۳۱.۱ درصد داشته اند.

طی ۵ سال اخیر میانگین هر متر مربع در تهران از ۱ میلیون و ۷۳۵ هزار تومان در سال ۸۹ به ۴ میلیون و ۱۳۲ هزار تومان رسیده است که حدود ۴ میلیون تومان افزایش قیمت داشته که در کشور بی سابقه است اما میانگین هر متر مربع آپارتمان در شهرایلام از ۴۵۴ هزار تومان در سال۸۹ به ۹۲۷ هزار تومان در سال ۹۳ رسید که کمترین افزایش قیمت را از نظر میزان پول نقد تجربه کرده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز در صدر گران قیمت ترین و شهرهای بیرجند، بجنورد، شهرکرد، ایلام و یاسوج در صدر ارزان قیمت ترین شهر های ایران از نظر قیمت آپارتمان هستند.

بهای هر متر مربع آپارتمان طی پنج سال اخیر در کل کشور نوسانات زیادی داشته است، به گونه ای که کمترین رشد بهای آپارتمان را سال۹۰ نسبت به سال۸۹ با میزان ۲.۶ درصد و بیشترین رشد بهای آپارتمان را سال های ۹۲ و ۹۱ نسبت به ۹۱ و ۹۰ به میزان ۳۱.۷ درصد داشته اند.

همچنین، در ۹ ماه اول امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در کل کشور با ۱۲.۸ درصد افزایش نسبت به سال۹۲، به سطح ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. به این ترتیب ارزش املاک مسکونی در بازار کشور حدود ۱۳درصد نسبت به پارسال رشد کرده است اما از آنجا که در ۶ ماه اول امسال نیز نرخ رشد قیمت کشوری، در همین سطح یعنی معادل ۱۲.۴درصد بود، مشخص است که «شتاب رشد قیمت مسکن» در کل کشور «صفر» شده و تغییرات نرخ رشد متوقف شده است با این حال «سطح قیمت» با شیب ثابت (۱۲درصد) در مسیر «افزایش» قرار دارد.

در شرایطی که بازار مسکن تهران طی ماه‌های اخیر به ثبات نسبی رسیده و نرخ رشد قیمت آپارتمان‌های پایتخت عملا متوقف و به «صفر» نزدیک شده است، در کل‌ کشور این «شتاب قیمت مسکن» بوده که ثابت شده و تغییرات نرخ رشد را در مرز صفر مهار کرده است. به بیان دیگر، برخلاف ثبات قیمت مسکن در تهران، در کل کشور، سطح قیمت‌ها هنوز رو به افزایش است، اما شتاب افزایش در ماه‌های اخیر ثابت شده است.

بررسی‌ها در این باره حاکی است در شهر تهران، رکود مسکن طی ماه‌های اخیر به اوج رسیده. هم‌اکنون ثبات قیمت مسکن در تهران و همچنین نرخ رشد ناچیز آن، عمق رکود را نشان می‌دهد. اما در سایر شهرها، بازار ملک هنوز شدت رکود تهران را به خود ندیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار