معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه ۲ درصد از ذخایر کشور معادل ۵۷ میلیارد تن را به خود اختصاص
کد خبر: ۴۸۷۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰ 31 August 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از مهر،حمید رضا اسکندری ، اظهار داشت: استان کرمانشاه با بیش از ۱/۳میلیارد تن ذخایر شناخته شده حدود ۲ درصد از ذخایر کشور  (۵۷ میلیارد تن )‌ را به خود اختصاص داده است.

 اسکندری افزود: از ۶۸ نوع ماده معدنی شناخته شده، ۲۰ نوع ماده معدنی از جمله سنگ تزئینی، قیرطبیعی، منگنز، سنگ آهن، مس، سیلیس، فلدسپات، سنگ گچ ، خاک صنعتی و ... در استان شناسایی شده است.

 وی افزود: بیش از ۷۰درصد ذخایر قیرطبیعی کشور در این استان واقع شده است و از این حیث رتبه اول را داراست که در حال حاضر عملیات اکتشاف آن در مرحله شناسایی و در پهنه اکتشافی به مساحت ۱۲۵۰ کیلومتر مربع( در شهرستان های گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب ) توسط شرکت مشاور مربوطه درحال اجراست.

 اسکندری در ادامه خاطر نشان ساخت: در حوزه مواد معدنی فلزی در استان نیز با توجه به نتایج مطالعات مرحله شناسایی پهنه شمال و شمال شرق استان به مساحت ۲۷۰۰ کیلومتر مربع ( در شهرستان های سنقر و بخش هایی از شمال صحنه  و کنگاور) اندیس هایی از سنگ آهن و مس شناسایی شده است که در حال حاضر عملیات اکتشاف در مرحله پی جویی در پهنه مذکور توسط سازمان ایمیدرو در حال انجام بوده  و امید است که منتج به کشف ذخایر فلزی مناسبی در استان شود.

این مقام مسئول در حوزه معادن و مواد معدنی همچنین گفت: منگنز به عنوان یکی از ذخایر فلزی که در تولید فولدهای آلیاژی و فولاد ضدزنگ کاربرد دارد در این استان دارای ذخایر نسبتا" مناسبی است که در حال حاضر یک معدن فعال و۴ محدوده اکتشافی در استان وجود دارد که عملیات اکتشاف در آن ها درحال اجرا ست.

 مهندس اسکندری؛ استان کرمانشاه را در حوزه سنگ های تزئینی، خصوصا مرمریت و مرمریت دولومیتی، جزء استان های برتر کشور  دانست و تاکید کرد: با ۵۰ میلیون تن ذخایر کشف شده و ظرفیت استخراج اسمی سالیانه ۶۰۰ هزار تن سنگ کوپ بیش از ۲درصد از ذخایر کشور (۲۴۰۰ میلیون تن ) و همچنین استخراج سنگ تزئینی کشور (۲۷ میلیون تن )را داراست و مرمریت های فرامان وهرسین جز برندهای برتر در کشور هستند.

  وی اظهار داشت: موضوع قابل تأمل این است که میزان ذخایر و استخراج سنگ تزئینی معادن استان با میزان سنگ فرآوری شده همخوانی مناسبی ندارد، به نحوی که این استان با داشتن ۳۶ واحد سنگ بری و ظرفیت اسمی سالیانه ۶۰۰ هزارمترمربع سنگ فرآوری شده تنها ۴درصد از ظرفیت کارخانجات سنگ بری کشور را داراست  که این موضوع به دلیل فرسوده بودن 
تجهیزات و ماشین آلات و بروز نبودن خط تولید آنهاست لذا یکی از اهداف این سازمان که در حال حاضر در حال پیگیری است ارائه تسهیلات جهت بازسازی و نوسازی واحدهای موجود از طریق تسهیلات رونق تولید می باشد و علاوه برآن احداث یک یا دو واحد سنگ بری مدرن نیز جز طرح های اولویت دار استان به شمار می آید.

 اسکندری در ادامه سخنان خود، توضیحاتی را در خصوص صنایع معدنی استان، ارایه داد و درهمین زمینه گفت: حوزه صنایع معدنی ۲۷۸پروانه بهره برداری  و ۱۷۴ جواز تاسیس فعال داریم که از واحدهای مهم می توان به سیمان سامان ، سیمان غرب ، کاشی کاژه ، کاشی بیستون ، چینی کرد و شرکت خانه سازی ایثار اشاره نمود. 

 وی با اشاره به تولیدات و فرآوری های مربوط به انواع کاشی و سرامیک، گفت: درحوزه کاشی و سرامیک؛ استان کرمانشاه با تولید سالیانه ۲۳ میلیون مترمربع با سهم ۲/۲ درصدی از کل تولیدات کشور رتبه نهم و در صنعت سیمان نیز با تولید سالیانه ۶/۳ میلیون تن و سهم ۴/۴ درصد تولید سیمان خاکستری کشور مقام هفتم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: با توجه به وجود ذخایر عظیم سیلیس، سنگ آهک و دولومیت در استان احداث ۲واحد تولید فروسیلیس و همچنین واحدهای استحصال منیزیوم از دولومیت های استان و تولید آهک صنعتی و هیدراته از اولویت های سرمایه گذاری استان است.                                         


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار