رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم:
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: باید خانه‌های تاریخی شهر قم با اولویت ایجاد موزه و دفاتر تسهیل گری تملک شود.
کد خبر: ۴۸۵۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱ 29 August 2017
به گزارش تابناک قم، فهیمه فتاحی زاده در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه بازآفرینی پایدار شهری در استان قم اظهار کرد: طی سال‌های اخیر که اعتبارات ویژه ای برای بحث بازآفرینی پایدار شهری به استان اختصاص پیدا کرد، این برنامه تهیه شد.

وی ادامه داد: از سال 94 تاکنون شاهد کاهش درخواست‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی نوسازی منازل در بافت فرسوده قم بودیم که این به دلیل کمبود نقدینگی مردم است و مردم این بافت مشکلات اقتصادی زیادی دارند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم افزود: امیدواریم با کاهش سود بانکی تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، افزایش درخواست برای دریافت تسهیلات را در این بافت شاهد باشیم. در این خصوص جلساتی در مساجد مناطق بافت فرسوده را در راستای توانمند کردن ساکنان این بافت برگزار کردیم.

وی ادامه داد: بافت مرکزی شهر قم به دلیل موقعیت خاص این شهر نیازمند نگاه جدی است و به دنبال تمرکز بیشتر پروژه‌ها در منطقه مرکزی شهر قم هستیم.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه باید به دنبال مشارکت اجتماعی بیشتر و فعالیت‌های تسهیل گری باشیم افزود: طرح جامع اقدام مشترک با رویکرد برنامه ششم توسعه در استان تهیه و در راستای این طرح 19 پروژه بین دستگاهی احصاء شد.

فتاحی زاده با اشاره نقش دفاتر تسهیل گری اظهار کرد: باید تعداد بیشتری از این دفاتر در بافت فرسوده ایجاد شود، همچنین باید فضاهای واجد شرایط فرهنگی، هویتی و مذهبی در این بافت به تملک دربیاید.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم افزود: در بافت مرکزی شهر نیاز به پروژه‌های بیشتری داریم، همچنین باید طرح‌های ساماندهی برای تقاطع‌ها در این بافت اجرا شود. 

فتاحی زاده، اقدامات ترویجی را برای نوسازی بافت فرسوده شهر قم ضروری دانست و تصریح کرد: 300 میلیارد تومان در یک برنامه پنج ساله برای اجرای طرح جامع اقدام مشترک نیاز است، البته برخی از پروژه‌ها همچون تملک تیمچه شهر قم و توسعه امامزاده چهل اختران ممکن است که در طول این طرح تکمیل نشود.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌هایی با نهادهای مردمی و دستگاه‌های مختلف برای محقق کردن اهداف طرح نوسازی بافت فرسوده امضا کردیم، از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به بسیج سازندگی اشاره کرد تا فضای بافت فرسوده را پویا کنیم و امنیت این بافت بیشتر شود.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم افزود: در 6 ماه اخیر سه نشست آموزشی را در زمینه بازآفرینی بافت فرسوده شهر قم برگزار کردیم، این نشست‌ها در خود این بافت تشکیل شده و تجارب خوبی در نشست‌های آموزشی ارائه شد.

فتاحی زاده با اشاره به وضعیت خانه‌های تاریخی شهر قم اظهار کرد: خانه تاریخی لاجوردی یکی از بهترین خانه‌های تاریخی این شهر است و باید زودتر عملیات مرمت این خانه آغاز شود.

وی ادامه داد: هنوز نتوانستیم خانه محلات و دفاتر تسهیل گری را به صورت مطلوب در بافت مرکزی شهر قم ایجاد کنیم. باید خانه‌های تاریخی شهر قم را با اولویت ایجاد موزه و دفاتر تسهیل گری به تملک دربیاوریم و گذرهای تاریخی این شهر همچون گذر جدا ساماندهی شود.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های دیگر همچون سازمان اوقاف و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه هستیم، مبلغان از شهر قم به سراسر کشور اعزام می‌شوند و تبیین مسائل در خصوص لزوم نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند یکی از رسالت‌های مبلغان باشد. 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار