مدتهاست خبرها از حضور کشتی های کروز در گردشگری ایران حکایت دارند اما تاکنون خبری از کروزها نبوده است. این بار نیز بعد از کیش و قشم خبرها از حضور کروز در هرمزگان حکایت دارند. آیا بالاخره کروزها در خلیج فارس پهلو می گیرند؟
کد خبر: ۴۸۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹ 29 August 2017
به گزارش تابناک : همه جا صحبت از گردشگری و رشد این بخش است. حتا رییس جمهوری نیز در آخرین صحبتهای خود به این مهم اشاره  کرد و گفت: در بخش گردشگری نیز شاهد رشد هستیم. امروز برخی از هتل‌های کشور که قبلاً نصف اتاق‌های آنان خالی بوده، برای ماه‌ها جا ندارند و از پیش رزرو هستند.

در این میان کشتیرانی کروز که همان کشتی های تفریحی بزرگی هستند که می توانند لحظات فراموش نشدنی برای گردشگران فراهم کنند، به دلیل نقش محرک در توسعه گردشگری و اقتصادی ، صنعتی است که دربسیاری نقاط دنیا دهه هاست مورد توجه قرار گرفته اما در کشور ما بدلیل ناشناخته بودن آثار و نتایج اقتصادی و فرهنگی تاکنون به عنوان یکی از عوامل رشد و توسعه مورد بررسی نگرفته است. 

این درحالی است که اگر به جنبه های اقتصادی و وضعیت عرضه و تقاضای جهانی آن توجه شود قطعا یکی از گزینه هایی خواهد شد که می تواند رشد و توسعه گردشگری بخصوص در جنوب کشور را رقم زند.

**کشتی کروز برای مسیر کیش٫ قشم و چابهار
چندی پیش علی‌اصغر مونسان؛ مدیرعامل منطقه آزاد کیش از انجام مذاکراتی برای خرید یک فروند کشتی کروز با ظرفیت 500 مسافر و150 خودرو خبر داده بود که قرار بود گردشگران و مسافران را در مسیر کیش٫ قشم و چابهار جابجا کند.
 
به گفته او، در بخش حمل و نقل دریای بعد از انقلاب مسیرهای گردشگری دریایی نداشتیم برای راه اندازی این مسیر مفرح گردشگری تلاش کردیم با برگزاری تورهای تفریحی از این ظرفیت استفاده کنیم. اما خط ساحلی تفریحی نداشتیم. این رو مذکراتی برای خرید این کشتی انجام شد تا با تاکید دبیر شورایعالی مناطق آزاد در مسیر کیش٫ قشم٫ چابهار گردشگران را جابجا کند و باعث فعال‎سازی گردشگری در آن مناطق هم بشود در آینده نزدیک در مسیر دبی هم تردد کند.
 
ت// فوری//آیا کروزها در خلیج فارس پهلو می گیرند؟ 

هرچند مونسان از خرید این کشتی و بهره برداری آن در جشنواره نوزدهم تابستانی کیش خبر داده بود اما تاکنون امر محقق نشده است. در این میان ‌مدیرکل برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری از همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی برای ورود کشتی‌های کروز به سواحل ایران از دی‌ماه خبر داده است.

**کروز در هرمزگان

‌عبدالرضا مهاجری نژاد در گفت و گو با رسانه ها با اشاره به بررسی ظرفیت‌های صنعت گردشگری دریایی در استان هرمزگان گفت: امکان پهلوگیری کشتی‌های کروز در بنادر استان هرمزگان وجود دارد که باید از این پتانسیل به بهترین نحو ممکن در جهت توسعه گردشگری دریایی منطقه بهره برد.

وی تصریح کرد: با پهلوگیری کشتی‌های کروز در سواحل جنوبی ایران این امکان برای گردشگران خارجی فراهم می‌شود تا در قالب تورهای یک‌روزه از جاذبه‌های گردشگری کشورمان به‌ویژه جزایر خلیج‌فارس و استان‌های جنوبی بازدید کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه توافقنامه‌ای میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سازمان بنادر و دریانوردی به‌منظور توسعه گردشگری دریایی در آب‌ها و سواحل شمالی و جنوبی در دست امضاست، اضافه کرد: این امکان وجود دارد که با همکاری مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر ازجمله روسیه، آذربایجان و ترکمنستان برای توسعه گردشگری در دریای خزر اقدام کنیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری، توسعه امکانات انواع ورزش‌های آبی در آب‌های جنوبی و شمالی کشور را از مهم‌ترین راه‌های جذب گردشگران برای توسعه توریسم دریایی دانست و تصریح کرد: بهره‌گیری از ورزش‌های دریایی درزمینه ی رونق گردشگری نیازمند انجام مطالعات دقیق است و حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ایجاد باشگاه‌های تخصصی انواع ورزش‌های مفرح و هیجان‌انگیز دریایی می‌تواند نقش مؤثری در رونق گردشگری دریایی ایفا کند.
 
ت// فوری//آیا کروزها در خلیج فارس پهلو می گیرند؟ 

**کروزهای عجیب و غریب
هرچند در زمانها گذشته، کشتی کروز فقط برای استراحت کردن و لذت بردن از دریا بود. امروزه همه چیز به عجیب ترین شکل ‏عوض شده است. حالا می توان در کشتی ها تمام تفریحات و امکاناتی که در جاهای دیگر می یابید را پیدا کنید و در عین حال که ‏روی دریا شناور هستید به عجیب ترین تفریحات بپردازید. تعداد کروزها و به تبع آن امکانات عجیب و غریبشان کم نیست چنانکه می توان از شبیه ساز چتربازی، ستاره شمالی ‏ ‎که کپسول است که در فاصله 90 متری از سطح آب قرار می گیرد تا چشم اندازی 360 درجه از اقیانوس را تجربه کنید، موج سواری، زیپ لاین، ‏‎ پلانتاریوم، صخره نوردی ‏و... در کشتی هایی مانند کروز رویال کارائیب کوانتوم آو د سیز، به عنوان عجیب ترین امکانات نام برد.
 
 ت// فوری//آیا کروزها در خلیج فارس پهلو می گیرند؟

با  این وجود محمد سعیدنژاد‌؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز چندی پیش درباره محدودیت‌‌های بین‌المللی مالی و بانکی در بنادر ایران، گفته بود: در حال حاضر در بنادر ایران هیچ گونه محدودیت و مسائل تحریم نداریم، امروز ‌‌خطوط کشتیرانی دنیا در حال رفت و آمد به بنادر ایران هستند‌ و مبادله کالا انجام می‌شود و به موقع‌ هم پول دریافت می‌کنند.

‌وی با اشاره به‌‌ ورود و بازگشت لاینرها به بنادر ایران، اظهار داشت: در همین بندر شهید رجایی خطوط کشتیرانی هر روز وارد‌ می‌شوند و در این بندر تردد تردد دارند. در حال حاضر ۱۷ خط بزرگ دنیا به بنادر ایران آمده‌‌اند و این نشان می‌دهد که در بنادر، ما با مشکل و محدودیت مالی مواجه نیستیم.

**ناوگان کشتیرانی
به گفته سعیدنژاد، محدودیت‌ها در حوزه ورود ناوگان کشتیرانی دنیا به بنادر ایران حذف شده است، حضور لاینرهای خارجی‌ بستگی به میزان بار کشورها دارد و قطعاً اگر بار باشد، کشتی‌ها می‌آیند.

وی همچنین با رد مشکلات بیمه‌ای‌ کشتی‌های ایرانی گفت: وقتی ادعا می‌شود امروز در بنادر و کشتیرانی دچار مشکل نیستیم، یعنی سه مشکل اساسی را برطرف کرده‌ایم. امروز کشتی‌های ما به ۸ بندر بزرگ اروپایی تردد دارند و در صورت وجود تقاضای حمل و نقل کالا، این امکان فراهم است که کشتی‌های ایرانی به دیگر بنادر بین‌المللی هم‌ تردد ‌کنند.

حال باید دید آیا بالاخره سواحل ایران می توانند شاهد پهلوگرفتن کشتی های کروز باشند یا همچنان این داستان ادامه خواهد داشت؟



منبع : فارس 



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار