امیری با اشاره به افزایش نرخ باروری در استان خاطرنشان کرد: اکنون نرخ باروری در استان از 1.8 به 2 رسیده است.
کد خبر: ۴۸۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷ 28 August 2017
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد
افتتاح 140 پروژه با حضور وزیر بهداشت در همدان/ 95 نیروی بهداشتی در حاشیه شهرها اضافه كرديم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از افتتاح 140 پروژه با حضور وزیر بهداشت در همدان خبر داد و گفت: 95 نیروی بهداشتی در حاشیه شهرها برای انجام خدمات بهداشتی اضافه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، جلال‌الدین امیری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت ارتقای دانش سلامت افراد اظهار کرد: نقش مطبوعات در پیشبرد اهداف حوزه سلامت بسیار حائز اهمیت بوده و امیدوارم رسانه‌ها ما را در انتقال پیام به اقشار مختلف مردم همچون گذشته یاری کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر در استان همدان تعداد بالایی مرگ زودرس رخ می‌دهد، گفت: مرگ زودرس مرگ زیر 60 سال و متاسفانه در حال حاضر شاهد مرگ‌هایی زودرس در اثر بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و ... هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به افزایش مصرف دخانیات و لزوم فرهنگ‌سازی در جامعه نسبت به کاهش و حذف مصرف دخانیات، خاطرنشان کرد: متاسفانه استان همدان جزو سه استان نخست کشور در مصرف سیگار شناخته شده است.

وی تصریح کرد: همدان در کنترل مصرف دخانیات در اماکن عمومی استان پاک شناخته شد و توسط وزیر بهداشت نیز تقدیر شدیم.

امیری با اشاره به اینکه کمتر از 20 درصد جامعه تحرک فیزیکی کافی دارند و بقیه افراد تحرک فیزیکی کامل ندارند، گفت: مصرف میوه و سبزیجات نیز در کشور پایین است و تعداد افرادی که در طول روز چهار تا پنج بار میوه مصرف می‌کنند، بالا نیست.

در برخی مدارس همدان 50 درصد دانش‌آموزان چاق هستند

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی مدارس استان میزان چاقی دانش‌آموزان به 50 درصد می‌رسد اما به طور متوسط در بین 30 درصد دانش‌آموزان با افزایش وزن مواجه هستیم، افزود: متاسفانه بیماری‌های غیرواگیر فاقد دارو است و اگر دارویی استفاده می‌شود کمک به روند درمان بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تغییر شیوه زندگی را در این امر مهم دانست و گفت: نشاط اجتماعی در جامعه بسیار حائز اهمیت است و باید به سمتی حرکت کرد که این شاخص را ارتقا داد.

 وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت آن را کاری بسیار بزرگ عنوان کرد و افزود: قبل از اجرای این طرح در سطح دو درمان، کار در بیمارستان‌ها بسیار سخت شده بود که اکنون خوشبختانه شرایط بهتر شده است.

 امیری با بیان اینکه قبلا متوسط تخت بیمارستانی به ازای هر یک‌هزار نفر 1.5 تخت بود که اکنون به عدد 2 رسیده است، گفت: از آنجا که هزینه نگهداری هر تخت بیمارستانی بالاست و متاسفانه شاهد افزایش بیماری‌های غیرواگیر هستیم این موضوع نگران‌کننده است و باید در حوزه پیشگیری و تغییر شیوه زندگی توجه خاصی داشت.

وی با اشاره به اینکه در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر هزینه‌های سنگینی صرف می‌شود، افزود: پیشگیری از بیماری بسیار حائز اهمیت است و اگر مردم نخواهند اتفاقی نخواهد افتاد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در راستای طرح تحول نظام سلامت ترزیق واکسن پنتاوالان بسیار ارزشمند بود، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح تحول سلامت خدمات دندانپزشکی نیز برای نخستین بار در تعهدات بیمه‌ای قرار گرفت.

وی با اشاره به فعال کردن خدمات سلامت در مناطق شهری، گفت: بعد از انقلاب در روستاها با وجود بهورزان شاخص بهداشتی ارتقا یافت و این در حالی بود که امکانات کافی در دسترس نبود.

امیری ادامه داد: اتفاقاتی که در حوزه بهداشت طی 30 سال پیش افتاد وضعیت روستاها را دگرگون کرد و  این امر باعث شد در شهرها نیز این موضوع مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود مشکلات مالی پوشش سلامت را ابتدا از حاشیه شهرها آغاز کرده‌ایم، افزود:  180 هزار  نفر جمیعت استان حاشیه‌نشین هستند که زیرپوشش سلامت قرار گرفته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اضافه شدن 95 نیروی بهداشتی در حاشیه شهرها برای انجام خدمات بهداشتی، افزود: بالغ بر 400 نفر در قالب مراقبان سلامت و نیروی بهداشت جذب کرده‌ایم و 18 میلیارد تومان نیز اعتبار پرسنلی بوده که هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته برای گروه سنی خاص خدمات ارائه می شد که اکنون از کوچک و بزرگ برای تک تک افراد بسته خدمتی تعریف شده است و حتی با فوت فرد نیز برنامه داریم، گفت: به دلیل کمبود ویتامین D در برخی مراکز این ویتامین  رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

امیری با اشاره به غربالگری در خصوص سه سرطان مهم در استان، در ادامه افزود: متاسفانه تعدادی بالایی از مراکز بهداشتی دارای سال ساخت بالایی بودند که قدمت برخی از آنها نیز به بیش از 30 سال می رسید و 54 واحد استیجاری و یا ایجاد نشده  نیز وجود داشت که با هماهنگی‌های صورت گرفته تفاهمنامه‌ای 105 میلیاردی با وزیر بهداشت منعقد شد و نوسازی و بازسازی مراکز در دستور کار قرار گرفت.

*افتتاح 140 پروژه با حضور وزیر بهداشت در همدان

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول 270 پروژه بود که به 290 پروژه رسید و امسال نیز 13 پروژه اضافه شد که اکنون  303 پروژه در حال پیگیری وجود دارد، از افتتاح 140 پروژه با حضور وزیر بهداشت در همدان طی پایان این هفته خبر داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 120 پروژه بهداشتی نیز با تعهد انجام شده آذرماه به بهره‌برداری می رسد، گفت: کار 60 پروژه نیز هنوز آغاز نشده و امیدواریم با تامین اعتبار و حل مشکلات برخی از این پروژه ‌آنها را نیز سال بعد به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 16 میلیارد تومان هزینه تعمیر و تجهیزات شد،  تصریح کرد: در دوره 4 ساله دولت یازدهم 6 هزار پروژه  بهداشتی در کشور آغاز شده که سهم استان بیش از 300 پروژه یعنی پنج درصد از مجموع پروژه‌ها بوده است.

امیری  در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دغدغه ما از مصرف موادی نظیر سیب زمینی و آلودگی آن به  مواد شیمیایی  و نیترات  از طریق مصر کود وجود دارد، چقدر می توان اطمینان را  در مصرف این مواد به مردم داد؟ گفت:  آلودگی مواد غذایی به سموم شیمیایی و از طریق کودها به نیترات قطعاً در ایجاد سرطان موثر است اما پیگیری این موضوع به عهده معاونت غذا و دارو است.

وی در ارتباط با وضعیت ابتلا به تبخال تناسلی گفت: دو نوع تبخال ویروسی وجود دارد که یکی همان تبخال معمولی است و نوع دوم در تماس جنسی که خارج از چارچوب رسمی باشد، حادث می شود اما در این خصوص موضوع خیلی نگران‌کننده نیست و با دارو نیز درمان  می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه موضوع نگران‌کننده سیر HIV  است که متاسفانه  سیر انتقال این بیماری از سرنگ تزریقی به ارتباط جنسی تغییر یافته است، افزود: در موضوع پیگیری سبزیجات آلوده به فاضلاب نهایت کار شخم زدن زمین کشاورز است و شاید این کار پسندیده نباشد اما سلامت مردم برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه کودمرغی وارد استان می شد که بیماری سالک ایجاد می کرد که سال 95 توانستیم آن را جمع کنیم، در ادامه با اشاره به اینکه 20 اسفندماه 2.5 میلیارد تومان اعتبار از وزارت بهداشت دریافت شد،گفت: از این مبلغ 800 میلیون تومان تجهیزات بهداشت محیط خریداری شد و اکنون خوشبختانه کار در بهداشت محیط به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

*نرخ باروری در  همدان از 1.8 به  2 رسیده است

امیری  با اشاره به افزایش نرخ باروری در استان خاطرنشان کرد: اکنون نرخ باروری در استان از 1.8 به 2 رسیده است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته دولت گفت: در حوزه عمرانی امسال سال پرباری بود و 148 پروژه بهداشتی و درمانی آماده افتتاح است که هشت پروژه مربوط به درمان و 140 پروژه در حوزه بهداشت بهره‌برداری می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه برای 255 پروژه بهداشتی 70 میلیارد تومان تعهد ایجاد شده که قسمت عمده پرداخت شده است، افزود: در هفته دولت پروژه‌هایی نظیر خانه بهداشت، مرکز جامع سلامت، محل زیست پزشک، انبار دارویی و... افتتاح می شود.

وی از اضافه شدن 20 روانشناس بالینی در راستای آموزش مراقبین سلامت و دیگر موضوعات خبر داد و افزود: تعداد مراکز سلامت  و خانه‌های بهداشت با احتساب اسدآباد که از دانشگاه علوم پزشکی جدا شده است، 770 واحد است.

امیری در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه بازارچه خیریه‌ای که گاهی در محوطه بیرون دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار می‌شود و عوامل نیز از این مجموعه دانشگاه مجوز می‌گیرند، نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند که می‌توان حداقل کاری را صورت داد و مثلاً به بازارچه‌ای هدایت کرد، افزود: قبلاً به این موضوع پرداخته‌ایم اما قول می‌دهیم که محکمتر در این زمینه ورود کنیم.

وی در این جلسه از برگزاری کارگاهی برای خبرنگاران حوزه سلامت توسط معاونت بهداشتی استان خبر داد.

همچنین دراین مراسم برای خبرنگاران واکسن هپاتیتB تزریق و اطلاعات آنها و خانواده‌هایشان در سامانه یکپارچه بهداشت «سیب» وارد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار