تاسیس بانک قرض الحسنه بدون ربا که از سوی سید ابراهیم رییسی مطرح شده با واکنش‌های متفاوتی روبه رو بوده است.
کد خبر: ۴۸۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵ 30 August 2017
به گزارش تابناک : در سالهای اخیر مباحث داغ و فراوانی در خصوص صندوق های قرض الحسنه انجام شده و بانک مرکزی نیز  همیشه در کشاکش این بحث ها قرار داشته و جایگاه آن در رابطه با صدور مجوز یا نحوه نظارت بر فعالیت صندوق ها، مورد چالش قرار گرفته است؛ این بار نیز خبری مبنی بر تاسیس بانک قرض الحسنه بدون ربا مطرح شده که با واکنشهایی همراه است.

بر اساس این گزارش سید ابراهیم رییسی با بیان اینکه آستان قدس بانک قرض‌الحسنه بدون ربا تاسیس می‌کند گفته است: مردم در عرصه‌های مختلف با وجود مشکلات پای کار آمدند و امروز نوبت مدیران است تا گره مشکلات را باز کنند. 

اما در این خصوص برخی نمایندگان به اظهارنظر پرداخته اند؛ مثلا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با استقبال از تشکیل بانک قرض الحسنه گفته است: هرمجموعه ای که به دنبال راه اندازی بانک قرض الحسنه باشد باید مقررات بانک مرکزی را رعایت و تاییدیه این بانک را اخذ کند.

محمدرضا پورابراهیمی در خصوص انتشار خبری مبنی بر تاسیس بانک قرض الحسنه بدون ربا گفت: اینکه بانک های کشور به سمت رویکرد قرض الحسنه پیش بروند نکته مثبتی است و لازمه توسعه اقتصاد است. 

البته وی تاکید دارد: اینکه تاسیس بانک قرض الحسنه باید براساس رعایت قوانین جمهوری اسلامی و مقررات بانک مرکزی باشد، یک موضوع بدیهی است.  

به گفته این نماینده در بسیاری از کشورها رویکرد بانکداری قرض الحسنه مورد توجه قرار گرفته است و در صورتی که به این مهم در ایران نیز توجه شود به وضعیت نابسامان وام های بانکی در کشور کمک می کند.

ناگفته نماند که در سالهای گذشته با ارایه طرح ایجاد «بانک قرض الحسنه» و پیگیری های سازمان اقتصاد اسلامی جهت کسب مجوز تاسیس «بانک قرض الحسنه»، این چالش ها وارد مرحله نوینی شده و قاعدتا لزوم اتخاذ تصمیم نهایی، اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. 

مخالفان چه می گویند؟
بر اساس این گزارش به گفته برخی مخالفان این طرح، بانک قرض‌الحسنه در شرایط کنونی اقتصاد و سیستم بانکداری کشور، برای جذب سپرده و منابع به مشکل برخواهد خورد، مگر آنکه آستان قدس رضوی خود از مؤسسات زیرمجموعه‌اش منابع رایگان در اختیار این بانک قرض‌الحسنه قرار دهد که در این صورت احتمال موفقیت آن وجود خواهد داشت.

نکته قابل توجه این است که این گروه معتقدند برای تاسیس چنین بانکی قانون و مقررات لازم رعایت شود و هرمجموعه ای به دنبال راه اندازی بانک های قرض الحسنه نباشد بلکه شرایط مشخصی برای این فعالیت در نظر گرفته شود و باید چارچوب و قوانین و مقررات بانک مرکزی را رعایت کند و تاییدیه این بانک را اخذ کند در صورت لحاظ موارد مذکور تاسیس بانک قرض الحسنه به نفع اقتصاد کشور است.

این در حالی است که به گفته مخالفان نباید اسم یک بانک، قرض الحسنه باشد اما مبانی قرض الحسنه در عملکرد آن بانک، رعایت نشود بلکه اولویت بانک های قرض الحسنه باید مواردی همچون ارائه وام اشتغالزایی باشد.

حال باید دید آیا بانکداری بدون ربا و ایجاد چنین بانکهای تا چه اندازه می تواند سیستم فاسد بانکی را اصلاح کند و اینکه آیا چرخ اقتصاد را به سمت درستی هدایت خواهد کرد؟





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار