اگر تاکنون تحریم های آمریکا علیه کشورمان تنها شامل بحث های هسته ای، بانکی، بیمه ای و غیره می شد، با تصویب تحریم های جدید حال این تحریم ها به حوزه فضای مجازی نیز ورود پیدا کرده اند. اخیراً شرکت اپل در راستای تحریم های جدید، اپلیکیشن های ایرانی را از فروشگاه آنلاین خود حذف نموده است. این اقدام شرکت اپل با واکنش هایی از سوی مسئولین و کاربران همراه بوده است.
کد خبر: ۴۸۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹ 29 August 2017
اگر تاکنون تحریم های آمریکا علیه کشورمان تنها شامل بحث های هسته ای، بانکی، بیمه ای و غیره می شد، با تصویب تحریم های جدید حال این تحریم ها به حوزه فضای مجازی نیز ورود پیدا کرده اند. اخیراً شرکت اپل در راستای تحریم های جدید، اپلیکیشن های ایرانی را از فروشگاه آنلاین خود حذف نموده است. این اقدام شرکت اپل با واکنش هایی از سوی مسئولین و کاربران همراه بوده است. 
 
 
به گزارش تابناک اقتصادی، واژه تحریم برای ما ایرانیان واژه جدیدی نیست و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی کشورهای مختلف سعی نموده اند تا با بکارگیری این روش فشارهایی را در راستای رسیدن به اهداف خود به ما اعمال کنند. اگر تاکنون تحریم های آمریکا شامل موضوعات هسته ای، بانکی، بیمه ای، نفتی و غیره می شد، با تصویب تحریم های جدید این تحریم ها به حوزه فضای مجازی نیز ورود پیدا کرده اند. تحریم ها هنگامی فضای مجازی را در بر گرفتند که رسانه های خارجی در گزارش های خود به توانایی استارت آپ های ایرانی اذعان کردند. 
 
 
در مورخه 2 شهریور ماه سال جاری فروشگاه آنلاین اپل که با نام اپ استور شناخته می شود اقدام به حذف اپلیکیشن های ایرانی مانند دیجی کالا، اسنپ و شرکت های اینترنتی مهم ایرانی نمود و این حرکت خود را در راستای اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان دانست. اپل این کار را از ماه ها قبل بعد از ارائه نکردن آپ دیت های جدید به بهانه پرداخت های درون برنامه ای شروع کرد و حالا به حذف کامل برنامه های پرطرفدار ایرانی رسیده است. در همین زمینه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: با اینکه شرکت اپل در ایران به صورت رسمی دارای نمایندگی نیست اما ایرانی های بسیاری، از محصولات این شرکت نظیر گوشی های هوشمند آیفون، آی پد و سایر محصولات و سرویس های آن استفاده می کنند و حذف برنامه ها و اپلیکیشن های ایرانی از فروشگاه اپ استور، مشکلات و محدودیت هایی را برای آن ها ایجاد خواهد کرد. 
 
 
این اقدام اپل در حالی علیه ایرانیان صورت گرفته است که هم اکنون محصولات این شرکت توسط 6 میلیون نفر در ایران مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از 11 درصد از گوشی های هوشمند مورد استفاده در ایران متعلق به این شرکت می باشد. بنابراین می توان این گونه عنوان نمود که ایران یکی از بزرگترین بازارهای اپل در خاورمیانه محسوب می شود. البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که بازار اپل در کشورمان یک بازار غیررسمی است و به علت اجرا نشدن طرح ریجستری بیشتر به صورت قاچاق رونق دارد. با تمام این تفاسیر واکنش شرکت اپل به این موضوع نیز در نوع خود جالب بوده است. شرکت اپل در پیغامی به برخی شرکت های برنامه نویس در ایران اعلام کرده است: در راستای قوانین تحریم‌ های آمریکا علیه ایران، اپ استور اپل نمی ‌تواند برنامه ‌های ایران مربوط به گوشی‌ های آیفون را در خود جای دهد یا اقدام به توزیع آنها کند. در واقع بیش از این به کشورهای تحت تحریم سرویسی داده نمی‌ شود! تام نئومایر، سخنگوی این شرکت نیز در گفت ‌وگو با نیویورک تایمز صحت این مطلب را تایید کرده، اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرده است.
 
 
پس از حذف اپلیکیشن ‌های ایرانی از اپ ‌استور، برخی کاربران ایرانی اعتراض خود را در فضای مجازی اعلام کردند. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در واکنش به این کار اپل در صفحه توئیتر خود نوشت: "11 درصد سهم بازار گوشی ایران متعلق به شرکت اپل است. احترام به حقوق مصرف کننده امروز یک اصل است که اپل این اصل را رعایت نکرده است. حذف اپ را پیگیری حقوقی می کنیم".
 
 
همچنین محمدصادق مالکی دبیر کنسرسیوم کسب و کارهای اینترنتی عنوان نمود که برای مقابله با این کار اپل، باید جوانان کشورمان بتوانند سیستم عامل های خیلی قوی را بنویسند که اپلیکیشن ها بر روی سیستم عامل های خودمان راه اندازی شوند و کار بجایی برسد که مردم دیگر اپل خریداری نکنند و از تولیدات داخلی استفاده کنند. 
 
 
در چنین شرایطی مردم نیز باید در کنار مسئولین قرار بگیرند و همراه با پیگیری حقوقی آن ها اقداماتی را در پاسخ به این تحریم های شرکت اپل انجام دهند که از آن جمله می توان به  عدم استفاده و خرید محصولات شرکت اپل اشاره نمود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار