یک کارشناس بازار ارز گفت: ورود دلار به محدوده بالاتر به معنای ثبت بازدهی ۱٫۶ درصدی در دومین ماه تابستان بود که بیشترین میزان در سال ۹۶ بود و افزایش تقاضای زائران از عوامل رکوردشکنی بود.
کد خبر: ۴۸۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 29 August 2017
به گزارش تابناک : مهدی کرامت در خصوص نوسانات قیمت دلار در مرداد ماه تصریح کرد: دلار که تیرماه را با قیمت ۳ هزار و ۷۷۱تومان به پایان برده بود، مردادماه را با کاهش قیمت آغاز کرد.

وی در ادامه افزود: در اولین روز مرداد، این ارز یک تومان از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۳ هزار و ۷۷۰ تومان قرار گرفت، با این حال، خیلی زود روند بهای این ارز تغییر کرد و با شیب نسبتا تندی در مسیر افزایشی بود.

این کارشناس بازار ارز تصریح کرد: دلار که سوم مرداد تا قیمت ۳هزار و ۷۷۷ تومان بالا رفته بود، در چهارمین روز مردادماه، ۲۰ تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای ۳ هزار و ۷۹۷ تومان رسید. این بیشترین رشد این ارز در مردادماه بود و آن را در آستانه مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داد.

کرامت اظهار کرد: افزایش نرخ درهم، ورود سکه‌بازان به بازار ارز، تهیه ارز از سوی خالی‌فروش‌ها، کاهش سطح عرضه و اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام از جمله عواملی بودند که منجر به افزایش شارپی این ارز شدند.

وی در توضیح روند قیمت دلار در اواسط مرداد ماه کفت: با وجود رشد روز چهارم مرداد، عبور این ارز از مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومان تا تاریخ ۷ مرداد به طول انجامید که با ۱۲ تومان افزایش به بهای ۳ هزار و ۸۰۵ تومان رسید.این روند افزایشی تا تاریخ ۱۳ مرداد ادامه یافت، جایی که این ارز روی نرخ ۳ هزار و ۸۳۲تومان قرار گرفت. این قیمت سقف دلار در دومین ماه تابستان بود. در نیمه دوم مردادماه قیمت دلار بیشتر تمایل به کاهش داشت، ولی در کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تومان باقی ماند و با رشدهای پیاپی روزهای انتهایی مرداد به سطح ۳ هزار و ۸۳۰تومان بازگشت.

این کارشناس بازار ارز یاد آور شد: ورود دلار به محدوده بالاتر به معنای ثبت بازدهی ۱٫۶ درصدی در دومین ماه تابستان بود که بیشترین میزان در سال ۹۶ بود. افزایش تقاضای زائران و شرکت‌های تجاری از جمله عواملی بودند که به رکوردشکنی این ارز در پنجمین ماه سال کمک کردند. عبور بازار از انتخابات ریاست‌جمهوری و پایان ماه مبارک رمضان نیز عاملی بودند که از اولین ماه تابستان موجب شدند بازیگران ارزی با قدرت بیشتری حرکت کنند.


کرامت در توضیح عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار بیان کرد: سیاست‌گذار ارزی نباید اقدام به کنترل قیمت کنند؛ بلکه بیشتر مدیریت نوسانات و اطمینان بخشی به فعالان اقتصادی در مورد پیش‌بینی‌پذیر بودن روند قیمت را مدنظر قرار دهند. بازارساز همزمان با مدیریت نوسانات، اقدام به تعدیل بیشتر نرخ دلار مبادله‌ای کند.خوشبختانه در مردادماه افزایش نرخ دولتی دلارسرعت بیشتری گرفت؛ به‌طوری‌که در آخرین روز دومین ماه تابستان، نرخ دلار در مرکز مبادلات از مرز ۳ هزار و ۳۰۰ تومان عبور کرد.

وی در ادامه تاکید کرد:روز سه‌شنبه، دلار مبادله‌ای ۲۳ ریال افزایش را ثبت کرد و به قیمت ۳ هزار و ۳۰۰ تومان و ۳ ریال رسید.به این ترتیب، این ارز در تیرماه حدود ۳۳ تومان رشد را ثبت کرد؛ حال آنکه از ابتدای سال تا تاریخ ۳۱ تیرماه تنها حدود ۲۵ تومان رشد را به ثبت رسانده بود.

این کارشناس بازار ارز در انتها خاطر نشان کرد: افزایش سرعت حرکت نرخ رسمی دلار را به فال نیک میگیریم و این امر میتواند با کاهش فاصله این نرخ با قیمت بازار زمینه یکسان‌سازی ارزی و کاهش رانت را فراهم سازد.





منبع: میزان
برچسب ها: بازار ارز ، قیمت دلار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار