کد خبر: ۴۸۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱ 29 August 2017
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه صندوقهای بازنشستگی برای جبران کسری منابع ناشی از مدیریت ناصحیح به دنبال دریافت سهام از دولت هستند، گفت: ریخت و پاشها در شرکتهای فرعی صندوقهای بازنشستگی بسیار گسترده شده و بازرسان باید تخلفات را افشا کنند.

محمد حسینی در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های آتی کشور با توجه به افزایش تعداد سالمندان  بحث صندوقهای بازنشستگی است،گفت: امروز با توجه به شرایط مالی نامطلوب صندوقها،  یکی از چالشهای عمده اقتصادی کشور موضوع درآمدها و هزینه‌های این صندوقها می‌باشد.

وی افزود، چه صندوقهای بازنشستگی زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی  و چه صندوقهای بازنشستگی فولاد و سایر صندوقها از وضعیت مالی بغرنجی رنج می‌برند، البته در این میان  هرچند از صندوق بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت به عنوان یکی از صندوقهایی میتوان نام برد که  شرایط نسبتا خوبی در مقایسه به سایر صندوقها دارد اما در صورت ادامه شرایط فعلی و تداوم بی انضباطی مالی این صندوق نیز به وضعیت سایر صندوقهای بازنشستگی دچار خواهد شد.

به گفته حسینی، با توجه به اینکه در صندوقهای بازنشستگی سرمایه گذاریهای نامناسب انجام نشده و استفاده بهینه از منابع صورت نگرفته، جبران هزینه مستمری بگیران و پرداخت حقوق بازنشستگان که سالها در صنایع مختلف کار کرده‌اند، یکی از موضوعات بسیار مهم است که باید به صورت جدی مورد نظارت و بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در سنوات گذشته صندوقها نتوانسته‌اند سهم کارفرمایی خود را به موقع از کارفرماها وصول کنند،گفت: لذا صندوقها به دنبال دریافت سهام از دولت برای جبران کسری درآمد و تعدیل بدهیهای خود هستند.

حسینی با اشاره به اینکه  وجود شرکتهای متفرقه و فرعی به عنوان بخش سرمایه گذاری  یکی از چالشهای صندوقها در سنوات آتی است، تصریح کرد، بر اساس صورتهای مالی سال 95 و گزارش حسابرس مستقل هم اکنون در صندوق بازنشستگی نفت، تعداد 240 شرکت فرعی سرمایه گذاری فعال این صندوق در سراسر کشور از شرایط خوبی برخوردار نیستند و از انجا که این شرکتها توانایی کافی مالی و کارایی  تخصصی را ندارند، باعث ایجاده زیان انباشته شده‌اند.  از سوی دیگر خروجی و گزارشهای سیستمهای محاسبه عملکرد صندوقهای بیمه که تضمین کننده منافع آتی آنها می‌باشد، در مورد این صندوق مثبت نبوده و موجب نگرانی در خصوص وضعیت آنها شده است.

وی افزود، وجود سرمایه گذاریها در بخش دارایی و ساختمانها، همچنین سرمایه گذاریهایی که در حوزه سود سهام انجام شده و از طرف دیگر تنوع شرکتهای زیر مجموعه   از مباحث بحث بر انگیزی است که مدیریت صندوقها با آن مواجه هستند.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، امروز صندوقهای بازنشستگی  به حیاط خلوط صنایع تبدیل شده‌ وبا چالشهای بزرگی نیز درگیر هستند. اگر این صندوقها مورد حمایت دولت قرار نگیرند در آینده آسیبهای جدی به بخش کارگری جامعه وارد می‌شود. به عنوان مثال امروز صندوق بازنشستگی فولاد با چالشهای جدی رو به رو است و حتی توان پرداخت حقوق پرسنلش را ندارد از همین روی دولت باید به این مسائل توجه جدی داشته باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره اعمال قوانین بالادستی ناظر بر روند کار صندوقها گفت: در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه بحث ادغام این صندوقها به عنوان یک بحث مهم مطرح شده، اگر این صندوقها ساماندهی نشوند با چالشهای مالی بزرگی مواجه خواهیم بود و باید کلیه درامدهای نفتی و مالیاتی  برای هزینه جاری مانند پرداخت حقوق بازنشستگی معطوف شوند.

حسینی با بیان اینکه، متاسفانه در صورتهای مالی این صندوقها پرداختهایی در شرکتهایی فرعی و متفرقه دیده می‌شود و ریخت و پاشهای انجام شده در این شرکتها به یک علامت سوال تبدیل شده است، گفت: بازرسان و حسابرسان باید این موارد را افشا کنند و مطرح کردن موضوعاتی مانند  عدم تایید صورتهای مالی و عدم اظهار نظر کفایت لازم را نمیکند.

وی افزود، با توجه با ماده 151قانون تجارت که اشاره کرده هرگونه تخلف در صورتهای مالی در صورت مشاهده از جانب حسابرس باید افشا شود، اما باید اذعان داشت که این موضوع عموما تحقق پیدا نمیکند.

عضو هیئت ناظر صندوق توسعه ملی در پایان گفت:  از آنجا که این صندوقها  بعضا در بورس و بازار سرمایه فعال هستند گزارش‌گری غیر دقیق در خصوص این صندوقها باعث شده اعتماد مردم نسبت به بازار بورس نیز کمرنگ شود و از این حیث باید بر عملکرد بازرسان نظارت بیشتری صورت گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار