دولت در دیدگاه اسلامی دولت کریمه است، دولتی که برکرامت انسان بنا می‌شود.
کد خبر: ۴۸۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 31 August 2017
دولت در دیدگاه اسلامی دولت کریمه است، دولتی که برکرامت انسان بنا می‌شود.

به گزارش ایکنا، هشتم شهریور یادآور شهادت شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت است. همه ساله برنامه های دولت، وظایف دولت مردان و ... در این هفته تبیین می شود و بعضی طرح ها به بهره برداری می رسد. پشتوانه اصلی برنامه های دولت، حمایت مردم از دولت است که توسعه و خدمت رسانی به کشور را تسهیل و نظام اسلامی را تقویت می کند.

دولت را می‌توان از نظر لغوی، حکومت، مدیریت و هدایت هوشمند جامعه انسانی دانست؛ به عبارت دیگر، مردم یک جامعه یا قوم، به این دلیل به حکومت گردن می نهند که امنیت جامع و کامل را می طلبند و آن را در وجود یک دولت برخاسته از خود، جست وجو می‌کنند، به همین دلیل دولت نماینده جامعه و هویت بخش آن اس. و یا می‌توان گفت دولت هر جامعه در حقیقت شرافت آن جامعه است.

دولت در دیدگاه اسلامی دولت کریمه است، دولتی که برکرامت انسان بنا میشود. از باب خلیفه اللهی انسان از خداست، پس دولت اسلامی کریم است، چون براساس انسان کریم بنا می شود و انسان کریم همان انسان کامل است و جانشینان آن یعنی اولوالالباب؛ پس کرامت و عقل در حکومت اسلامی به هم پیوند می‌خورند؛ به عبارتی کرامت برای اجرا احتیاج به اولوالالباب دارد و بر همین اساس دولت کریمه بنا می‌شود.

دولت اسلامی در سیره پیامبر و اهل بیت(ع)

نگاه امیرالمؤمنین علیه السلام به حکومت، نگاهی الهی است؛ نگاهی که با نگاه دنیا مدارانه و قدرت محورانه به حکومت تفاوت اساسی دارد. امام علی علیه السلام جهان را آفریده حضرت حق و خدا را مالک مطلق هستی می داند؛ خداوندی که خلق را به حال خود رها نساخته است، بلکه زمینه هدایت و راهیابی اش را به کمال حقیقی از طریق بعثت پیامبران فراهم نموده است و این دایت به سوی حقیقت تحقق نمی یابد، مگر اینکه لوازم تحقق این هدف در محیط زندگی و جامعه وجود داشته باشد.

از نگاه حضرت علی علیه السلام ساختار حکومت نه صرفا به دلیل نقش آن در مدیریت امور اقتصادی و اجتماعی و تامین امنیت و آبادانی و رفاه مردم، بلکه مهم تر از آن به دلیل نقش حکومت در شکل‌گیری رفتار و اخلاق جامعه و سرشت و سرنوشت معنوی مردم، جایگاه برجسته و مهمی پیدا می کند؛ چنان که حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «الناس بامرائهم اشبه منهم بآبائهم؛ مردم به زمامدارانشان بیش از پدرانشان شباهت دارند.»

هدف و غایت حکومت در اندیشه علوی، اعلای کلمه حق و اعتلای همه جانبه مردمان است و این بدان معنی نیست که تامین معاش و رفاه مردم و رشد اقتصادی جامعه به فراموشی سپرده شود، بلکه در پرتو همین عنایت، به بعد مادی زندگی مردمان نیز پرداخته می شود. 

حکومت در این چهارچوب فکری، مردم را برای همراهی و پیروی از خود و یا تامین خواسته های حکام نمی خواهد، بلکه آنان را برای خدا می خواهد و هدف امام عادل از بسیج توده های مردم برای همراهی با حکومت، تحقق آرمانهای الهی است؛ آرمان مقدسی که محور اصلی آن اعتلای امت است.

دولت اسلامی در اندیشه و کلام امام خمینی(ره)

«ما بايد ببينيم كه اين ملتى كه ماها را به اين مقامها رسانده‏ اند، از ما چه مى‏ خواهند و ما بايد براى آنها چه بكنيم. از ما مى‏ خواهند كه تمام اين ارگانهايى كه هستند، تمام اين رؤسايى كه هستند، از رئيس جمهور گرفته و نخست وزير و وزرا تا وكلا و- عرض مى‏ كنم كه- وزارتخانه‏ ها و هر چه در آنها هست، اينها مى‏ خواهند كه اينها همه در راه اسلام، كه خواست ملت بود و همه كوشش‏شان براى اسلام بود و اسلام آنها را موفق كرد، اينها هم در همان طريق اسلامى راه بروند.طريق اسلامى اين است كه مستضعفين را حمايت كنند، بيشتر توجهشان به آنها باشد.

در طول تاريخ، حمايت حكومتها از قلدرها بوده است. شما هر حكومتى را كه در اين ۲۵۰۰ سال دوران ظلمت، هر حكومتى هر چه عادل بوده، هر چه جنت مكان بوده در نظر بگيريد، آن وقت برويد سراغ وزراى او، كه از چه طايفه‏ اى بوده ‏اند، آنهايى كه بهره برمى‏ داشتند از اين ملتهاى ضعيف، چه اشخاصى بودند، پيدا نمى‌كنيد يك حكومتى كه براى مستضعفان باشد، براى اين كوچه و بازاريها باشد، براى اين‏ پابرهنه ‏ها باشد. هر چه بودند، براى ملك دارها بودند و براى قدرت دارها و براى سرمايه دارها و براى رؤسا و خانها، و هر چه بود براى آنها بود.» (صحيفه امام، ج‏۱۳، ص ۱۹۶)

دولت اسلامی در کلام مقام معظم رهبری

- مشکلات و گره های اقتصادی، مسئله اول کشور است که باید حل شوند و حل آنها در گرو اجرای صحیح و دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

- باید قاطعانه مانع از ادامه طرح ها یا برنامه های اقتصادی غیرهمسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی شد.

- یکی از الزامات مهم عملی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی، گفتمان سازی است.

- حرکت علمی سال های اخیر کشور و پیشرفت ها در بخش های هوا فضا، نانو، هسته ای و زیست فناوری ناشی از گفتمان سازی حرکت علمی و نهضت نرم افزاری در ۱۲ سال گذشته است.

- دیوان سالاری» و «مقررات دست و پا گیر برای تولیدکنندگان و کارآفرینان» یکی از موانع اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

- یکی دیگر از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت از شرکت های دانش بنیان است؛ طرح هایی که در داخل به وسیله شرکت های دانش بنیان قابل اجرا هستند، نباید به شرکت های خارجی داده شوند.

شهدای دولت

به مناسبت انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ و شهادت دو یار دیرین امام و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، شهید محمدعلی رجایی، رئیس جمهور وشهید محمدجواد باهنر ، نخست وزیر که نمونه ای از دولتمردان مردمی بودند و نیز به منظور آشنایی مردم با فعالیتها و بیان اهداف و برنامه های آینده دولت، هفته ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است که از دوم شهریور تا هشتم شهریور می باشد.

علت نامگذاری چنین هفته‌ای این است که دولت شهید رجایی، نخستین دولت مکتبی بود که در آن دوره بحرانی حداکثر تلاش و کوشش خود را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب، صادقانه اعمال کردند تا آن جا که جان خویش را بر سر آن نهادند.

این واقعه همچون واقعه ۷ تیر علی رغم خیال باطل دشمنان اسلام که معتقد بودند موجبات منزوی شدن مردم و سقوط نظام را فراهم می آورد باعث رشد و آگاهی و حضور بیشتر فعال مردم در صحنه گردید و نظام کاملا تثبیت شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار