کد خبر: ۴۸۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ 28 August 2017
روز یکشنبه و در جریان برگزاری جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، همه وزرا به جز بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو توانستند از مجلس شورای اسلامی رأی موافق بگیرند و وارد کابینه شوند؛ فردی که پیشتر هشت سال وزیر نیرو بود و حالا یکی از دلایل اصلی ناکامی خود را در کسب رأی اعتماد، موج تخریبی رسانه ها می داند.
 
به گزارش «تابناک»؛ حبیب‌الله بیطرف که از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو معرفی شده بود، در نهایت و در جریان رأی گیری مجلس با 133 رأی موافق در برابر 132 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع، موفق به جلب اعتماد مجلس نشد و از راهیابی به کابینه دوازدهم بازماند.

در مورد ارزیابی فرایند جلسه رأی اعتماد و دلایل ناکامی بیطرف، بسیاری از کارشناسان و رسانه های خبری، عملکرد هشت ساله بیطرف در دوران وزارتش را عامل اصلی معرفی کرده و وی را یکی از عاملان اصلی خسارت طرح های اجرا شده در کشور در حوزه آب خواندند. امثال طرح های احداث سدهای فراوان و بدون پیوست های زیست محیطی، اجرای طرح های فراوان انتقال آب حوضه به حوضه و حفر چاه های فراوان آب در کشور که در جلسه رأی اعتماد، زمینه ناکامی بیطرف را فراهم کرد.

این در حالی است که حبیب الله بیطرف، نظر متفاوتی دارد و ارزیابی‌اش از فرایند بررسی صلاحیتش در مجلس و چرایی ناکامی در کسب نظر مثبت اکثریت نمایندگان را این گونه با خبرنگار «تابناک» در میان می‌گذارد: من از سایت شما به شدت گله مندم، چون شما در روزهای برگزاری جلسات رأی اعتماد به شدت علیه من مطلب تخریبی منتشر و بنده را تخریب کردید. این موضوع نشان می‌دهد که گویا از من کینه دارید. در این سایت خبری، یک عده افراد بی انصاف دور هم جمع شده‌اند. 

وزیر پیشنهادی نیرو در پاسخ این یادآوری که «انتقادات زیست محیطی به عملکرد وی در دوران وزارتش حتی در رسانه های همسو با دولت نیز منتشر شد»، افزود: در میان همه رسانه هایی که انتقاد کردند، شما بیشترین تخریب را علیه من انجام دادید و این موضوع در عدم رأی آوری من نقش مهمی داشت.
بیطرف ادامه داد: شما چند روز قبل از برگزاری جلسه رأی گیری در مجلس مطلبی تحت عنوان (بیطرف رسما مسئولیت شور شدن کارون بر اثر احداث «سد گتوند» را بر عهده گرفت!) نوشتید که البته موضوع درستی نیست و کاملاً اشتباه است.
 
انتقادات تابناک در عدم رأی آوری من نقش داشت
 
وزیر نیروی دولت اصلاحات، بدون توجه و اشاره به کسانی که سد گتوند را جانمایی و عملیات اجرایی آن را تا مراحل نهایی پیش بردند، افزود: سد گتوند در دوره آقای احمدی نژاد و وزارت آقای نامجو در سال 90 آبگیری شد و مهم ترین دلیل ایجاد اشکال در این رابطه طراحی اشتباه پشته های رسی بود که زمینه‌ساز چنین بحرانی شد و این مسأله به بنده ارتباطی نداشت. جدا از این مورد قبل و بعد از این خبر هم مطالب تندی علیه من منتشر کردید.

وی افزود: دوره ای که من معاون وزیر بودم معاون آموزش بودم و ربطی به سد سازی نداشتم و 8 سال هم وزیر بودم. وقتی شما از خسارت زیست محیطی طرح های وزارت نیرو سخن می گویید باید مصداق بیاورید و چون شما آدم های بی انصافی هستید، بدون اطلاع کافی و مستندات کاملاً احساسی حرف می زنید.

بیطرف در پاسخ به مصداق ارائه شده در خصوص «طرح تونل انتقال آب چشمه لنگان در غرب استان اصفهان که بر سرشاخه های رود کارون زده شد و سالانه 2 میلیون مترمکعب آب را به حوضه آبریز زاینده رود منتقل می‌کند و در سرشاخه ها آسیب فراوانی به کشاورزان وارده کرده است» و در دوره مرحوم هاشمی رفسنجانی عملیات احداثش آغاز و در دولت های هفتم و هشتم به پایان رسید، گفت: هر طرح عمرانی، قطعاً خسارت دارد و این طرح ها که آشپزی نیست. دستکاری در طبیعت است و نمی‌توان این موضوع را منکر شد و این طبیعی است. ولی می توان خسارت را جبران کرد. بالاخره پس از اجرای یک طرح انتقال آب و یا احداث سد ممکن است چند زمین کشاورزی هم خشک شود و چند کشاورز هم بیکار شوند. این موضوع اشکالی ندارد و می‌توان با پرداخت پول خسارت آنها را پرداخت کرد، زمین های آنها را خرید و آنها را جابجا کرد. مهم این است که در سطح ملی و کلان مشکلات را با این طرح ها حل کرد.

بیطرف در رابطه با طرح این موضوع که «بحران به وجود آمده در نتیجه مشکلات طرح های اجرا شده در حوزه آب در کشورمان آنقدر جدی است که بسیاری از کارشناسان و رسانه های خارجی در گزارش‌ها و مقالات خود ایران را یک نمونه از مدیریت بد منابع آب و "آیینه عبرت" به شهروندان خود معرفی می‌کنند و شما هم هشت سال متولی مدیریت منابع آب کشور بودید»، گفت: 25 هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در دوره وزارت آقای نامجو [دولت دهم] در کشور حفر شد و موضوعی که شما اشاره می‌کنید، به دلیل این گونه رفتارها با منابع آب است که در دوران بعد از وزارت من رخ داده است.

وزیر نیروی دولت‌های هفتم و هشتم در مورد اینکه «در حوضه آبریز ارومیه بعد از انقلاب و به ویژه در دوره شما چند ده سد احداث شد که سهم زیادی در خشک شدن دریاچه و بحران آب در این حوضه دارد»، گفت: همه سدهایی که شما می‌گویید در مجموع به اندازه 3 سد قبل از انقلاب که در حوضه آبریز ارومیه احداث شد، گنجایش ندارند. در این حوضه ظرفیت سه سد قبل از انقلاب 800 میلیون و ظرفیت همه سدهایی که ما ساختیم 200 میلیون متر مکعب است. چرا وقتی چیزی نمی‌دانید، همینجوری برای خودتان بلغور می کنید؟ من اطلاع دارم که بیشتر چاه های عمیق غیر مجاز از سال 84 تا 92 و در دوره احمدی نژاد رخ داد.

بیطرف در پاسخ با اینکه «صاحب نظران اصلاح طلب نیز معتقدند پاشنه آشیل شما در مجلس، مباحث مرتبط با محیط زیست بود؛ نظر شما در این باره چیست؟» گفت: اصلاً این بحث ها در مجلس مطرح نبود و من وقتی برنامه‌ام را ارائه دادم و موضوعی تحت عنوان محیط زیست مطرح نشد.

وی افزود: عدم رأی اعتماد مجلس به من، مثل آقای حجتی به دلیل مخالفت فراکسیون ولایی با وزارت من بود و در این بین نمایندگان خوزستان هم مخالفت‌هایی داشتند که تحت تأثیر فضاسازی‌های شما ایجاد شد و من به خاطر این موضوع از شما گله مندم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار