کد خبر: ۴۸۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹ 05 March 2017

به گزارش روزنامه جهان صنعت: عربستان سعودی در حال کمک کردن به اوپک است تا این سازمان به هدفگذاری تعیین شده در مورد عمل کردن به توافق تاریخی کاهش تولید دست یابد.

شرکت‌های نفتی و آمارهای تردد تانکرهای نفتی نشان می‌دهد که ریاض در فوریه میزان تولید خود را 90 هزار بشکه نسبت به ماه قبل کاهش داده و به 78/9 میلیون بشکه در روز رسانده است.
این دومین ماه متوالی است که بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت جهان، تولید خود را به کمتر از رقم هدفگذاری شده در توافق یعنی 06/10 میلیون بشکه می‌رساند.
تولید نفت اوپک در فوریه 65 هزار بشکه در روز نسبت به ماه ژانویه کاهش یافته و به رقم 17/32 میلیون بشکه در روز رسیده است.
10 عضو اوپک که متعهد شده‌اند تولید خود را کاهش دهند تبعیتی 104 درصدی از این توافق داشته‌اند که عمدتا ناشی از کاهش بیش از حد تولید عربستان بوده است.
تلاش‌های سه کشور ایران، نیجریه و لیبی که از توافق مستثنا شده‌اند برای افزایش تولید موجب شده میزان کل تولید اوپک همچنان 415 هزار بشکه در روز بالاتر از هدفگذاری تعیین شده در توافق 30 نوامبر باقی بماند.
اوپک به طور کلی تنها حدود 70 درصد از راه را برای رسیدن به سطح تولید مورد نیاز که برای کاهش مازاد عرضه جهانی و افزایش قیمت‌ها ضروری تلقی می‌شود پیموده است.
تولید نفت ایران در فوریه به 83/3 میلیون بشکه در روز رسیده که اندکی بالاتر از رقم797/3 میلیون بشکه‌ای تعیین شده برای این کشور است.
لیبی و نیجریه هم تولید خود را مجموعا 50 هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند.
از سویی شرکت ملی نفت عربستان اعلام کرد، قیمت نفت سبک خود را برای مشتریان آسیایی برای تحویل در ماه آوریل ۳۰ سنت در بشکه نسبت به ماه مارس کاهش داده است.
شرکت ملی نفت عربستان اعلام کرد، قیمت نفت «عرب لایت» خود را برای مشتریان آسیایی برای تحویل در ماه آوریل 30 سنت در بشکه نسبت به ماه مارس کاهش داده است. در ماه مارس، این کشور قیمت نفت سبک خود را به 15 سنت پایین‌تر از متوسط نفت عمان/دوبی رسانده بود.
از آنجایی که پیش از این انتظار می‌رفت عربستان قیمت نفت عرب لایت خود را در بازار آسیا برای ماه آوریل برای سومین ماه متوالی افزایش دهد، این اقدام ریاض غیرمنتظره بوده است.
شرکت سعودی آرامکو قیمت نفت عرب لایت خود را برای شمال غرب اروپا 45 سنت برای ماه آوریل نسبت به ماه قبل کاهش داده است. در ماه مارس قیمت نفت سبک عربستان در بازار اروپا 3 دلار و 90 سنت پایین‌‌تر از متوسط نفت سنگین برنت (بی ویو) بود.
قیمت نفت عرب لایت عربستان برای آمریکا نیز با 20 سنت کاهش برای ماه آوریل به 20 سنت بالاتر از شاخص نفت خام ترش آرگوس رسیده است.
قیمت‌گذاری نفت خام عربستان، در تعیین گرایش قیمتی نفت خام ایران، کویت و عراق موثر است و بر قیمت بیش از 12 میلیون بشکه نفت روزانه عرضه شده در بازار آسیا تاثیر می‌گذارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار