دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم مطرح کرد
دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم گفت: باید فضای سبز بیشتری در بافت فرسوده شهر قم ایجاد شود تا بتوانیم بافت اجتماعی را در این بافت تقویت کنیم.
کد خبر: ۴۸۵۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۱ 29 August 2017
به گزارش تابناک قم، سیده شبنم فاطمی در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با اشاره به معنای واژه بازآفرینش اظهار کرد: تولد دوباره یکی از معانی بازآفرینش است و به دنبال بازآفرینش بافت فرسوده و تاریخی شهر قم هستیم.

وی ادامه داد: بافت فرسوده شهر قم دارای پیچیدگی‌های زیادی است و به همین دلیل مدیریت شهری نتوانسته است که زیاد در این بافت فرسوده ورود کند.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم افزود: محله حائری هویت تاریخی دارد و مسجد آیت‌الله حائری یزدی در این محله است، محله حائری در گذشته محل اتراق زائرینی بود که به قصد تشرف به حرم حضرت معصومه(س) به قم آمده و در این بافت ساکن می‌شدند.

فاطمی، محله حائری را دارای مشکلات زیادی دانست و تصریح کرد: این محله دارای موقعیت استراتژیکی نسبت به حرم کریمه اهل‌بیت(س) است، با این وجود خانه‌های متروکه در محله حائری وجود دارد و مهاجرین کارگر در این محله زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: مغازه‌های زیادی در محله حائری وجود دارد، اما تعدادی از این مغازه‌ها در این محله متروکه است، یک ظرفیت بالقوه تجاری در محله حائری وجود دارد و باید به دنبال رونق تجاری این منطقه باشیم.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم افزود: میدان میوه و تره بار به وسعت دو هکتار در محله حائری قرار دارد، همچنین شاهد زمین‌های رها شده زیادی در این محله هستیم و می‌توانیم که از این زمین‌ها برای کاربری‌های مورد نیاز در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س) استفاده کنیم.

فاطمی با اشاره به ضرورت ایجاد فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم اظهار کرد: باید فضای سبز بیشتری در این بافت ایجاد شود تا بتوانیم بافت اجتماعی را در این بافت تقویت کنیم، باید از ظرفیت های بافت فرسوده شهر قم با کمک مردم استفاده شود.

وی ادامه داد: گردشگران خارجی که به شهر قم می‌آیند، بیشتر از کشورهای عربی هستند، باید به نیازهای این گردشگران توجه شود و مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته است.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: زمین محله حائری برای آستان مقدس حضرت معصومه(س) است  و باید به نقش مسجد در این محله توجه بیشتری شود، طرح بهسازی محله حائری براساس طرح تفصیلی شهر قم است و مردم این محله پس از بازآفرینی محله، کیفیت زندگی شان بهتر می‌شود. 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار