از همان لحظه ای که ستارمحمودی تنها ایلامی حال حاضر عضو دولت ،پایش را ازروی پلکان هواپیما بر فرودگاه شهدای ایلام گذاشت ،ذهن بسیاری از فعالان سیاسی ،رسانه ای منتقد ونزدیک به نماینده اصلاح طلب استان در مجلس شورای اسلامی را حول موضوع چرایی عدم حضور ایشان در معیت سرپرست وزارت نیرو به خود مشغول کرد.
کد خبر: ۴۸۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳ 30 August 2017

تابناک ایلام::این سوال ،پرتکرارترین سوال انتقادی بود که همزمان با حضور سرپرست وزارت نیرو که برای افتتاح و کلنگ زنی چندین پروژه هفته دولت به ایلام آمد ،ذهن بسیاری از هم استانی ها ،اعم از منتقدین و حتی دوستان ونزدیکان جلال میرزایی، نماینده خوشفکر استان ایلام را درگیر خود کرد."چرا میرزایی به همراه سرپرست وزیر نیرو به ایلام نیامد؟"

از همان لحظه ای که ستارمحمودی تنها ایلامی حال حاضر عضو دولت ،پایش را ازروی پلکان هواپیما بر فرودگاه شهدای ایلام گذاشت ،ذهن بسیاری از فعالان سیاسی ،رسانه ای منتقد ونزدیک به نماینده اصلاح طلب استان در مجلس شورای اسلامی را حول موضوع چرایی عدم حضور میرزایی در معیت سرپرست وزارت نیرو را به خود مشغول کرد.

برای اینکه بتوان درراستای توجیه ضرورت یا عدم ضرورت حضور جلال میرزایی در استان و لزوم همراهی ایشان با سرپرست وزارت نیرو به نقطه ای قابل قبول برسیم ،ابتدا لازم است به تفسیر وتحلیل نگاههای موجود در فضای عمومی استان به مقوله شرح وظایف نمایندگان وانطباق آن با عملکرد ونحوه مواجهه نماینده استان با این موضوع پرداخته وسپس در این موضوع خاص به قضاوت بپردازیم.

نگاه اول بعنوان نگاه غالب حاکم برفضای جامعه استان ایلام،نماینده را ابزاری برای رسیدن به پله های رشد وترقی نزدیکان نماینده تلقی کرده واز این نگاه نماینده وظیفه دارد مطالبات یکایک افراد حوزه انتخابیه، خصوصا کسانیکه به وی رای داده اند را برآورده نماید.

به باور افرادی که از این دریچه به نماینده مجلس شورای اسلامی می نگرند ،نماینده هر لحظه باید به تلفن افراد پاسخ داده ،در مراسمات تدفین ،تشییع و فاتحه خوانی وحتی عروسی نزدیکانش حاضر شود . این افراد معتقدند نماینده وظیفه دارد برای تمامی کسانیکه به او رای داده اند شغلی درخور دست وپا کرده و یا اینکه نزدیکانش را برمصادر بالای مدیریت استان وشهرستان بگمارد.حضور مستمر در حوزه انتخابیه وقرار گرفتن در مقابل دید همگانی، از شاخصه های یک نماینده خوب ،البته براساس معیارهای این نوع نگاه محسوب می شود.اگر نماینده چنین کرد ،نماینده ای خوب ومردمدار و اگر خلاف آن ثابت شد ،باید برای همیشه با نمایندگی خداحافظی کند.

نگاه دوم ،نگاه افراد تحصیلکرده ،بسیاری از نخبگان و سیاسیون است ،به عقیده این گروه ،نماینده مردم بجز حضور درمجلس ومشارکت در قانونگذاری و پرداختن به وظیفه نظارتی خود ،نمی تواند وظایف قوه مجریه در بحث اشتغال و ..را عهده دار شود. به عقیده افرادی که به این نوع نگاه باور دارند ،نماینده مجلس ضرورتی به حضور دائم در حوزه انتخابیه ندارد ،اگر قرار بود نماینده آنان دراستان حضور داشته باشد چه ضرورتی به انتخاب نماینده ومعرفی وی به مجلس بود؟این گروه باور دارند ،نماینده باید با تعامل با مدیران ارشد و وزرای کابینه ،در مسیر رفع مشکلات استان گام برداشته ومنادی دردها و نارساییهای استان در مرکز باشد.

این گروه اعتقاد دارند ، تماس مکرر نمایندگان با مقامات ،حضور در کمیسیونها وفراکسیونها و ارتباط گیری ولابیگیری می تواند راهگشایی مهم برای توسعه همه جانبه استان محسوب واز طریق اجرای طرحهای بزرگ وملی ،دالانی برای اشتغال و رفع بیکاری افراد حوزه انتخابیه ایجاد نماید.نماینده ای که تمام وقت خود را صرف حضور در منطقه ،پاسخگویی به همه درخواست های معقول وغیر معقول  رای دهندگان و حضور در مراسم فاتحه خوانی و...نماید ،فرصت های طلایی برای اجرای برنامه های کلان ونقش آفرینی برای توسعه استان وکشور را از کف خواهد داد.

حال با این تفاسیر و بررسی نظرات هردو گروه، می توان مبنایی منطقی وعلمی برای قضاوت در خصوص ضرورت حضور نماینده دراستان یافت. البته این به معنای چشم بستن براین حقیقت نیست که فعلا نگاه غالب مردم استان به نماینده براساس نگاه اول شکل گرفته وگذر از این موضوع به این زودی و بدون تحمیل هزینه به نماینده امکانپذیرنیست .

واضح ومبرهن است ،جلال میرزایی از همان روزهای اول مبنای کارخود را بر یارگیری از بزرگان سیاسی و اجرایی کشور متمرکز و بخش از اعظمی از وقت خود را صرف نشست وبرخواست با وزرا ،مدیران ارشد و سیاسیون اثرگذار کشوری نموده تا ازاین رهگذر بتواند خالق بارقه ای از امید برای توسعه و رفع مشکلات تلنبار شده استان باشد.اگر چه نمی توان بر بسیاری از انتقادات وارده به ایشان هم چشم بست.

بدون شک  به همان اندازه که سرپرست شدن ستار محمودی فرزند ایلام در وزارت نیرو ،شادمانی ،امید واحساس غرور را برای یکایک ایلامیان رقم زده ،به همان اندازه وشایدهم  بیشتر ،نمایندگان استان را برای رسیدن ایشان به صندلی وزارت مصمم تر وعزم آنان راراسخ ترکرده است .

یقینا ،لازمه تحقق آمال و آرزوی دیرینه ایلامیان درراستای سهیم شدن آنان در پستهای مدیریتی کشور ،مطالبه گری ،رایزنی و لابیگری نمایندگان استان با مقامات ارشد و گفتگو با همکاران خود در مجلس شورای اسلامی است . شاید در نگاه اول ،نبود جلال میرزایی به همراه سرپرست وزارت نیرو، نگرانی بی توجهی ایشان به این مطالبه مهم مردم  را به همه ما منتقل کرده باشد . اما خوب است که بدانید ،همزمان با حضور محمودی درایلام ،میرزایی بزرگترین واثرگذارترین رایزنی ها را برای وزیر شدن وی به عمل آورد .نشست روز گذشته با رییس مجلس شورای اسلامی تنها گوشه ای از لابیگری میرزایی برای تحقق بزرگترین آرزوی مردم ایلام است .

به هرحال، روز گذشته دو تن از نمایندگان استان ،سرپرست وزارت نیرو را همراهی کرده و دیگر نماینده استان که بیشترین قرابت را با کابینه و دولت دارد ،پیگیریهای خوب ومستمری هم برای استفاده از ظرفیت فرزند ایلام در مقام وزارت به عمل آورده است .این درحالیست که وی درجلسه روزگذشته خود با وزیر نفت ،تنگناهای توسعه مناطق نفتی استان و راهکار سرعت بخشی به اجرایی شدن طرحهای نفت وگاز استان را به بحث گذاشت.

اینک با بررسی نگاههای مرسوم و قضاوت درست از رفتارهای نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و دستاوردهای حضور نماینده اصلاح طلب استان در مجلس شورای اسلامی ،می توان به این سوال پاسخ داد که  " چرا میرزایی به ایلام نیامد". هرچند نزدیکی دست اندکاران این رسانه به نماینده استان ،نمی تواند به دلیلی برای چشم بستن بر انتقاداتی تلقی که این روزها به شیوه و مشی و عملکرد جلال میرزایی وارد است.

 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار